اپل در اپ‌ استور، اپلیکیشن‌های خود را در فهرست برترین‌ها قرار می‌دهد

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا اپل در بخش جست‌وجوی فروشگاه اپ‌استور،  اپلیکیشن‌های خود را در فهرست برترین‌ها قرار می‌دهد.
تبلیغات

اپل انکار می‌کند که اپلیکیشن‌های ساخت این شرکت در نتایج ارائه‌شده در بخش جستجوی فروشگاه اپ‌استور اولویت‌گذاری نشده‌اند، اما گزارش جدیدی از جانب وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده که ادعای اپل را رد می‌کند. براساس این گزارش، اپل به‌طور دائم اپلیکیشن‌های ساخت خود را بالاتر از رقبا قرار می‌دهد.

در حقیقت گزارش مذکور به این مورد اشاره دارد که اپل در ۶۰ درصد از دسته‌بندی‌های موجود در اپ‌استور، اپلیکیشن‌های خود را در جایگاه نخست قرار داده است. بخش نقشه و کتاب از جمله دسته‌بندی‌هایی هستند که اپل اپلیکیشن‌های خود را در جایگاه بالای فهرست قرار داده است. البته اپلیکیشن‌های این شرکت در موضوعات یادشده کم‌و‌بیش نسبت به اپلیکیشن‌های رقبایی مثل آمازون و گوگل محبوب‌تر هستند.

مثال دیگری در این زمینه، اپلیکیشن Apple Books است. این اپلیکیشن در فهرست امتیاز پنج ستاره ندارد. به هر حال هنگامی که یک کاربر کلمه‌ی کتاب را جست‌وجو کند، Apple Books در نتایج جستجوی اپ‌استور در بالای فهرست قرار می‌گیرد. اینکه اپلیکیشن یادشده در آمریکا در جایگاه بالای فهرست باشد، منطقی است و اپل آن را در جایگاه ۱۹۶ محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های این دسته قرار داده است. مثال دیگر، نقشه‌های اپل است که بالاتر از اپلیکیشن نقشه‌های گوگل و نیز Waze قرار گرفته است. جای شک نیست که اپلیکیشن‌های گوگل و ویز در بین کاربران محبوب‌ترین نمونه‌های موجود هستند.

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اپل تصمیم داشت در سال ۲۰۱۵ طی اقدامی تمام اپلیکیشن‌هایی که کم‌تر از دو ستاره امتیاز داشتند را از اپ‌استور حذف کند اما نهایتا این کار را انجام نداد زیرا دراین صورت باید اپلیکشن اپل‌پادکست را هم از اپ‌استور حذف می‌کرد.

اپل اعلام کرده که دلیل بالا بودن جایگاه اپلیکیشن‌های ساخت این شرکت، شبیه بودن عبارات جست‌وجوشده با اطلاعات مربوط به عادات کاربر است. اپل برای ایجاد فهرست نتایج جست‌وجو ۴۲ فاکتور متفاوت را مد نظر قرار می‌دهد. این شرکت الگوریتم‌های رتبه‌بندی اپلیکیشن‌های فروشگاه اپ‌استور را مخفی نگه‌ داشته تا بدین ترتیب از دستکاری شدن فهرست توسط توسعه‌دهندگان جلوگیری کند.

اپل در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال اعلام کرد:

مشتریان اپل ارتباط بسیار قدرتمندی با محصولات ما دارند و بسیاری از آن‌ها از بخش جست‌وجو برای یافتن اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. نوع استفاده‌ی کاربران، دلیل رتبه‌بندی دقیق اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور است و به همین دلیل اپلیکیشن‌های شرکت‌های دیگر از جمله اوبر، مایکروسافت و بسیاری دیگر نیز در فهرست یادشده جایگاه بالایی دارند.

اپل معمولا دربرابر ادعاهایی مشابه نمونه‌ی مذکور در گزارش وال‌استریت‌ژورنال، سعی می‌کند تا موضوع را به‌طور کامل موشکافی کند اما هنگامی که بحث اپ‌استور در میان باشد، این شرکت بیشتر به انحصارگرایی میل دارد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا ادعای وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر دست‌کاری نتایج جستجوی اپ‌استور توسط اپل صحت دارد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات