د توماسو P72 رونمایی شد

شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
شرکت ایتالیایی د توماسو با حمایت سرمایه‌گذار چینی احیا می‌شود. محصول جدید این شرکت سوپراسپرت جذاب P72 است.
تبلیغات

برند ایتالیایی د توماسو (De Tomaso) برای جشن ۶۰ سالگی، با خودرویی ویژه از راه رسیده است. د توماسو با خودرو جدید در واقع، اصالت و احیای شرکت را هم‌زمان جشن می‌گیرد. در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰، الخاندرو د توماسو و کرول شلبی برای تولید خودرو مسابقه‌ای P70 مجهز به پیشرانه‌ی V8 فورد همکاری می‌کردند. قرار بر این بود شلبی بودجه‌ی موردنیاز را تهیه کند و خالق شلبی دیتونا کوپه و شورولت کوروت استیگری، مدل P70 را طراحی کند. با این حال، این پروژه به‌ دلیل تنش‌های فراوان بین د توماسو و شلبی متوقف شد و P70 سرانجام به ایتالیا رسید و تنها در یک دستگاه تولید شد. سرنوشت P70 به سرانجام نرسید و فعالیت برند د توماسو هم در سال ۲۰۰۴ متوقف شد؛ اما پس از گذشت ۶۰ سال، د توماسو حالا با جایگزین P70 دوباره به خودروسازی بازگشته است.

De Tomaso P72

در جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۹، د توماسو با مدل جدید و فوق‌العاده زیبای P72 همه را شگفت‌زده کرد. پیش از این، اخباری از احیای برند د توماسو منتشر شده و شایعه‌ی اصلی این بود که د توماسو با جایگزین مدل پرطرفدار پنترا (Pantera) دوباره فعالیتش را آغاز می‌کند. ناجی د توماسو شرکت IdealVenture با مدیریت نورمن چوی، تاجر ثروتمند اهل هنگ‌کنگ است. این شرکت که هم‌اکنون توسعه و تولید ۱۰ دستگاه ابرخودرو آپولو اینتنسا اموزیونه (Apollo Intensa Emozione) مجهز به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر Vشکل را در برنامه دارد، از سال ۲۰۱۴ به‌ دنبال احیای د توماسو بوده است. به‌ نظر می‌رسد ائتلاف ایتالیایی‌ها و چینی‌ها دو هدف مشخص را با دو مدل ویژه دنبال می‌کنند؛ تولید خودرویی آینده‌نگرانه و خاص با آپولو در برابر عرضه‌ی مدلی زیبا با طراحی کلاسیک در د توماسو.

De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72
De Tomaso P72

باید به‌ خاطر داشته باشیم که پیش از این هم تلاش ناموفقی برای احیای برند د توماسو شده بود. سال ۲۰۰۹ یکی از مدیران ارشد سابق فیات حق استفاده از نام شرکت را در اختیار گرفت تا خودروهای متنوعی در کلاس‌های شاسی‌بلند و سدان و کروک تا سال ۲۰۱۱ تولید شود. با وجود این، این اقدام پس از کمبود بودجه شکست خورد و رئیس هئیت‌مدیره هم به جرم سوء‌استفاده‌ی مالی و کلاه‌برداری محکوم شد. با توجه به سابقه‌ی سرمایه‌گذار چینی، به‌ نظر می‌رسد این‌‌بار شرکت د توماسو واقعا زنده شود.

De Tomaso P72

سوپراسپرت جدید د توماسو از شاسی تمام فیبرکربن مشابه ابرخودرو آپولو در سطح نمونه‌های پروتوتایپ مسابقات ۲۴ ساعته استفاده می‌کند. پیشرانه‌ای که هنوز هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است، در وسط بدنه قرار می‌گیرد و تنها ۷۲ دستگاه از این مدل تولید خواهد شد. جزئیات بیشتری از د توماسو P72 منتشر نشده است و در‌حال‌حاضر، باید طراحی بی‌نظیرش را تحسین کنیم. البته، در مراسم رونمایی اشاره شد که P72 سوپراسپرتی آنالوگ با جعبه‌دنده‌ی دستی خواهد بود؛ بنابراین، شاید فناوری هیبرید و پیشرانه‌ی V6 را در این مدل نبینیم و د توماسو از موتور هشت سیلندر استفاده کند.

De Tomaso P72

در طراحی P72، تمرکز ویژه‌ای به جزئیات شده است. بدنه با الهام از خودروهای مسابقه‌ای لمان در دهه‌ی ۱۹۶۰ شکل گرفته است که چاشنی خطوط مدرن مثل فراری P3/4 و آلفارومئو 8C هم در آن دیده می‌شود. در طراحی کابین، همه چیز از داشبورد و عقربه‌ها تا بازبودن اتصالات دسته‌دنده، براساس فرمول ساخت برند ایتالیایی پاگانی طراحی شده است. برخی از کارشناسان که در مراسم رونمایی حضور داشتند، حس‌و‌حال فضای داخلی د توماسو P72 را مثل جواهرفروشی پرزرق‌وبرق توصیف کرده‌اند.

De Tomaso P72

د توماسو P72 سوپراسپرت یا شاید ابرخودرو است؛ بنابراین، باید ویژگی‌های برجسته‌ی این کلاس از خودروها را هم داشته باشد. P72 در بخش طراحی نمره‌ی عالی می‌گیرد و از نظر قیمت هم، حداقل باید انتظار مبلغی معادل ۷۵۰ هزار یورو (حدود ۸۵۰ هزار دلار) را داشته باشیم. بخش مهم دیگر، قوای فنی است که مشخصاتش در آینده اعلام خواهد شد. با مشخص‌شدن جزئیات فنی، جایگاه قطعی P72 در کلاس سوپراسپرت یا ابرخودرو نهایی خواهد شد.

مدیرکل جدید شرکت د توماسو در مراسم رونمایی اعلام کرد الخاندرو د توماسو شایسته‌ی شهرت بیشتری است و باید در کنار نام‌هایی چون انزو فراری و فروچو لامبورگینی قرار بگیرد. باید دید P72 چقدر در این هدف نقش خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات