توییتر در ماجرای توهین‌های نژادپرستانه سوپرجام اروپا با چلسی همکاری می‌کند

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
توییتر قصد دارد با پیگیری ماجرای نژادپرستانه پس‌ از دیدار سوپرجام اروپا، با کمک باشگاه چلسی قدمی جدی برای حذف نژادپرستان از پلتفرم خود بردارد.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، تعصبات نژادی رو‌ به‌ افزایش گذاشته و در کوچه‌ها و خیابان‌ها و حتی ورزشگاه‌ها شاهد بروز این تعصبات هستیم. به‌نظر می‌رسد تلاش‌های چندین‌ساله‌ی فعالان حقوق سیاه‌پوستان، موضوع نژادپرستی را تنها ازمنظر قانونی حل کرده و در ریشه‌کنی این باور کهنه تأثیر چندانی نداشته است؛ از‌این‌رو در قرن میلادی کنونی، همچنان شاهد افرادی هستیم که برای تخلیه‌ی عصبانیت خود به توهین‌های نژادی متوسل می‌شوند. 

فوتبال یکی‌ از ورزش‌هایی است که درسال‌های اخیر به‌طور جدی با معظل نژادپرستی دست‌و‌پنجه نرم کرده است. متأسفانه به‌تازگی باردیگر شاهد بروز تعصبات یادشده بوده‌ایم؛ با‌ این‌ تفاوت که این‌بار چنین اتفاقی خارج‌ از ورزشگاه و در شبکه‌های اجتماعی خود را نشان داده است.

تساوی دو تیم چلسی و لیورپول در دیدار سوپرجام اروپا، کار را برای تعیین قهرمان به وقت‌های اضافه و سپس ضربات پنالتی کشاند. در ضربات پنالتی، همه‌چیز برابر پیش می‌رفت تا جایی که تامی آبراهام، مهاجم جوان چلسی، پشت آخرین پنالتی چلسی ایستاد؛ پنالتی‌ای که دروازه‌بان لیورپول با دفع آن، دستان آبی‌پوشان چلسی را از جام قهرمانی جدا کرد.

در واکنش به این اتفاق، توییتر و دیگر صفحات اجتماعی تامی آبراهام با آماج حملاتِ اندک طرفداران متعصب و نژادپرست چلسی قرار گرفت؛ موضوعی که ازلحاظ تعداد انگشت‌شمار بود؛ اما بار روانی بسیاری به بازیکن جوان چلسی وارد کرد. حال توییتر در واکنش به این اتفاقات، قول داده با چلسی همکاری کند تا هرچه‌زودتر هویت افراد توهین‌کننده آشکار شود.

تامی آبراهام / چلسی
توییتر به‌شدت به بهبود سلامت گفت‌و‌گو‌ها متعهد است. ما به اقدام علیه هر کاربری که قوانین توییتر را زیر پا گذاشته باشد، ادامه خواهیم داد. توییتر از افرادی که خواهان ابراز آزادانه‌ی عقایدشان هستند، استقبال می‌کند؛ با‌این‌حال، همان‌طورکه در بخش «سیاست‌های رفتار نفرت‌پراکن» (Hateful Conduct Policy) مشخص کرده‌ایم، کاربران نمی‌توانند خشونت را علیه دیگران ترویج دهند یا اینکه آن‌ها را ازمنظر نژاد و قومیت و دیگر موضوعات حساس آزار دهند و تهدید کنند. 

یکی‌ از سخن‌گو‌یان چلسی اتفاق پیش‌آمده را بی‌شرمانه و منزجرکننده عنوان کرده و وعده‌ی پیگیری سفت‌و‌سخت این موضوع را داده است تا طرفدارانی که در اتفاق پیش‌آمده دخیل بوده‌اند، شناسایی و جریمه شوند.  فرانک لمپارد، سرمربی فعلی و اسطوره‌ی باشگاه چلسی، نیز در اظهارنظری، توهین‌های نژادپرستانه را نفرت‌انگیز دانسته و آن را نوعی عقب‌افتادگی عنوان کرده است.

با‌ این‌ اوصاف، چنین موضوعی برای نخستین‌بار در فوتبال اتفاق نمی‌افتد و پیش‌تر نیز بروز این ناهنجاری‌ها را درباره‌ی دیگر بازیکنان سیاه‌پوست شاهد بوده‌ایم. اینکه قانون چه برخوردی با نژادپرستان می‌کند، بحث جدایی است؛ اما اینکه چگونه باید ریشه‌ی این تنفر و خودبرتر‌پنداری را از ذهن‌ها پاک کرد، معضل اصلی محسوب می‌شود که فعلا قانون نتوانسته از پس آن بربیاید.

دیدگاه خود را درباره‌ی این موضوع با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. واکنش شما به موضوع نژادی چیست و در مواجهه با افراد نژادپرست چه اقدامی انجام می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات