همکاری مایکروسافت و سامسونگ و تأثیر آن بر دنیای فناوری

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت و سامسونگ در حوزه‌های متنوعی، همکاری‌های جدی دارند که تأثیر قابل توجهی در توسعه‌ی محصولات و خدمات و همچنین تجربه‌ی کاربران دارد.
تبلیغات

مایکروسافت هفته‌ی گذشته خبر مهم همکاری با سامسونگ را رسانه‌ای کرد. همکاری و شراکتی که در محصولات آتی دو شرکت انجام خواهد شد و گلکسی نوت 10 را می‌توان اولین محصول آن نامید. شراکت جدید، قدم مهمی برای ردموندی‌ها محسوب می‌شود و به‌نوعی آن‌ها را مجددا به دنیای موبایل باز می‌گرداند. البته همکاری دو شرکت تنها محدود به صنعت موبایل نمی‌شود و سیستم‌عامل ویندوز هم از آن بی‌بهره نخواهد بود.

سامسونگ از چند سال پیش اپلیکیشن‌های اندرویدی مایکروسافت را در گوشی‌‌های هوشمند خود عرضه می‌کرد. اولین اقدام در گلکسی S8 انجام شد، اما هیچ شراکت و همکاری رسمی پشت آن قرار نداشت. اکنون دو غول فناوری از آمریکا و کره همکاری رسمی را با هم شروع کرده‌اند که اخبار آن نیز به‌صورت عمومی منتشر شده است. چنین رویکردی به‌معنای همکاری بیشتر و رسمی‌تر خواهد بود و قطعا از این به بعد شاهد سرویس‌های بیشتری در نسخه‌ی سامسونگ از اندروید خواهیم بود.

اپلیکیشن‌های مایکروسافت در اندروید

سامسونگ برخی از اپلیکیشن‌های مایکروسافت را به‌صورت پیش‌فرض در گلکسی نوت 10 ارائه می‌کند. احتمالا در محصولات آتی کره‌ای‌ها، همچون عضو بعدی خانواده‌ی گلکسی S و گلکسی نوت هم شاهد آن‌ها خواهیم بود. اپلیکیشن‌های زیر، اکنون به‌صورت پیش‌فرض در گلکسی نوت 10 نصب شده‌اند:

  • Word
  • PowerPoint
  • Excel
  • Outlook
  • OneDrive
  • Linkedin
  • Your Phone Companion

اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض در جدیدترین عضو خانواده‌ی گلکسی نوت وجود دارند، قبلا در نسخه‌های دیگر هم عرضه شده‌اند. به‌عنوان مثال مجموعه‌ی آفیس شامل ورد، اکسل و پاورپوینت در برخی مناطق همراه‌با گوشی‌های گلکسی ارائه می‌شدند. اکنون اپلیکیشن چهارم یعنی اوتلوک هم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که تأثیر زیادی در تجربه‌ی کاربری مصرف‌کننده خواهد داشت. کاربران اکنون می‌توانند سرویس مایکروسافت را به‌عنوان سرویس پیش‌فرض ایمیل در اندروید انتخاب کنند.

گلکسی بوک اس

علاوه بر اپلیکیشن‌های پرکاربرد آفیس، سرویس وان‌درایو هم به کاربران سامسونگ ارائه می‌شود که امکان پشتیبان‌گیری از عکس‌ها، فیلم‌ها و اسناد را در حساب کاربری مایکروسافت ایجاد می‌کند. فایل‌های مذکور در هر دستگاه مجهز به وان‌درایو قابل مشاهده خواهد بود. همان‌طور که در فهرست بالا می‌بینیم، لینکدین هم در میان سرویس‌های پیش‌فرض وجود دارد؛ شبکه‌ی اجتماعی ردموندی‌ها که متمرکز بر دنیای کسب‌وکار است و برای اشتراک‌گذاری و جست‌وجوی محتوای مرتبط استفاده می‌شود.

گلکسی نوت ۱۰ به نماد همکاری جدی‌تر مایکروسافت و سامسونگ تبدیل شده است

آخرین اپلیکیشن مایکروسافت در گلکسی نوت 10 به‌نام Your Phone Companion شناخته می‌شود که امکان اشتراک‌گذاری اعلان‌ها، عکس‌ها و پیامک گوشی را با کامپیوتر مجهز به ویندوز ۱۰ فراهم می‌کند. با استفاده از سرویس جدید می‌توان کاربردی شبیه به iMessage در آیفون و مک را به اندروید و ویندوز اضافه کرد. به‌ بیان دیگر، کاربر بدون نیاز به استفاده از گوشی هوشمند، به‌صورت مستقیم و از طریق کامپیوتر شخصی به پیام‌ها پاسخ می‌دهد.

سرویس آخر در فهرست بالا، قابلیت دیگری به‌صورت اشتراک صفحه‌نمایش گوشی هوشمند در کامپیوتر شخصی ارائه می‌کند. با استفاده از آن می‌توان نمایشگر گوشی را روی کامپیوتر شخصی مشاهده کرد و نیازی هم به استفاده‌ی مستقیم از گوشی نخواهد بود. مایکروسافت ادعا می‌کند، ابزار جدید در مواقع ارسال اعلان‌ها موجب کاهش حواس‌پرتی کاربر می‌شود و پاسخ به آن‌ها به‌راحتی از طریق کامپیوتر شخصی ممکن خواهد شد. همچنین ردموندی‌ها اعلام کردند که در نسخه‌های بعدی، امکان برقراری و پاسخ دادن به تماس‌های صوتی هم به سرویس اضافه می‌شود.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note10 Plus

ادغام بیشتر سرویس‌های مایکروسافت

شراکت مایکروسافت و سامسونگ در دنیای موبایل، یک قدم فراتر از نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های مایکروسافت پیش می‌رود. اکنون سرویس‌های متعدد ردموندی‌ها نیز با تجربه‌ی اصلی سیستم‌عامل ترکیب می‌شوند. ادغام‌ها بیش از همه در تجربه‌ی کاربری با گلکسی نوت جدید دیده می‌شوند. به‌عنوان مثال می‌توان به عملگرهای سریع اشاره کرد که در پنل اعلان محصول جدید کره‌ای‌ها در دسترس کاربر خواهد بود. عملگرهای جدید، دسترسی سریع کاربر را به خدمات اپلیکیشن Your Phone ممکن می‌کنند. به‌علاوه با یک لمس ساده در آن بخش از پنل اعلان‌ها، می‌توان اتصال بین گوشی هوشمند و کامپیوتر شخصی را برقرار کرد.

ادغام بالا، اپلیکیشن Your Phone را برای تعداد بیشتری از کاربران در دسترس قرار می‌دهد؛ مخصوصا کاربرانی که تصور می‌کنند برخی از اپلیکیشن‌ها کاربرد زیادی ندارند و سریعا آن‌ها را پاک می‌کنند. اتصال اپلیکیشن جدید به پنل اعلان‌، احتمالا کاربران بیشتری را به استفاده از آن تشویق می‌کند؛ خصوصا اگر آن‌ها فعالیت بیشتری با کامپیوتر شخصی داشته باشند، چنین رویکردی تجربه‌ی کاربری را بهبود خواهد داد. به‌علاوه برای افزایش کاربری و تمایل مصرف‌کننده‌ها از عنوان Link to Windows به‌جای Your Phone Companion در پنل اعلان استفاده می‌شود.

از ادغام‌های دیگر سرویس‌ها می‌توان به وان‌درایو در اپلیکیشن Samsung Galaxy اشاره کرد. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا به‌جای استفاده از اپلیکیشن اختصاصی وان درایو در وقت خود صرفه‌جویی کنند و اسناد را به‌صورت مستقیم از درون گالری یا اپلیکیشن‌های دیگر پشتیبان‌گیری کند. چنین رویکردی خصوصا در پشتیبان‌گیری از عکس‌ها تجربه‌ی کاربری را آسان‌تر می‌کند. به‌علاوه امکان مشاهده‌ی عکس‌های موجود در حساب کاربری وان‌درایو از طریق گالری گوشی، قابلیت مناسبی است که احتمالا به رقیبی برای Google Photos تبدیل می‌شود.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note10 Plus

مایکروسافت در کنار همکاری‌های بالا، امکانات و تجربه‌های کاربری جدیدی را نیز به اپلیکیشن اوتلوک افزوده است. به‌عنوان مثال می‌توان به پشتیبانی بیشتر از قلم S Pen اشاره کرد. کاربر می‌تواند با حرکت دادن قلم روی صندوق دریافت ایمیل، بدون باز کردن پیام‌ آن را بخواند. به‌علاوه پاسخ سریع به ایمیل‌ها نیز با استفاده از نوشتن دست‌خطی با قلم، ممکن خواهد بود.

دستگاه‌های ویندوزی جدید

همکاری مایکروسافت و سامسونگ تنها به اندروید محدود نمی‌شود. آن‌ها در محصولات دیگری همچون سخت‌افزارهای کامپیوتر شخصی ویندوزی نیز با هم مشارکت می‌کنند. از اولین محصولات همکاری مذکور می‌توان به Galaxy Book S اشاره کرد. دستگاه مذکور اولین ‌لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی Snapdragon 8cx خواهد بود. کارشناسان امیدوار هستند لپ‌تاپ کره‌ا‌ی‌ها راه را برای محصولات بیشتر مجهز به ویندوز ۱۰ و مبتنی بر پردازنده‌های آرم باز کند.

لپ‌تاپ ویندوزی جدید سامسونگ می‌تواند شروعی بر دوران لپ‌تاپ‌های مبتنی بر پردازنده‌ی آرم باشد

سامسونگ گلکسی بوک اس در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای بازار قرار می‌گیرد که با قیمت متوسط ۹۹۹ دلاری عرضه خواهد شد. اسنپدراگون 8cx که در لپ‌تاپ غول کره‌ای استفاده می‌شود، ارزش این برچسب قیمتی را دارد. بررسی‌‌های متعدد، قدرت پردازشی آن را تقریبا نزدیک به اینتل Core i5 بیان می‌کنند. از قابلیت‌های دیگر محصول سامسونگ که قیمت ۹۹۹ دلاری آن را منطقی می‌کند، می‌توان به ابعاد بسیار باریک و پورت‌های USB-C اشاره کرد که اتصال راحت‌تر گوشی‌های سری گلکسی را هم نوید می‌دهد.

از دیگر همکاری‌های ترکیبی سخت‌افزاری دو غول کره‌ای و آمریکایی می‌توان به اپلیکیشن جدید و اختصاصی DeX برای ویندوز ۱۰ اشاره کرد. سامسونگ با توسعه‌ی اپلیکیشن جدید، امکان کار با قابلیت‌های DeX را بدون نیاز به داک اختصاصی به کاربران ویندوز ارائه می‌کند. به‌ بیان دیگر، از این به بعد هر کامپیوتر شخصی مجهز به ویندوز ۱۰ حکم یک داک برای سیستم DeX را خواهد داشت. تنها پیش‌نیاز سخت‌افزاری، یک کابل USB-C خواهد بود تا گوشی هوشمند به کامپیوتر متصل شود.

گلکسی بوک اس

تجربه‌ی خرید بهتر در فروشگاه‌های مایکروسافت

همکاری مایکروسافت و سامسونگ به فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین ردموندی‌ها هم توسعه می‌یابد. کاربران از این به بعد امکان خرید دستگاه‌های سامسونگ را در فروشگاه‌های مایکروسافت خواهند داشت. به‌علاوه تبلیغات انواع دستگاه گلکسی نیز در کنار دستگاه‌های سرفیس به نمایش گذاشته می‌شود. رویکرد مذکور، محصولات کره‌ای را به شهروندان رده بالای اکوسیستم مایکروسافت تبدیل می‌کند.

خریدارانی که از فروشگاه‌های مایکروسافت دیدن می‌کنند، در آینده امکان خرید آسا‌ن‌تر گوشی هوشمند را نیز خواهند داشت. به‌عنوان مثال اگر یک مصرف‌کننده در کنار دستگاه سرفیس خود به گوشی هوشمند هم نیاز داشته باشد، قطعا مایکروسافت، گوشی‌های گلکسی را پیشنهاد می‌کند. ردموندی‌ها اعتقاد دارند گوشی‌های سامسونگ بهترین خدمات را پیرامون سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها به کاربر ارائه می‌کنند.

با توجه به رویکردهای اخیر می‌توان ادعا کرد که مایکروسافت، گوشی‌های پرچم‌دار سری گلکسی S و گلکسی نوت را به‌عنوان گوشی‌های ویندوزی جدید در نظر می‌گیرد. درنتیجه اگر کاربر اکوسیستم مایکروسافت باشید، آن‌ها گلکسی S و نوت را به‌عنوان بهترین دستگاه موبایل به شما پیشنهاد می‌کنند.

فروشگاه جدید مایکروسافت در لندن

آینده‌ی همکاری مایکروسافت و سامسونگ

مطالب بالا، مجموعه‌‌ای از جزئیات شراکت مایکروسافت و سامسونگ بودند. اکنون این سؤال ایجاد می‌شود که همکاری مذکور به کدام سمت پیش خواهد رفت؟ به‌ هر حال می‌توان دوره‌ی کنونی را تنها شروعی مختصر از همکاری عمیق‌تر دو غول دنیای فناوری دانست. درواقع در آینده می‌توان انتظار محصولات و سرویس‌های ادغام‌شده‌ی بیشتری از آن‌ها داشت. در این‌ میان سرنوشت ویندوز لایت و کامپیوترهای شخصی تاشونده‌ی ردموندی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آیا می‌توان در سال آینده انتظار نسخه‌ای جدید از گلکسی فولد و مجهز به ویندوز لایت داشت؟ آیا سامسونگ و مایکروسافت در ساخت سخت‌افزار جدید مبتنی بر ویندوز لایت با هم همکاری می‌کنند؟ پاسخ به همه‌ی این سؤال‌ها تنها با انتظار و دنبال کردن اخبار شرکت‌های مذکور به دست می‌آید.

گلکسی فولد

سامسونگ گلکسی بوک اس می‌تواند یکی از بهترین ابزارها و تجهیزات برای تجاری شدن ویندوز لایت باشد؛ البته از آنجایی که سرویس مذکور هنوز آماده نیست، به احتمال زیاد لپ‌تاپ کره‌ای با همان ویندوز ۱۰ عرضه خواهد شد. به‌ هر حال نمی‌توان شراکت سامسونگ و مایکروسافت را بدون سخت‌افزار مبتنی بر ویندوز لایت متصور شد. حتی می‌توان انتظار هدست‌های واقعیت ترکیبی مبتنی بر ویندوز یا ترکیب کورتانا و بیکسبی را داشت که شبیه به ترکیب کورتانا و الکسا عمل خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات