آلمان ۸۴ نیروگاه زغال سنگ خود را تعطیل می‌کند

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
مطالعه 6 دقیقه
چند ماه بعد از تصمیم به توقف نیروگاه‌های هسته‌ای، آلمان از تعطیلی تمام نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگی خود طی ۱۹ سال آینده خبر می‌دهد.
تبلیغات

آلمان، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌‌کنندگان زغال‌‌سنگ جهان، قرار است تمامی ۸۴ نیروگاه زغال‌‌سنگ خود را طی ۱۹ سال آینده تعطیل کند. این تصمیمی است که ازسوی یک کمیسیون دولتی آلمان و در جهت عملی‌‌سازی تعهدات بین‌‌المللی این کشور نسبت‌‌به اقدام علیه تغییرات اقلیمی اتخاذ شده است.

بیانیه‌‌ی اخیر به‌‌منزله‌‌ی تغییر رویکردی عظیم برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا خواهد بود؛ کشوری که تا همین اواخر، رهبری حرکت جهانی در کاهش میزان انتشار کربن را برعهده داشت؛ اما به‌‌خاطر دورشدن از اهداف کاهش انتشار کربن خود در سال‌‌های اخیر، اندکی از صف کشورهای پیشرو عقب ماند. اکنون ۴۰ درصد از نیروگاه‌‌های برق این کشور از زغال‌‌سنگ تغذیه می‌‌کنند که البته این مقدار خود بهبود قابل‌‌ملاحظه‌‌ای را نسبت‌‌به وضعیت سابق مصرف سوخت فسیلی در صنعت برق آلمان نشان می‌‌دهد. رونالد پوفالا، رئیس کمیسیونی متشکل‌‌ از ۲۸ کشور عضو کمیسیون طی یک کنفرانس خبری در برلین این دستاورد را یک «پیروزی تاریخی» خواند. گفتنی است، این تصمیم یک‌‌شنبه‌‌ی گذشته در پی جلسه‌‌ی فشرده‌ای باصرف ۲۱ ساعت زمان اتخاذ گردیده که بیش از ۷ ماه جدال و مشاجرات طولانی را در عقبه‌‌ی خود دارد. پوفالا می‌‌گوید:

به‌‌هیچ‌‌عنوان نمی‌‌شد نتیجه را پیش‌‌بینی کرد؛ اما بالاخره ما موفق شدیم. تا سال ۲۰۳۸، دیگر شاهد هیچ نیروگاهی با سوخت زغال‌‌سنگ نخواهیم بود.

برنامه‌‌ی جدید شامل صرف ۴۵ میلیارد دلار هزینه برای التیام اقتصاد وابسته‌‌به زغال‌‌سنگ در آلمان خواهد شد. پیش‌‌بینی می‌‌شود تصمیمات کمیسیون یادشده با موافقت آنگلا مرکل، نخست‌‌وزیر این کشور همراه شود. کلادیا کمفرت، استاد اقتصاد انرژی در مؤسسه‌‌ی پژوهش‌‌های اقتصادی DIW در برلین می‌‌گوید:

این یک لحظه‌‌ی مهم برای سیاست‌‌های اقلیمی آلمان است که می‌‌تواند این کشور را بار دیگر به رهبر مقابله با تغییرات اقلیمی تبدیل کند. همچنین (این اقدام) به‌‌معنای یک سیگنال مهم برای جهان خواهد بود که آلمان در اقدام علیه تغییرات اقلیمی جدی است: کشوری صنعتی که وابستگی شدیدی به زغال‌‌سنگ دارد، هم‌‌اکنون در حال کنارگذاشتن این سوخت است.
نیروگاه زغال سنگ آلمان

شماری از دانش‌‌آموزان طی جلسه‌‌ی کمیسیون زغال‌‌سنگ در برلین، اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

آلمان درحالی تصمیم به کنارگذاشتن زغال‌‌سنگ می‌‌گیرد که پیش‌‌تر به یک حرکت شجاعانه‌‌ی دیگر در سیاست‌‌‌‌گذاری‌‌های مربوط‌‌به بخش انرژی خود دست زده بود؛ حرکتی که در واکنش به حادثه‌‌ی اتمی فوکوشیمای ژاپن، این کشور تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۲ تمامی نیروگاه‌‌های هسته‌‌ای خود را خاموش کند.

اکنون ۴۰ درصد از نیروگاه‌‌های برق آلمان زغال‌‌سنگ می‌سوزانند

در آن زمان، این تصمیم آلمان به‌‌شدت مورد انتقاد رهبران کسب‌‌وکار قرار گرفت. این افراد نگرانی خود را درمورد احتمال افزایش قیمت برق و رقابت‌‌ناپذیری صنایع این کشور درمقایسه با سایر کشورها اعلام کردند و اظهار داشتند که خروج این کشور از صنعت انرژی اتمی در عدم همراهی سایر کشورهای بزرگ صنعتی، امری بیهوده خواهد بود. تاکنون ۱۲ عدد از ۱۹ نیروگاه اتمی آلمان از رده خارج شده‌‌اند.

برنامه‌‌ی حذف نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگ درکنار نیروگاه‌‌های هسته‌‌ای نشان می‌‌دهد که آلمان روی منابع انرژی‌‌های تجدیدپذیر خود حساب ویژه‌‌ای باز کرده است؛ منابعی که تا سال ۲۰۴۰ باید بین ۶۵ تا ۸۰ درصد از نیاز انرژی کشور را تأمین کنند. سال گذشته، انرژی‌‌های تجدیدپذیر توانستند زغال‌‌سنگ را به‌‌عنوان بزرگ‌ترین منبع تأمین انرژی کشور پشت سر بگذارند و هم‌‌اکنون سهمی ۴۱ درصدی در سبد انرژی برق کشور به خود اختصاص داده‌‌اند.

اوایل دهه‌‌ی ۹۰ میلادی، انتشار CO2 در آلمان با افت محسوسی مواجه شد که کارشناسان دلیل مهم آن را به فروپاشی آلمان شرقی و صنایع آلاینده‌‌ی آن نسبت می‌‌دهند. با این حال، امروزه نیز هنوز آلمان برای تأمین نیاز بخش عظیمی از صنایع خود به نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگی وابسته است.

نهادهای قدرتمند و اتحادیه‌‌های کارگری آلمان تا همین اواخر توانسته بودند با کمک یکدیگر نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگ کشور را سرپا نگاه دارند و حتی دولت‌‌های پیشین را مجبور به افزایش تعداد این نوع نیروگاه‌‌ها کرده بودند تا به‌‌نوعی پاسخگوی نیاز انرژی کشور در فرایند کنارگذاشتن نیروگاه‌‌های هسته‌‌ای باشند. هنوز هم حدود ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰ هزار شغل غیرمستقیم درارتباط با صنایع زغال‌‌سنگ آلمان وجود دارد.

علی‌‌رغم تصمیم تازه‌‌ی آلمان، به‌‌نظر می‌‌رسد که زغال‌‌سنگ با داشتن مزایایی نظیر قیمت ارزان و فراوانی منابع همچنان بتواند به‌‌عنوان بزرگ‌‌ترین منبع تأمین انرژی برق جهان باقی بماند. گفتنی است هیئتی که پیشنهاد تعطیلی نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگی آلمان را ارائه داده‌‌اند، متشکل از رهبران دولت‌‌های فدرال و ایالتی درکنار بزرگان صنایع، نمایندگان اتحادیه، دانشمندان و کارشناسان زیست‌‌محیطی بوده‌‌اند.

آلمان برای مدتی طولانی خود را در مقام رهبر جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌‌بیند؛ در حالی که این کشور به‌‌تازگی اقرار کرده که عملا از رسیدن‌‌ به نقطه‌‌هدف کاهش ۴۰ درصدی انتشار دی‌‌اکسید کربن در بازه‌‌ی سال‌‌های ۱۹۹۰ الی ۲۰۲۰ بازمانده است. پیش‌‌بینی‌‌های فعلی حاکی از آن است که کشور تا سال آینده به مقداری فراتر از ۳۲ درصد کاهش انتشار نسبت به سال ۱۹۹۰ دست نخواهد یافت.

سال ۲۰۱۵، آلمان به‌‌همراه ۲۰۰ ملت دیگر جهان توافق پاریس را به امضا رساندند. طبق این توافق، کشورها متعهد شدند میزان افزایش گرمایش جهانی را به میزان ۲ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد محدود کنند و به‌‌علاوه، تلاش خود را برای رسیدن به آستانه‌‌ی ۱.۵ درجه‌‌ای به‌‌کار گیرند. در اثر فعالیت‌‌های انسانی، زمین از زمان دوران پیش از انقلاب صنعتی تاکنون به‌‌میزان یک درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد گرم‌‌تر شده است. دانشمندان می‌‌گویند ما هم‌‌اکنون نیز درحال تجربه‌‌ی عواقب این افزایش دما درقالب پدیده‌‌هایی نظیر افزایش سطح آب دریاها، طوفان‌‌های شدیدتر و گسترش آتش‌‌سوزی‌‌ها هستیم.

زمین از دوران پیش از انقلاب صنعتی تاکنون به‌‌میزان یک درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد گرم‌‌تر شده است

لغزش‌‌های اخیر آلمان در حرکت اقلیمی خود باعث شد گروهی از منتقدان، رهبران این کشور را متهم‌‌به دورویی کنند؛ اما کمفرت می‌‌گوید تصمیم روز شنبه‌‌ی هیئت یادشده می‌تواند منجربه رسیدن آلمان به نقطه‌‌هدف کاهش ۵۵ درصدی در تولید دی‌‌اکسید کربن (در بازه‌‌ی ۱۹۹۰ الی ۲۰۳۰) و کاهش ۸۰ درصدی (در بازه‌‌ی ۱۹۹۰ الی ۲۰۵۰) شود. مارتین کایسر، مدیر اجرایی Greenpeace Germany و یکی از اعضای هیئت تصمیم‌‌گیرنده می‌‌گوید:

بسیار خوب است که آلمان یک نقشه‌‌راه واضح برای حذف زغال‌‌سنگ در اختیار دارد. ما اکنون در مسیر حذف وابستگی به انتشار کربن هستیم.
نیروگاه زغال سنگ آلمان

تصویری از حجم بخار آب برخاسته از برج‌های خنک‌کننده‌ی نیروگاه زغال سنگ Lausitz Energie Bergbau AG در برندبورگ آلمان، ۶ ژوئیه‌ی ۲۰۱۹

همچنین او از پیشنهاد کمیسیون برای کنارگذاشتن برنامه‌‌ی پاکسازی ۱۰۰ هکتار از جنگل‌‌های غربی شهر کلن استقبال کرده است. پیش از این، قرار بود درختان این بخش از جنگل با هدف استخراج منابع روباز زغال‌‌سگ قطع شوند.

اما کایسر به‌همراه بسیاری از دیگر فعالان زیست‌‌محیطی که حدود هزار نفر از آن‌‌ها در تظاهرات روز جمعه‌‌ی گذشته مقابل وزارت اقتصاد در برلین مشارکت داشتند، هنوز معتقد هستند که نقطه‌‌هدف اصلی برای حذف وابستگی به زغال‌‌سنگ، سال ۲۰۳۰ بوده است که کمیسیون از رسیدن به آن بازمانده است. این در حالی است که بنابر نظرسنجی انجام‌‌شده ازسوی یک شبکه‌ی تلویزیونی آلمانی، ۷۳ درصد از مردم آلمان خواستار تسریع روند حذف زغال‌‌سنگ بوده‌‌اند.

در این میان، رهبران ۴ ایالت از آلمان که بیشترین تأثیر منفی را از این تصمیم خواهند پذیرفت، از بابت عدم موفقیت در جذب حمایت ۶۸ میلیارد دلاری برای جبران آسیب‌‌های اقتصادی ابراز تاسف کرده‌‌اند. در پی نابودی برخی از صنایع زغال‌‌سنگ در مناطق برندنبورگ و ساکسونی، دو تن از سیاستمداران ایالات شرقی بیم آن دارند که شرایط جدید زمینه‌‌ساز بروز نارضایتی عمومی و درنتیجه گرایش بیشتر به سیاست‌‌های جناح راست‌‌گرا در این مناطق شود.

بنابر پیشنهاد فعلی کمیسیون قرار شده است، شرایط دستیابی به این نقطه‌‌هدف هر سه سال یک‌بار مورد بازبینی قرار گیرد. همچنین پیش‌‌بینی شده است که رسیدن‌ به نقطه‌‌هدف فعلی می‌‌تواند تا سه سال زودتر از موعد تعیین‌‌شده (یعنی سال ۲۰۳۵) نیز محقق شود.

اهداف اولیه‌ی تعیین‌‌شده در کمیسیون نیز حائز اهمیت هستند؛ قرار شده یک‌‌چهارم از نیروگاه‌‌های زغال‌‌سنگ کشور با ظرفیتی بالغ بر ۱۲.۵ گیگاوات تا سال ۲۰۲۲ از مدار خارج شوند. این بدان معنا است که ۲۴ نیروگاه تنها طی سه سال آینده تعطیل خواهند شد. کمیسیون می‌‌گوید تا سال ۲۰۳۰، آلمان باید تنها ۸ نیروگاه زغال‌‌سنگ داشته باشد که مجموع ظرفیت آن‌‌ها به ۱۷ گیگاوات خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات