اینتل درآمد خود در سه‌ماهه‌ دوم سال مالی ۲۰۱۹ را اعلام کرد

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اینتل در‌حالی ارقام مربوط به درآمدهای خود در سه‌ماهه‌ی دوم را منتشر می‌کند که تحت فشارهای فزاینده به‌دلیل رقابت با AMD است.
تبلیغات

اینتل درآمد خود برای سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۱۹ را اعلام کرد. به‌طور کلی درآمد اینتل با سه درصد کاهش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، به ۱۶.۵ میلیارد دلار رسیده‌ است. حاشیه سود نا‌خالص این شرکت هنوز زیر ۶۰ درصد باقی مانده که اینتل سخت تلاش می‌کند آن را حفظ کند. میزان دقیق حاشیه‌ی سود ناخالص ۵۹.۸ درصد است که بهبود قابل توجهی را نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل از آن (۵۶.۶ درصد) نشان می‌دهد. درآمد عملیاتی، با کاهش ۱۲ درصدی به ۴.۶ میلیارد دلار و درآمد خالص با کاهش ۱۷ درصدی به ۴.۲ میلیارد دلار رسیده‌ است. این باعث شده تا درآمد به ازای هر سهم از سال گذشته، با ۱۲ درصد کاهش به ۰.۹۲ دلار برسد.

بخش‌ها

سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸

درآمد کل

   میلیارد دلار

 ۱۶. ۵

   میلیارد دلار

 ۱۶. ۱

   میلیارد دلار

 ۱۷

درآمد عملیاتی

   میلیارد دلار

 ۴.۶

   میلیارد دلار

 ۴.۲

   میلیارد دلار

 ۵.۳

درآمد خالص

   میلیارد دلار

 ۴.۲

   میلیارد دلار

 ۴

   میلیارد دلار

 ۵

درصد سود ناخالص

          ۵۹.۸%

          ۵۶.۶%

          ۶۰.۶%

بخش کامپیوترهای خانگی

   میلیارد دلار

 ۸.۸

            +۲%

           +۱%

بخش مرکز داده

   میلیارد دلار

 ۵

            +۲%

          -۱۰%

بخش اینترنت اشیا

   میلیون دلار

 ۹۸۶

           +۸%

         +۱۲%

بخش Mobileye

   میلیون دلار

 ۲۰۱

            -۴%

         +۱۶%

بخش NAND

   میلیون دلار

 ۹۴۰

           +۳%

          -۱۳%

بخش راه‌حل‌های قابل برنامه‌ریزی

   میلیون دلار

 ۴۸۹

           +۱%

           -۵%

در طول چند سال گذشته، گروه مرکز داده‌ی اینتل، پرچم‌دار رشد این شرکت برای رشد و افزایش سود بوده‌ است، اما حالا بیشترین کاهش رشد را تجربه می‌کند. در حقیقت بخش مربوط‌به کامپیوترهای خانگی اینتل، با افزایش درآمد یک درصدی نسبت به سه‌ماهه‌ی دوم سال قبل، حاشیه سود خود را در رقم ۸.۸ میلیارد دلار و نسبت‌به سال پیش، ثابت نگه‌ داشته است. اینتل آمارهای فروش خوبی برای محصولات رده بالا و دارای حاشیه‌ی سود بالاتر تجربه کرده و مشتری‌هایی به دست آورده است که بالاتر از تعرفه‌های تعیین‌شده، خرید می‌کردند. شایان ذکر است اینتل، مطابق با انتظارات، محصولات مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خود را هم‌زمان با آغاز فروش تعطیلات سال ۲۰۱۹ عرضه کرده‌ است. بخش مربوط‌به پردازش کلاینت اینتل (CCG) در این سه‌ماهه، سود خالص ۳.۷ میلیارد دلاری را کسب کرده که بیشتر از سود ۳.۲ میلیارد دلاری مدت مشابه در سال گذشته محسوب می‌شود. فروش تراشه‌های دارای لیتوگرافی ۱۰ نانومتری مطابق پیش‌بینی‌ها نبود، اما این افزایش سود نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بالای موجود در قسمت مربوط به کامپیوترهای خانگی، با‌وجود رقابت‌ها در این بخش است.

گروه مرکز‌ داده‌ی اینتل با درآمد ۵ میلیارد دلاری در سه‌ماهه‌ی دوم، کاهش ۱۰ درصدی درآمد را تجربه کرده‌ است. بزرگ‌ترین کاهش سود در بخش مربوط‌به پروژه‌های دولتی و شرکتی بوده و کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. سود حاصل‌ از بخش مربوط به سرویس ابری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها یک درصد کاهش داشته‌ است. در همین‌ حال بخش ارائه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی، افزایشی ۳ درصدی در درآمدهای خود تجربه کرده است که می‌تواند جبرانی برای قسمتی از کاهش درآمدها در بخش‌های دیگر باشد. کاهش ۳۴ درصدی درآمد عملیاتی در بخش مرکز داده نسبت‌به سال گذشته، بسیار چشم‌گیر بوده و درآمد حاصل در این بخش را تا ۱.۸ میلیارد دلار پایین آورده‌ است.

intel earning report

بخش اینترنت اشیا در اینتل با ادامه‌ی رشد، در این سه‌ماهه یک میلیارد دلار به‌دست آورده و رکورد ۹۸۶ میلیون دلاری این بخش در سه‌ماه‌ی دوم را جا‌به‌جا کرده است. سود بخش اینترنت اشیا نسبت‌به سال پیش نیز ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و این موضوع را مدیون افزایش تقاضا برای پردازنده‌هایی با کارایی بالا است که باعث بالا رفتن درآمد حاصل شده‌ است. سود عملیاتی حاصل‌ از این بخش از رقم پیشین ۵۱ میلیون به ۲۹۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرده‌ است. درآمد بخش Mobileye (بخش توسعه‌ی مربوط‌به سیستم‌های پیشرفته‌ی کمک‌راننده و درایور‌اسیستنت) با ۱۶ درصد افزایش به‌ رقم ۲۰۱ میلیون دلار رسیده است و درآمد عملیاتی نیز با ۲۰.۴ درصد افزایش، رقم ۵۳ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

گروه NAND اینتل (تولید‌کننده‌ی SSD) در این سه‌ماهه درآمدی ۹۴۰ میلیون دلاری داشته است که به‌دلیل چالش‌های مربوط‌به قیمت‌گذاری، ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد. اینتل در بخش یادشده، ۲۸۴ میلیون دلار از درآمدهای عملیاتی خود را طی این سه‌ماهه از دست داده و رقم مذکور بیشتر از ۶۵ میلیون دلار افت درآمد عملیاتی در سال گذشته است. بنابراین می‌توان گفت بخش NAND اینتل هم‌چنان در حال از دست‌دادن سرمایه‌ی خود است.

intel earning report

در‌نهایت بخش راه‌حل‌های قابل برنامه‌ریزی اینتل (PSG)، به‌میزان ۴۸۹ میلیون دلار درآمد داشته که بدون هیچ توضیحی از طرف اینتل، ۵ درصد کمتر از درآمد سال گذشته است. درآمد عملیاتی این گروه، سال پیش ۱۰۱ میلیون دلار بود، اما اکنون با ۵۰ درصد کاهش به ۵۲ میلیون دلار رسیده‌ است.

به‌طور‌کلی، گروه کامپیوترهای خانگی اینتل یک درصد افزایش درآمد داشته است و درآمد محصولات مرتبط با مرکز داده، ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. با اینکه فروش پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل ۲ درصد کمتر شده اما شاهد افزایش میانگین قیمت این پردازنده‌ها به میزان ۳ درصد بودیم. فروش پردازنده‌های کامپیوتری این شرکت نیز نسبت‌به سه‌ماهه‌ی دوم سال پیش ۱۱ درصد کاهش داشته اما ۵ درصد افزایش قیمت متوسط را نشان می‌دهد. در بخش مرکز داده حجم فروش در مقایسه با سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ به‌میزان ۱۲ درصد کاهش یافته است، درحالی‌که قیمت فروش محصولات این بخش تنها دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اینتل با نگاهی رو‌به‌جلو، انتظار دارد در سه‌ماهه‌ی سوم سال، حدود ۱۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و به ازای هر سهم، ۱.۱۶ دلار به‌دست آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات