اپل پتنت فیس آی دی را برای مک ثبت کرد

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فیس آی‌دی از قابلیت‌های جذاب اپل در گوشی‌های هوشمند جدید است که احتمالا در آیند‌ه‌ی نزدیک، برای لپ‌تاپ‌های این شرکت هم عرضه خواهد شد.
تبلیغات

اپل در سال ۲۰۱۷، پتنتی برای استفاده از فیس آی‌دی (Face ID) در مک درخواست داد. در آن زمان، هنوز آیفون X معرفی نشده بود و حتی نام فیس آی‌دی نیز به‌اندازه‌ی امروز مشهور نبود. به‌هرحال، پتنتی که کوپرتینویی‌ها برای قابلیت مذکور در لپ‌تاپ‌های خود درخواست دادند، اکنون به‌صورت رسمی ثبت شده است. پتنت کنونی نسخه‌ای حرفه‌ای‌تر از فیس آی‌دی آیفون را برای کامپیوترهای شخصی پیشنهاد می‌دهد.

پتنتی که اپل برای فس آی‌دی در مک ثبت کرد، از دوربین دستگاه برای انجام دو فعالیت استفاده می‌کند. فناوری جدید در قدم اول از حالت Sleep در زمانی‌که کاربر در جلو دستگاه قرار دارد، پیش‌گیری می‌کند. در بخشی از سند پتنت درباره‌ی این قابلیت می‌خوانیم:

بسیاری از دستگاه‌های کامپیوتری به قابلیت‌هایی برای ذخیره‌ی نیرو مجهز هستند که در زمان استفاده‌‌نکردن کاربر از آن‌ها، قابلیت مذکور فعال می‌شود. چنین قابلیت‌هایی اغلب از زمان‌سنج استفاده می‌کنند تا پس از گذشت زمانی مشخص و ارائه‌‌نکردن ورودی از سمت کاربر فعال شوند. به‌عنوان مثال، دستگاهی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که پس از گذشت پنج دقیقه از فعالیت‌نکردن کاربر، حالت Sleep یا هر حالت دیگر با مصرف نیروی پایین‌تر را فعال کند. برخی اوقات دستگاه‌ها حتی زمانی‌که کاربر از دستگاه استفاده می‌کند، حالت ذخیره‌ی نیرو را فعال می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر کاربر در حال گوش‌دادن به موسیقی یا تماشای فیلم یا خواندن محتوا باشد، در دوره‌ی زمانی مشخص ورودی‌ای به دستگاه نخواهد داشت. عموما در چنین مواقعی، حالت ذخیره‌ی نیرو فعال می‌شود. به‌علاوه بازگشت از حالت ذخیره‌ی نیرو هم نیازمند زمان خواهد بود یا حتی شاید کاربر را به واردکردن اطلاعات ملزم کند. به‌هرحال، چنین رخدادهایی به تجربه‌ی کاربر آسیب می‌زنند.
مکبوک

قابلیت دوم پتنت اپل با توضیحاتی بیشتر شرح داده می‌شود:

در برخی از دستگاه‌های کامپیوتری، قابلیتی برای فعالیت دستگاه در حالت مبتنی‌بر حضور کاربر در نظر گرفته می‌شود. در برخی روش‌ها، دستگاه کامپیوتری در حالت ذخیره‌ی نیرو، داده‌هایی اولیه از حسگر یا مجموعه‌ای از حسگرها دریافت می‌کنند. دستگاه با توجه به همان داده‌های اولیه حضور جسمی را در نزدیکی خود پیش‌بینی می‌کند. دستگاه کامپیوتری در تصمیم‌گیری درباره‌ی مجاورت جسم مذکور روندی درخورتوجه دارد. برای تشخیص دقیق‌تر وضعیت مجاورت جسم در نزدیکی دستگاه و فاصله‌ی آن، دسته‌ای دیگر از داده‌ها جمع‌آوری می‌شود. دستگاه با توجه به همان دسته‌ی دوم فردبودن جسم مدنظر را پیش‌بینی می‌کند. اگر جسم مدنظر انسان باشد، براساس مجاورت و فاصله‌ی محاسبه شده، رویکردهایی در دستگاه در نظر گرفته خواهد شد و اگر جسم انسان نباشد، دستگاه به فعالیت در همان حالت ذخیره‌ی نیرو ادامه خواهد داد.

با مطالعه‌ی توضیحات مذکور و نقشه‌های پتنت، به این نتیجه می‌رسیم که دستگاه مک قابلیت فعال‌شدن و ورود کاربر را با استفاده از حسگرهای تصویری خواهد داشت. اگرچه اپل در متن پتنت از عبارت کلی «دستگاه کامپیوتری» استفاده می‌کند که برای دستگاه‌هایی همچون آیفون و آیپد هم معنی‌دار خواهد بود، در سند پتنت تصویری از کامپیوتر شخصی مک را شاهد هستیم. به‌علاوه، توضیحات حالت ذخیره‌ی نیرو هم با قابلیت Power Nap در دستگاه‌های مک هماهنگ است.

مکبوک

حالت Power Nap در مک امکان اجرای برخی وظایف را در پس‌زمینه‌ی حالت ذخیره‌ی نیرو به دستگاه می‌دهد. ایده‌ی این قابلیت از آنجا می‌آید که در زمان Sleep دستگاه، به‌روزرسانی تقویم، عکس‌ها، یادداشت‌ها و موارد دیگر برای کاربر انجام شود تا در زمان روشن‌شدن مجدد، همه‌ی موارد آماده باشند. پتنت جدید از دوربین استفاده می‌کند تا حضور فردی در نزدیکی دستگاه را پیش‌بینی کند؛ درنتیجه، قابلیت‌های Power Nap بیشتر خواهد شد. اگر دستگاه متوجه حضور فرد شود، قابلیت تشخیص چهره را برای شناسایی مالک دستگاه فعال می‌کند و در صورت شناسایی نیز، کاملا فعال و آماده‌ی کار می‌شود.

فیس آی‌دی اکنون برای تمامی نمونه‌های جدید آیفون و آیپد عرضه می‌شود؛ ازاین‌رو، ارائه‌ی آن برای دستگاه‌های مک دور از انتظار نیست. البته، با توجه به رویکردهای قبلی اپل و ثبت پتنت‌هایی که اجرایی نمی‌شوند، هنوز جای کمی شک و شبهه باقی است. به‌هرحال، درصورت ارائه‌ی این قابلیت کاربران مک به‌احتمال زیاد استقبال درخورتوجهی از آن خواهند کرد. شایان ذکر است در یکی از تصاویر مربوط به پتنت جدید، قابلیت تاچ‌بار روی کیبورد خارجی دیده می‌شود که البته، هنوز خبر قطعی درباره‌ی آن وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات