سیستم ورود و استارت بدون کلید خودرو در برابر سرقت آسیب‌پذیر است

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
جدیدترین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده، آسیب‌پذیر بودن خودروهای مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید در مقابل سرقت را نشان می‌دهد.
تبلیغات

اگر نگاهی به رقم سرقت خودرو در کشور انگلستان در پنج سال گذشته بیاندازیم، متوجه رشد ۵۰ درصدی این معضل خواهیم شد. آمار ذکرشده از انگلستان در سال ۲۰۱۸، با به سرقت رفتن ۱۰۶ هزار خودرو در انگلستان و ولز، بیشترین میزان در ۸ سال گذشته را تجربه کرده است. این آمار به‌صورت میانگین، نشان از آمار سرقت یک خودرو در هر ۶ دقیقه دارد؛ در حالی که رقم پرداختی برای بیمه در انگلستان، روزانه به یک میلیون پوند (۱/۲ میلیون دلار) می‌رسد.

خودروهای کی لس

گسترش روزافزون سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش سرقت خودرو محسوب می‌شود. این سیستم با ردوبدل شدن یک یا چند کد میان کلید و آنتن نصب‌شده در بدنه‌ی خودرو، کار می‌کند. با این حال، امکان کپی‌برداری از کد وجود دارد.

خودروهای کی لس

بنابراین اگر با بازشدن در، الزامی به وجود کلید نباشد، امکان سرقت خودرو در کسری از ثانیه فراهم می‌شود. از جمله راه‌های مقابله با سرقت خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید می‌توان به غیرفعال کردن سیگنال کلید در صورت امکان، استفاده از پوشش مخصوص برای غیرفعال کردن سیگنال، دور نگه داشتن کلید از فاصله‌ی حداقل ۵ متری خودرو و نگه داشتن کلید در مکانی امن در داخل خانه و استفاده از قفل فرمان اشاره کرد.

خودروهای کی لس

What car به‌تازگی گزارشی را منتشر کرده است که نشان از ضعف ایمنی در برابر سرقت در بسیاری از خودروهای پرفروش بازار بریتانیا دارد. برخی از این خودروها به‌راحتی و در مدت کوتاهی به‌سرقت می‌روند. در فهرست منتشر‌شده، سه خودرو عملکرد ضعیفی در سیستم ورود بدون کلید داشته‌اند که ضعیف‌ترین آن‌ها، DS 3 کراس‌بک در کلاس خودروهای لوکس بوده است.

خودروهای کی لس

با استفاده از فناوری ربودن کد، DS 3 کراس‌بک تنها در مدت زمان ۱۰ ثانیه به‌سرقت می‌رود. آئودی TT RS رودستر هم در همین زمان به‌سرقت می‌رود؛ اما به‌شرطی که سیستم ورود بدون کلید فعال باشد و فناوری ضدسرقت، کلید خودرو را غیرفعال نکرده باشد. با درنظرگرفتن سیستم‌های ذکرشده، امکان ورود یا روشن کردن خودرو وجود نخواهد داشت.

خودروهای کی لس

لندرور دیسکاوری اسپرت ۲۰۱۸ عملکرد بهتری دارد؛ اما این خودرو هم ممکن است در مدت زمان ۳۰ ثانیه به‌سرقت برود. دیسکاوری اسپرت از جدیدترین فناوری باند فوق سریع رادیویی شرکت جگوار-لندرور بهره نمی‌برد. این سیستم، با ایجاد موج‌های بلند فرکانسی، از انعکاس سیگنال رادار کلید خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم یادشده در تمامی خودروهای فعلی جگوار-لندرور نصب شده‌ است. خودروهایی که بهترین عملکرد را در آزمایش سرقت داشتند، بی‌ام‌و X3 و فورد فیستا بوده‌اند. متخصصان ایمنی نشریه What car برای هرکدام از خودروهای یادشده ۴۰ ثانیه زمان صرف ورود به کابین کردند.

خودروهای کی لس

افزون‌بر این، ۲۰ ثانیه دیگر هم صرف روشن کردن خودرو شده است. برخی خودروسازان همچون بی‌ام‌و، فورد و مرسدس بنز از فناوری شناسایی حرکت در کلید خودروهایشان استفاده کرده‌اند که سیگنال رادارد کلید را در زمان‌های غیرضروری از کار می‌اندازد. این سیستم، کار را برای اسکن کردن سیگنال توسط سارقان سخت‌تر می‌کند. از ۷ خودروی تست‌‌شده، هیچ‌کدام در حالتی که سیگنال رادار کلید آن‌ها غیرفعال بوده است، سرقت نشده‌اند.

خودروهای کی لس

شایان ذکر است که این فناوری تنها در کشورهای محدودی وجود دارد. استیو هانتینگ‌فورد از نشریه‌ی What car می‌گوید:

این شوکه‌کننده است که برخی از خودروسازان سیستم ورود و استارت بدون کلید را فارغ از ایمنی لازم مثل کلید‌های سنتی رایج، معرفی کرده‌اند. خبر خوشحال‌کننده‌ای است که برخی خودروسازان موضوع سرقت را جدی گرفته‌اند؛ اما هنوز هم کار بیشتری لازم است، مخصوصا برای خودروهای دست‌دوم.
خودروهای کی لس

مارک هاز، مدیرعامل سازمان SMMT، در پاسخ به آزمایش‌های انجام‌شده می‌گوید:

خودروسازان همیشه مشغول بررسی و توسعه‌ی سیستم‌های ایمنی جدید همچون کلید‌های دارای حسگر حرکتی و سایر فناور‌ی‌ها هستند. این موضوع با هدف پیشبرد مبارزه با جرایم است که امروزه هزینه‌های گزافی دارد. هیچ راه‌حل مشترکی برای تمامی خودروسازان وجود ندارد و برند‌های مختلف باید خود با اتکا بر مهندسی و انجام آزمایش‌ها گوناگون، به‌ این مهم دست یابند. در نهایت، فناوری‌ یک راه‌حل کامل نیست و به همین‌ دلیل، خودروسازان در تلاش هستند تا از فروش دستگاه‌هایی که موجب سرقت می‌شوند، جلوگیری کنند.
خودروهای کی لس

پیش‌تر در سال جاری، سازمان دتکم (Thatcham) سیستم امتیازدهی ایمنی جدیدی را معرفی کرد که با توجه به آسیب‌پذیری خودرو در مقابل سرقت، امتیاز «غیرقابل قبول» تا «فوق‌العاده» را شامل می‌شد. این سیستم ارزش‌یابی در مقابل افزایش سرقت خودروهای پارک‌شده، به‌لطف سیستم‌های ورود بدون کلید، معرفی شد. در ماه مه، سازمان ایمنی ترکر (Tracker) فهرستی از ۱۰ خودرو با بیشترین آمار سرقت در انگلستان را منتشر کرد که در این میان، بی‌ام‌و X5 و رنجرور اسپرت جزء اولین خودروها بودند.

خودروهای کی لس

این سازمان به مالکان خودروها هشدار داد که کلید خودروهایشان را در محلی دور از ورودی اصلی خانه نگه‌داری کنند. نتایج کامل آزمایش‌های نشریه‌ی What Car در زیر آمده است.

آئودی TT RS رودستر

  • در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
  • درصورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۵ ثانیه، روشن کردن خودرو ۵ ثانیه

بی‌ام‌و X3

  • در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
  • در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۴۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه

DS 3 کراس‌بک

کلید استاندارد: ورود به خودرو ۵ ثانیه، روشن کردن خودرو ۵ ثانیه

فورد فیستا

  • در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
  • در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۴۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه

لندرور دیسکاوری

کلید استاندارد: ورود به خودرو ۲۰ ثانیه، روشن کردن خودرو غیرممکن

لندرور دیسکاوری اسپرت:

کلید استاندارد: ورود به خودرو ۱۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه

مرسدس بنز کلاس A:

  • در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود به خودرو و روشن کردن غیرممکن
  • در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۳۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات