استفاده غیرقانونی فاکسکان از دانش‌آموزان چینی برای افزایش خط‌تولید الکسا

یک‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شرکتی تایوانی فاکسکان به‌طور غیرقانونی دانش‌آموزان چینی کارورز را برای افزایش خط‌تولید دستگاه‌های اسپیکر هوشمند آمازون به اضافه‌کاری و کار شبانه‌ مجبور می‌کند.
تبلیغات

اسناد فاش‌شده‌ی گاردین نشان می‌دهد صدها دانش‌آموز چینی به‌عنوان بخش مهمی از تلاش شرکت فاکسکان (Foxconn) برای تحقق اهداف تولید برای ساخت دستگاه‌های الکسا آمازون، غالبا به‌صورت غیرقانونی به‌خدمت گرفته می‌شوند. نتیجه‌ی مصاحبه با کارگران و اسناد به بیرون درزکرده از منبع فاکسکان نشان می‌دهد بسیاری از کودکان به‌دلیل نقض قوانین کار در چین، برای تولید دستگاه‌های اسپیکر هوشمند آمازون، به کار شبانه و اضافه‌کاری مجبور هستند.

براساس اسناد به‌دست‌آمده، این نوجوانان از مدارس و دانشکده‌های فنی در داخل و اطراف شهر جنوبی هنگ‌یانگ هستند که به‌عنوان «کارورز» طبقه‌بندی می‌شوند و برای همراهی آن‌ها با کارخانه، به معلمانشان دستمزدی داده می‌شود و از معلمان خواسته شده است دانش‌آموزانی که همکاری نمی‌کنند، برای پذیرش کارهای بیش از ساعات کاری مقرر تشویق کنند.

در چین دانش‌آموزان ۱۶ سال به بالا به کارکردن مجاز هستند؛ اما به کار شبانه یا اضافه‌کاری مجاز نیستند

پژوهشگران دریافتند برخی از دانش‌آموزانی که در ساخت اسپیکر اکو (Echo) و اکو دات (Echo Dot) آمازون و کیندل (Kindles) همکاری می‌کنند، در دوره‌های اوج تولید، برای تکمیل تعداد نیروی انسانی در کارخانه به بیش از دو ماه کارکردن موظف هستند. ناگفته نماند بیش از هزار دانش‌آموز شاغل در این کارخانه‌ها، ۱۶ تا ۱۸ ساله هستند.

کارخانه‌های چینی به استخدام دانش‌آموزان ۱۶ سال به بالا مجاز هستند؛ اما این دانش‌آموزان به کار شبانه یا اضافه‌کاری مجاز نیستند. شرکتی تایوانی فاکسکان که گوشی آیفون را برای اپل می‌سازد، تأیید کرده است دانش‌آموزان به‌طور غیرقانونی به‌کار گرفته شده‌اند و به‌زودی برای رفع و تغییر شرایط حاضر اقدامی انجام خواهد داد. این شرکت در بیانیه‌ای اظهار کرد:

نظارت خود را بر برنامه‌ی کارورزی دانش‌آموزان مدارس دوبرابر کردیم تا مطمئن شویم در هیچ شرایطی به کارورزان اجازه داده نمی‌شود اضافه‌کاری کنند یا در طول شب مشغول به‌کار شوند. در گذشته، مواردی این‌چنینی وجود داشت که به‌دلیل نبود نظارت صحیح از طرف تیم مدیریت محلی شاهد چنین اتفاقاتی بودیم؛ در‌حالی‌که به کارورزان دستمزد اضافی در ارتباط با این تغییرات پرداخت شده بود؛ اما این عمل به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنیم.
schoolchildren work in fo

باوجوداین، فاکسکان از استفاده‌ی دانش‌آموزان برای کارکردن دفاع کرده است و ادعا می‌کند فراهم‌شدن این امکان برای دانش‌آموزانی که ازنظر قانونی به سن کارکردن رسیده‌اند، باعث می‌شود بتوانند تجربه‌ی کار عملی و آموزش‌های شغلی را در تعدادی از زمینه‌ها کسب کنند تا در آینده پس از فارغ‌التحصیلی، شغل مناسب و بهتری داشته باشند. البته، فاکسکان تأکید کرده است تعداد کارگران عادی افزایش پیدا خواهد کرد و هرچه‌سریع‌تر میزان حقوق بررسی می‌شود.

جف بزوس، سخن‌گوی آمازون که ثروتمندترین فرد جهان با سرمایه‌ای بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری است، گفته است شرکت تخلفات تأمین‌کنندگان کالا را تحمل نخواهد کرد و با به‌کارگرفتن حساب‌رسان مستقل نظارت را بر رعایت و بهبود عملیات افزایش خواهد داد.

جف بزوس افزود:

درصورت مشاهده‌ی تخلف، اقدامات لازم ازجمله درخواست اصلاح فوری را انجام می‌دهیم. همچنین، به‌سرعت در حال بررسی ادعاها هستیم و این موضوع را با فاکسکان در بالاترین سطح بررسی خواهیم کرد. علاوه‌برآن، دیگر تیم‌های متخصصان برای بررسی به جمع ما ملحق شدند و مأموریت‌های نظارت هفتگی را در این باره آغاز کردیم.

نوجوانانی که با محققان صحبت کردند، گفتند کاری که در کارخانه به انجامش مجبور هستند، هیچ ارتباطی با دوره‌های گذرانده‌شده نداشت و به آن‌ها فشار می‌آوردند تا اضافه کاری کنند.ماه گذشته، شیائو فنگ، دختر نوجوان ۱۷ ساله، کار خود را در خط‌تولید اسپیکر اکو آمازون آغاز کرده بود. فنگ که در حال تحصیل در رشته‌ی محاسبات است، وظیفه داشت روزانه یک فیلم محافظتی را روی حدود سه‌هزار اکو دات اعمال کند.

فنگ در گفت‌وگو با یکی از محققان گفته بود معلمش به او پیشنهاد داده است پنج روز در هفته روزی هشت ساعت مشغول به‌کار شود؛ اما وقتی مشغول به‌کار شده است، مدت زمان کار تا ۱۰ ساعت (دو ساعت اضافه‌کاری) روزانه برای ۶ روز در هفته تغییر کرده است.

او می‌گوید:

محیط کارگاه به‌دلیل وجود چراغ‌های فراوان و روشن آن بسیار گرم است. در ابتدا، حاضر نبودم در کارخانه کار کنم و به این کار عادت نداشتم و اکنون بعد از گذشت یک ماه از کار، با اکراه با محیط کار سازگار شدم. روزی ۱۰ ساعت کارکردن بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرسا است. سعی کردم به مدیر خط خود بگویم نمی‌خواهم به‌صورت اضافه‌کار کار کنم. مدیر نارضایتی مرا به معلمم گزارش داد و معلمم به من گوش زد کرد که اگر اضافه‌کاری نکنم، نمی‌توانستم در فاکسکان کارورزی کنم و این می‌تواند در برنامه‌های فارغ‌التحصیلی و بورسیه‌ی تحصیلی من در مدرسه تأثیر بگذارد. بنابراین، چاره‌ای نداشتم و فقط باید تحمل می‌کردم.

طبق اسناد کشف‌شده‌ی محققان، مشخص شده است مدیران فاکسکان به دانش‌آموزانی ساکن خوابگاه‌های کارخانه نیاز داشتند تا با اضافه‌کاری به اهداف تولید خود دست پیدا کنند و کسانی که از کار امتناع می‌کردند، از کارخانه اخراج می‌شدند.

school children in foxconn dormitory

در سندی آمده است:

اضافه‌کاری‌ نکردن دانش‌آموزان کارآموز، نه‌تنها بر هدف تولید تأثیر می‌گذارد؛ بلکه بر تمایل خود آن‌ها برای انجام کار نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین، دانش‌آموزان کارآموز باید به‌صورت اضافه‌کاری نیز کار کنند.

با افشای این اسناد و افتادن آن به‌دست گروه حقوق و نظارت بر کار کودک چین (China Labor Watch)، گاردین نیز آن‌ها را به‌اشتراک گذاشته است. اسناد مذکور مشخص می‌کند چگونه کارخانه پس از تلاش برای استخدام کارمندان دائمی و ناکامی برای پرکردن شکاف موجود، به دانش‌آموزان مدارس روی آورده است.

در یکی از سندها توضیح داده شده است که چگونه کارخانه برای مدیریت تولید از آوریل تا اکتبر به حدود هفت‌هزار کارگر احتیاج داشته است؛ اما گفته است که تنها می‌تواند به‌طور متوسط حدود ۳۰ کارگر در هفته استخدام کند و برای پرکردن شکاف به‌وجود‌آمده نیازمند استخدام کارگران آژانس و کارآموزان است. کارآموزان ۱۵ درصد از کل نیروی کار موردنیاز فاکسکان را به خود اختصاص می‌دادند.

قبل از ذکر مزایای جذب دانش‌آموزان مدارس، این سند را بخوانید:

برای تحقق کمبود نیروی کار و کاهش هزینه‌های استخدام نیروی کار، می‌خواهیم با مدارس محلی همکاری کنیم تا بتوانیم کارآموزان دانشجویی را جذب کنیم.

برخی از مزایای استخدام دانش‌آموزان عبارت‌اند از: هزینه‌های ارزان نیروی کار، استخدام یک‌باره‌ی تعداد زیادی نیروی کار، جابه‌جایی آسان‌تر کارگران اضافی به دیگر بخش‌ها و داشتن توانایی زیاد در یادگیری مطالب جدید.

foxconn

اسناد به‌دست آمده از شرکت فاکسکان نشان می‌دهد دستمزد پرداختی به کارآموزان، درمجموع ساعتی ۱۶.۵۴ یوان (۱.۹۳ پوند) شامل اضافه‌کاری و سایر موارد دیگر و حقوق ثابت آنان ساعتی ۱.۱۸ پوند بوده است. دستمزد کارگران باتجربه‌ی آژانس، معروف به کارگران اعزام، نیز ۲۰.۱۸ یوان در ساعت بوده است. همچنین، این اسناد نشان می‌دهد فاکسکان از سال گذشته، نرخ پرداخت‌شده به کارآموزان را نیز کاهش داده بوده است.

آمازون در ماه ژانویه اعلام کرده بود در رقابت با گوگل‌هوم در بازار دستیاران صوتی مجازی موفق شده بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه الکسا بفروشد و بازار کنترل لوازم خانگی را به‌دست گیرد. هزینه‌ی این دستیارها حدود ۵۰ دلار در ایالات متحده و ۵۰ پوند در انگلیس و ۷۹ دلار در استرالیا است؛ اما این مبلغ می‌تواند برای مدل‌های پیشرفته‌تر تا سه‌برابر گران‌تر باشد. این در حالی است که کارخانه فاکسکان برای هر دانش‌آموز، ماهانه ۵۰۰ یوان به مدارس پرداخت می‌کرد. یکی از اسناد نشان می‌داد این شرکت تایوانی توافق‌نامه‌ای با چهار مدرسه برای به‌خدمت‌گرفتن ۹۰۰ دانش‌آموز برای کار در کارخانه منعقد کرده است؛ اگرچه اسناد دیگری نیز از برنامه‌ریزی برای جذب حداکثر ۱۸۰۰ کارورز در سال جاری خبر می‌دادند.

ممکن است فاکسکان بدون کار دانش‌آموزان در کارخانه نتواند به اهداف تولیدی خود دست یابد

منابع خبری فاکسکان می‌گویند این شرکت درحال دست‌وپنجه نرم‌کردن با مسئله‌ی استخدام نوجوانان محصل به‌عنوان کارگر است و قصد دارد با این موضوع مبارزه کند؛ اما تصمیم گرفته است مزایای این کار از خطرهای ناشی از آن بیشتر باشد.

یادداشت‌های مربوط به یکی از جلسات بررسی سیاست استخدام کارآموزان دانش‌آموز در ۲۵ ژوئیه امسال نشان می‌دهد ممکن است بدون دانش‌آموزان کارخانه نتواند به اهداف تولیدی خود دست یابد. در این جلسه، به این نکته اشاره شده است که دانش‌آموزان مدارس را با مبلغ بسیار ارزان‌تری از کارگران آژانس می‌توان  استخدام کرد و کارخانه برای برای پوشش دوره‌های اوج تولید خود به‌راحتی می‌تواند دانش‌آموزان را جایگزین استخدام کارمندان معمولی کند. همچنین، در این جلسه گفته شد برای همکاری‌نکردن برخی از دانش‌آموزان با کار شبانه و اضافه‌کاری، به مداخله معلمان آن‌ها نیاز است.

اگر دانش‌آموزان اضافه‌کاری نکنند، معلمان باید از طرف خود استعفانامه‌ی آنان را تحویل دهند

رهبران خط‌تولید نوبت کار شبانه باید بیشتر با کارآموزان دانش‌آموزان و معلمان در تعامل باشند و هر وضعیت غیرطبیعی را گزارش دهند تا معلمان بتوانند دانش‌آموزان را به کار در نوبت‌های کاری شبانه و اضافه‌کاری ترغیب کنند. همچنین، در جلسه تأیید شده بود اگر دانش‌آموزان به سرپیچی از کارکردن به‌صورت اضافه‌کاری ادامه دهند، معلمان باید از طرف خود استعفانامه‌ی آن‌ها را تحویل دهند.

در جلسه‌ی بررسی جذب دانش‌آموزان کارآموز که کارمندان خط‌تولید اکو و بخش کنترل تولید و بخش منابع انسانی را درگیر کرده بود، به‌ این توافق رسیدند تعداد زیادی از دانش‌آموزان کارگر را استخدام کند:

توصیه کرده بودند برای حل مشکل کمبود نیروی کار انسانی در فصل اوج کاری، کارگران دانش‌آموز را استخدام کنند.

آمازون در سال ۲۰۱۷، در توافق‌نامه‌ای با فاکسکان موافقت کرد ۱۵ خط‌تولید جدید را به کارخانه اضافه و هزاران کارگر جدید را استخدام کند تا خط‌تولید دستگاه‌های اکو و اکو دات و تبلت‌های کیندل خود را افزایش دهد. بااین‌حال، سال گذشته رسانه آبزرور (Observer) فاش کرد چگونه این کارخانه از تعداد کارگران آژانس بیشتری در مقایسه با آنچه به استفاده از آن طبق قانون چین مجاز است، بهره‌ می‌برد تا از استخدام کارمندان دائمی در ماه‌های اوج ترافیک کاری جلوگیری کند. بسیاری از کارگران آژانس به‌صورت اضافه‌کاری بیش از حد قانونی معمول، یعنی ۳۶ ساعت در ماه، کار می‌کردند.

Dave Limp, senior vice-president of Amazon

در پاسخ، آمازون اعتراف کرد حساب‌رسان مستقل زمینه‌های نگرانی در کارخانه را شناسایی کردند. اینک، فاکسکان متعهد خواهد شد به کارمندان آژانس فرصتی داده شود تا کارمند دائم شوند. لی کیانگ، مدیر اجرایی سازمان نظارت بر کار کودک چین، با اظهارنظر درباره‌ی آخرین افشاگری‌ها، از آمازون و فاکسکان خواست نظارت مستقلی بر شرایط کار برای جلوگیری از نقض قانون کار وضع کنند.

او گفت:

تنها در شرایطی اجازه می‌دهد طرف‌های مستقل بتوانند شرایط کار را زیرنظر بگیرند که شرکت به نقض حقوق در کارخانه به‌طور مؤثری رسیدگی کند.

وی درادامه افزود:

استخدام تعداد زیادی از کارگران اعزام‌کننده و مجبورکردن دانش‌‌‌آموزان کارورز برای کار آن‌هم به‌صورت اضافه‌کاری و نوبت‌های کاری شبانه غیرقانونی است و فاکسکان به‌خوبی از این موضوع آگاه است؛ اما به‌دلیل افزایش سود، آن‌ها همچنان به جذب اعزام‌کنندگان و دانش‌‌‌آموزان کارورز ادامه می‌دهند.

افزون‌براین، اسناد فاش‌شده‌ای نشان می‌دهد که فاکسکان درنتیجه جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین با مشکلاتی رو‌به‌رو شده که هزینه‌ی مواد اولیه را افزایش داده و برخی سفارش‌ها را از بین برده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات