اینستاگرام ابزار جدیدی برای گزارش اخبار جعلی اضافه می‌‌‌کند

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
اینستاگرام با اضافه کردن ابزاری جدید، این امکان را دراختیار کاربران قرار می‌دهد تا اخبار نادرست و جعلی را گزارش کنند و مانع از انتشار گسترده‌ی آن‌ها شوند.
تبلیغات

تاکنون اخبار متنوعی در مورد تلاش شبکه‌های اجتماعی ازجمله فیسبوک برای مقابله با انتشار اطلاعات و اخبار نادرست و جعلی منتشر شده است. فیسبوک درتلاش است تا جای ممکن مانع انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی شود.

آخرین اخبار نشان می‌دهد که باید منتظر معرفی ابزار جدیدی در اینستاگرام باشیم تا کاربران از طریق‌ آن پست‌هایی را که فکر می‌کنند حاوی اطلاعات نادرست و جعلی است، مشخص کرده و در مورد آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

اینستاگرام

درصورتی که اطلاعاتی نادرست در اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته شود که مغایر با قوانین این شبکه‌ی اجتماعی نباشد، از سوی شرکت حذف نخواهد شد ولی دسترسی کاربران به این اطلاعات نادرست محدود خواهد شد و هشدارهای لازم در مورد اطلاعات جعلی و نادرست دراختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در اصل وقتی کاربران محتوای جدیدی را جست‌وجو می‌کنند، اطلاعات نادرست و جعلی برای آن‌ها در تب جست‌وجو نمایش داده نخواهد شد و از فهرست هشتگ‌ها نیز حذف می‌شود. همین موضوع باعث محدود شدن دسترسی کاربران به چنین اطلاعات نادرستی می‌شود.

۵۴ شرکت به ۲۴ زبان مختلف در زمینه‌ی بررسی و راستی‌آزمایی اطلاعات، با فیسبوک همکاری می‌کنند. طرح مذکور در اینستاگرام تنها در ایالات متحده اجرا می‌شود. استفانی اوتوی، سخنگوی فیسبوک اعلام کرد:

این اقدام جزو اولین قدم‌ها برای مقابله با انتشار اخبار نادرست است. 

سال گذشته، اینستاگرام در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که فالوورهای فیک را از حساب‌های کاربری حذف می‌کند. پیش‌تر نیز اخباری در مورد انتشار اخبار جعلی در فضای شبکه‌های اجتماعی در مورد انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده منتشر شده بود. گزارش مستقلی که از سوی مجلس سنای ایالات متحده‌ی آمریکا منتشر شده، تأیید می‌کند که شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در انتشار اخبار نادرست و جعلی تا قبل از انتخاب داشته‌اند و روس‌ها از این فضا حداکثر استفاده را می‌کنند. به‌نظر می‌رسد روسیه قصد دارد بیش‌ از پیش از فضای اینستاگرام برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. محققان New Knowledge که به بررسی شرایط و تحقیق در این رابطه مشغول هستند، معتقدند که اینستاگرام به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اخبار و اطلاعات مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر پست‌هایی در مورد عدم واکسیناسیون در اینستاگرام به‌اشتراک گذاشته می‌شود و این شبکه‌ی اجتماعی برای حذف اطلاعاتی که می‌تواند به سلامتی شهروندان آسیب جدی وارد کند، بسیار تحت فشار قرار گرفته است.

ماه گذشته، مؤسسه‌ی Full Fact که یکی از شرکت‌های همکار فیسبوک در بررسی راستی‌آزمایی اطلاعات است، از غول رسانه‌ای خواسته تا اطلاعاتی درمورد سازوکار اشتراک‌گذاری محتواهایی که به‌عنوان دروغ گزارش می‌شوند، ارائه کند؛ موضوعی که خود نگرانی‌‎‌هایی دربار‌ه‌ی کارایی برنامه‌ی جدید مطرح کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات