کاهش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری قلبی با مصرف غذاهای غنی از فلاونوئید

یک‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
فلاونوئیدها که در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شوند، موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان می‌شوند.
تبلیغات

بیشتر افراد می‌خواهند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های وحشتناکی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی تلاش کنند. در‌حالی‌‌که برخی از عوامل مانند ژنتیک تغییرپذیر نیستند، سبک زندگی می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا شود. طبق مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Nature Communications منتشر شده است، پیروی از رژیم غذایی سرشار از فلاونوئیدها می‌تواند خطر مرگ دراثر سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهد. فلاونوئیدها ترکیباتی هستند که در غذاها و نوشیدنی‌های گیاهی یافت می‌شود. در این پژوهش، اطلاعات رژیم غذایی ۵۳ هزار و ۴۸ فرد دانمارکی تجزیه‌وتحلیل شد که در طول بیش از ۲۳ سال جمع‌آوری شده بود. پژوهشگران دریافتند خطر مرگ دراثر بیماری قلبی یا سرطان در افرادی کمتر است که به‌طور منظم مقادیر متوسطی از غذاهای غنی از فلاونوئید را مصرف می‌کنند. مقدار مناسب فلاونوئید برای مشاهده‌ی این تأثیر ۵۰۰ میلی‌گرم در روز تعیین شد.

علاوه‌براین، در این مطالعه ارتباط تنگاتنگی بین مصرف منظم فلاونوئیدها و سیگارکشیدن و نوشیدن الکل مشاهده شد. افرادی که دراثر سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز درمعرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن هستند، از مصرف غذاهای حاوی فلاونوئید سود بیشتری می‌برند. پژوهشگران هشدار می‌دهند این موضوع بدان معنا نیست که خوردن غذاهای غنی از فلاونوئید اثرهای مضر سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را برطرف خواهد کرد؛ اما آن‌ها متوجه شدند این ترکیبات ممکن است موجب کاهش خطر گسترش بیماری‌های مزمن ناشی از این عادات شود.

درحالی‌که می‌دانیم فلاونوئیدها برای انسان مفیدند، پژوهشگران کاملا مطمئن نیستند که آن‌ها چگونه باعت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خاص می‌شوند. نیکولا بوندونو، پژوهشگر دانشگاه ادیث کوان در استرالیا، می‌گوید فلاونوئیدها با التهاب مبارزه می‌کنند و موجب بهبود عملکرد عروق خونی می‌شود. فلاونوئیدها گروهی از ترکیبات غذایی هستند که معمولا در میوه‌ها، سبزیجات، غلات، ریشه‌ها، ساقه‌ها، پوسته‌ها، گل‌ها و چای یافت می‌شود. جسیکا کوردینگ، متخصص تغذیه می‌گوید:

فلاونوئیدها به‌‌دلیل ویژگی‌های ضدالتهابی و ضدسرطانی خود معروف هستند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌ها نیز برای آن‌ها ذکر شده است.

سونیا آنجلون، سخن‌گوی آکادمی تغذیه و رژیم‌شناسی می‌گوید:

فلاونوئیدها زیرگروهی از پلی‌فنول‌ها هستند؛ گروهی از ترکیبات گیاهی که مزیت‌های سلامتی مختلفی مانند کاهش گسترش بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ و سرطان‌های خاص برای آن‌ها عنوان شده است.

جولی آپتون، بنیان‌گذار وب‌سایت تغذیه‌ای Appetite for Health می‌گوید:

فلاونوئیدها ترکیبات فنولی هستند که در بیشتر گیاهان یافت می‌شوند و قسمت اعظم مواد زیست‌فعال غیرتغذیه‌ای موجود در غذاها را تشکیل می‌دهند.

آنجلون می‌گوید ازآنجاکه مقدار فلاونوئیدها در غذاها می‌تواند بسیار متغیر باشد، مقدار بهینه برای سلامت شناخته نشده است. بااین‌حال، به‌طور کلی غذاهای غنی از فلاونوئیدها همان غذاهایی هستند که شما می‌خواهید در رژیم غذایی شما باشد.

میوه ها

فلاونوئیدها اخیرا بسیار مطالعه شده‌اند و پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند این غذاها با سلامتی بهتر ارتباط دارند. نتایج مطالعه‌ای فراتحلیلی که در مجله‌ی PLOS One منتشر شد، نشان داد خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی کمتر است که مقدار زیادی فلاونوئید مصرف می‌کنند.

مطالعه‌ی دیگری که در مجله‌ی Journal of Translational Medicine منتشر شد، پرسشنامه‌های مواد غذایی و داده‌های سلامتی ۱,۶۵۸ نفر را تجزیه‌و‌تحلیل کرد و دریافت هرچه مردم فلاونوئید بیشتری مصرف کنند، احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی، مشکلات قلبی غیرکشنده و مرگ دراثر بیماری قلبی در آن‌ها کمتر است.

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات منبع عالی از فلاونوئیدها هستند. ازجمله بهترین غذاها و نوشیدنی‌های غنی از فلاونوئید عبارت‌اند از: چای (به‌‌ویژه چای سبز)، شکلات تلخ (بیش از ۸۵ درصد کاکائو)، توت‌ها، سیب‌، مرکبات، مارچوبه و سبزیجات برگ‌دار. به‌طور کلی میوه‌ها و سبزیجات دارای رنگ زیاد. البته، پژوهشگران می‌گویند پیاز و سیر نیز حاوی این ترکیبات هستند. این مطالعه‌ی خاص نشان می‌دهد مقدار مصرف مناسب فلاونوئید روزی ۵۰۰ میلی‌گرم است. این مقدار معادل یک فنجان چای، یک سیب، یک پرتقال، کمتر از نیم‌فنجان توت‌ و حدود یک فنجان بروکلی است. آنجلون می‌گوید:

بهترین راه برای دریافت فلاونوئیدها، خوردن مقدار زیادی محصولات تازه یا نیم‌پخته‌شده در ۶ یا تعداد بیشتری وعده در روز است.

به‌خاطرداشته باشید برخی از فلاونوئیدها طی ذخیره‌سازی از بین می‌روند و پختن نیز موجب تخریب آن‌ها می‌شود. به‌ همین دلیل، پژوهشگران مصرف ترکیبی از محصولات پخته و خام را توصیه می‌کنند. آنجلون توضیح می‌دهد:

پختن می‌تواند موجب افزایش قابلیت هضم فیبر شود و دسترسی زیستی برخی از مواد مغذی را افزایش دهد؛ اما در مقابل، طی پخت طولانی‌مدت برخی از مواد مغذی دیگر را می‌تواند تخریب کند.

البته اگر نمی‌توانید روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید دریافت کنید، نباید درباره‌ی آن زیاد نگران باشید: پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف هر مقدار فلاونوئید در روز نسبت به اینکه هیچ فلاونوئیدی مصرف نشود، تأثیر مثبتی روی کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مذکور می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات