همکاری سامسونگ با انویدیا برای تولید پردازنده گرافیکی Ampere

چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا با همکاری دو شرکت انویدیا و سامسونگ وارد بازار خواهد شد.
تبلیغات

انویدیا تأیید کرده‌ سامسونگ در ساخت پردازنده‌ی گرافیکی اَمپِر (Ampere) با آن‌ها همکاری خواهد کرد. قرار است پردازنده‌ی گرافیکی اَمپِر سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود و کارکرد آن براساس لیتوگرافی ۷ نانومتری با اشعه‌ی ماوراءبنفش (Extreme Ultraviolet Lithography) به اختصار EUVL است. این پردازنده‌ی گرافیکی با پردازنده‌های پیشین متفاوت خواهد بود که TSMC برای انویدیا می‌ساخت. شرکت TSMC سال‌ها شریک تجاری انویدیا بوده است؛ اما حالا انویدیا به‌یک‌باره تصمیم گرفته شریک تجاری خود را تغییر دهد.

خبرگزاری The Korea Helald اخیرا گزارشی از یو اونگ جون، مسئول انویدیا در کره‌‌جنوبی، منتشر کرده که در آن اونگ جول در کنفرانسی تأیید کرده انویدیا قرار است شریک تجاری خود را از TSMC به سامسونگ تغییر دهد. هرچند این دو شرکت رسما در وب‌سایت‌های خود این همکاری را اعلام نکرده‌اند. آخرین مقاله‌ی انویدیا درباره‌ی کارت گرافیک Super GeForce RTX 2060 و Super GeForce RTX 2070 است که از امروز وارد بازار شده‌اند. پایگاه خبری Tomshardware در ایمیلی به انویدیا درباره‌ی صحت این همکاری پرس‌وجو کرده است.

اونگ جول درباره‌ی جزئیات این همکاری چیزی نگفت و فقط تأیید کرد نقش سامسونگ در تولید اَمپِر بسیار پررنگ خواهد بود. همچنین، وی ادعا کرده‌ تا قبل از پایان سال، مجوزهای انویدیا برای استفاده از ملانکس (Mellanox) منقضی می‌شود و باید برای تمدید آن منتظر تأییدیه از کشورهای مختلف و سپس، تأیید سهام‌داران ملانکس باشد.

هنوز مشخص نیست انویدیا چرا تصمیم گرفته شریک تجاری خود را در تولید اَمپِر تغییر دهد. اوایل ژوئن، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه سامسونگ خدمات مشابه TSMC را با قیمتی ارزان‌تر به انویدیا ارائه می‌کند. البته، همگی می‌دانیم در‌حال‌حاضر، پردازنده‌ی ۷ نانومتری TSMC در محصولات شرکت‌های اپل و AMD بسیار پرکاربرد است.

تا امروز، جزئیات بسیار کمی درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی اَمپِر منتشر شده است. برای مثال، قرار است این پردازنده در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود و در واقع، مرحله‌ای بعد از معماری تورینگ خواهد بود که در سپتامبر ۲۰۱۸ معرفی شد. اگر انویدیا روندی مشابه روند تورینگ را برای اَمپِر پیش گیرد، احتمالا در اوت و کنفرانس SIGGRAPH، اطلاعات بیشتری درباره‌ی اَمپِر منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات