اینتل اطلاعات جدیدی از پردازنده‌های سرور Cooper Lake ارائه کرد

یک‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اینتل اطلاعاتی در مورد پردازنده‌‌های آینده‌ی خود از سری Cooper Lake ارائه داد. این پردازنده‌ها با ۵۶ هسته و امکان نصب روی سوکت عرضه خواهد شد.
تبلیغات

اینتل تاکنون و به‌دنبال عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۴ نانومتری سرور Cascade Lake، نسل بعدی پردازنده‌های سازمانی ۱۴ نانومتری خود از سری Cooper Lake و در پی آن نسل اول پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Xeon از خانواده‌ی Ice Lake را معرفی کرده است. اکنون اینتل طی مراسمی از برنامه‌های جدید خود برای توسعه‌ی پلتفرم Xeon scalable خبر داده است. در این مراسم اینتل اطلاعاتی از پردازنده‌های خانواده‌ی Cooper Lake شامل تعداد هسته‌ها، فرم فاکتور و پلتفرم مادربرد آن‌ها را با مخاطبان خود در میان گذاشت.

xeon

اینتل در این رویداد، خبر از توسعه‌ی خانواده‌ی پردازنده‌‌های ۵۶ هسته‌ای Xeon Platinum 9200 از سری Cooper Lake داد؛ بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند از مزیت جدید اجرای دستورالعمل‌های bfloat16 همراه‌با تعداد هسته‌های بیشتر در این پردازنده بهره‌مند شوند. همچنین اینتل تصریح کرد که پردازنده‌های جدید برخلاف پردازنده‌های ۵۶ هسته‌ای Cascade Lake که فقط به حالت BGA (از پیش نصب‌شده روی برد) ارائه می‌شد، قابل نصب روی سوکت هستند. با توجه به ضرورت استفاده از این پردازنده روی یک سوکت خاص، اینتل تأیید کرده است که همین سوکت میزبان پردازنده‌های سازمانی آینده‌ی Ice Lake نیز خواهد بود. بنا بر گفته‌های منابع، سوکت جدید LGA4189 نام خواهد داشت.

باید توجه داشت که براساس بررسی‌ها، انتظار می‌رود پشتیبانی از bfloat16 تنها منحصر به پردازنده‌های Cooper Lake باشد و پردازنده‌های Ice Lake از این قابلیت بهره‌مند نباشند. اینتل تصریح کرده است که نسخه‌ی ۵۶ هسته‌ای Cooper Lake چیدمانی مشابه با پردازنده‌ی ۵۶ هسته‌ای Cascade Lake دارد؛ این بدان معنا است که در این پردازنده نیز از دو Die مجزا روی یک تراشه استفاده شده و امکان کار حداکثر در حالت دو سوکته میسر است. تصور می‌شود این پردازنده با داشتن دو Die و ۵۶ هسته از ۱۶ کانال حافظه‌ پشتیبانی کند. 

مدیران اینتل پیش از این گفته‌اند که پردازنده‌های Cooper Lake در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهند شد و پردازنده‌های Ice Lake مدت کوتاهی پس از آن و در اواسط سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار خواهد شد. این بدان معنا نیست که پردازنده‌ی ۵۶ هسته‌ای از خانواده‌ی Cooper Lake نیز الزاماً در سال جاری میلادی عرضه شود؛ بلکه گویای ریتم گام‌هایی است که اینتل برنامه دارد تا در آینده‌ی نزدیک بردارد.

بنا به گفته‌های اینتل هم‌اکنون در برخی از سیستم‌های پیش‌ساخته‌ی قطعه‌سازان عمده نظیر Atos ،HPE، لنوو، Penguin Computing ،Megware و سایر فروشندگان دارای صلاحیت از تراشه‌های ۵۶ هسته‌ای Cascade Lake-AP Xeon Scalable استفاده می‌شود.  بنابراین با امکان نصب پردازنده ۵۶ هسته‌ای Cooper Lake روی سوکت انتظار می‌رود امکان دسترسی به چنین پلتفرمی بیش‌ از پیش فراهم شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات