«کتاب های نردبان» مناسب کودکان پیش از ورود به دبستان

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مطالعه و یادگیری مسائل پایه پیش از مقطع دبستان به کودکان این امکان را می‌دهد که مطالب معلم را به‌راحتی درک کنند و آن‌ها را برای حل مسائل دشوارتر آماده می‌کند.
تبلیغات

در فرایند رشد کودکان به‌صورت ماهانه مهارت‌های جدیدی بروز پیدا می‌کند. اگر والدین بتوانند قبل از ورود کودک به دبستان مهارت دست‌ورزی را در کودک خود شناسایی و هدایت کنند، در آینده در شکل‌دهی موفقیت کودکشان در زمینه‌های دلخواه موفق‌تر خواهند بود.

شرکت انتشارات فنی با هدف رشد و بهبود مهارت‌های فردی کودکان و نشر کتاب‌های نردبان درادامه‌ی این مقاله روشی مناسب و کاربردیبرای کمک به والدین ارائه کرده است.

مهارت‌هایی که قبل از ورود کودکان به دبستان باید در آن‌ها تقویت کرد

برای تقویت مهارت دست‌ورزی کودکان و خردسالان راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مؤثرترین آن‌ها استفاده از کتاب‌های کار است. این مجموعه کتاب‌ها به کودکان کمک می‌کند به‌وسیله‌ی رنگ‌کردن، تاکردن، چسباندن و بریدن تسلط بر حرکات ظریف خود را افزایش دهند. دست‌ورزی پایه‌ی بسیاری از مهارت‌های دیگر مثل نقاشی‌کشیدن و نوشتن محسوب می‌شود و درواقع، شامل به‌کارگیری عضلات ظریف سر انگشتان است.

چه نوع کتاب‌هایی مناسب کودکان است؟

به‌طور کلی، کتاب‌ کودکان و به‌ویژه خردسالان باید از تصاویر شاد و جذاب سرشار و نوشته‌های کمی داشته باشد؛ زیرا تصاویر برای کودکان جذاب‌تر هستند و بهتر می‌توانند مفاهیم را انتقال دهند و در ذهن کودکان ماندگار می‌شوند؛ بنابراین، برای آموزش و افزایش خلاقیت کودک تصاویر نقش مهمی دارند.

کتابی که برای کودک می‌خرید، باید محتوای خلاقانه داشته و خواندن آن برای کودک هیجان‌انگیز و جالب باشد. علاوه‌بر‌این، اتفاقاتی که در داستان رخ می‌دهد، باید سریع باشد و شخصیت‌ها به‌خوبی معرفی شده باشند تا کودک نقش آن‌ها را درک کند. استفاده از کتاب‌های اینتراکتیو (فعالانه) باعث می‌شود کودکان وقایع رخ‌داده در کتاب را بهتر درک کنند؛ مثلا بعضی از کتاب‌ها با برچسب‌هایی همراه هستند که یادگیری را برای کودکان جذاب‌تر می‌کنند.

از دیگر مسائلی که باعث افزایش هوش اجتماعی کودکان می‌شود، یادگیری مهارت‌های زندگی است. مهارت‌های زندگی از آداب شهروندی، کنترل خشم، همدلی و آداب زندگی گرفته تا تفکر نقاد و تربیت جنسی برای خردسالان و کودکان و نوجوانان را دربر می‌گیرد. این مجموعه کتاب‌ها در قالب داستان و به‌صورت غیرمستقیم مفاهیم مهارت‌های زندگی را به کودکان و نوجوانان می‌آموزد و در فرایند جامعه‌پذیری آن‌ها این مفاهیم را درونشان نهادینه می‌کند.

چه محصولاتی می‌توانند در فرایند یادگیری برای خردسالان و کودکان جذاب باشند؟

به‌جز کتاب‌های داستان در قالب شعر و قصه، محصولات آموزشی ازجمله جورچین و فلش‌کارت و کارت‌های قصه‌خوانی از محصولاتی هستند که می‌توان برای آموزش کودک از آن‌ها بهره گرفت. این محصولات به‌منظور تقویت مهارت‌های ذهنی و دستی کودکان قبل از ورود به دبستان ترجمه و تألیف شده‌اند و کودکان را با مفاهیم انتزاعی، ریاضی، رنگ‌ها، شکل‌ها و بسیاری مفاهیم دیگر آشنا می‌کنند.

نقش تصاویر در رشد کودک

هر کودکی کتاب‌هایی دارد که همیشه برای او دل‌نشین است و هیچ‌وقت از آن‌ها خسته نخواهد شد. دلیل این امر می‌تواند تصویرهای کتابی باشد که والدین او براساس علاقه‌مندی‌های کودک برایش تهیه می‌کنند. استفاده از تصاویر رنگی برای آشنایی با یک موضوع مفید است؛ اما برای یادگیری دقیق چندان مناسب نیست. با‌این‌حال، در بسیاری از کتب کودکان اکثر صفحات مملو از تصاویر و با حداقل متن هستند.

خرید اینترنتی کتاب کودکان و خردسالان

انتشارات فنی ایران

همان‌طور‌که گفته شد، کتاب برای خردسالان و کودکان بسیار مفید خواهد بود و والدین باید توجه ویژه‌ای به این موضوع کنند. چندی است کتاب‌های انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان) موردتوجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. انتشارات فنی ایران با راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود این امکان را برای والدین فراهم کرده تا بتوانند به‌صورت آنلاین کتاب مدنظر را برای کودکان بخرند.

در چند سال اخیر، بخش کودک و نوجوان شرکت انتشارات فنی ایران با نام «نردبان» قدم‌های بزرگی برای ترجمه و تألیف کتاب‌های مهارت‌های زندگی، محیط‌زیست، علم‌آموزی برای کودکان و آموزش‌های پیش از دبستان برداشته و دامنه‌ی فعالیتش از انتشار کتاب به حوزه‌ی دیجیتال هم گسترش یافته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات