اپل چگونه میان‌برهای سیری را برای iOS و iPadOS بهبود می‌دهد؟

سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل نسخه‌های جدید سیستم‌عامل مخصوص گوشی هوشمند و تبلت خود را معرفی کرده و اکنون مشغول بهینه‌سازی دستیار صوتی خود برای آن‌ها است.
تبلیغات

اپل بیش از هر بازیگر دیگری ارزش فناوری و مزایای آن برای کاربران را درک می‌کند. افزون‌براین می‌داند که مزایای فناوری زمانی به حداکثر خود می‌رسد که برای همه‌ دردسترس و آسان باشد؛ به‌ همین‌ دلیل، بیش‌ازپیش تلاش می‌کند قابلیت‌های دستیار صوتی خود، سیری را در نسخه‌های جدید iOS و iPadOS بهبود دهد. این بهبود با تغییراتی در میان‌برهای سیری ممکن خواهد بود. 

اپل قابلیتی به‌نام Workflow داشت که توسعه‌‌اش به خرید شرکتی به‌دست آن منجر شد. شرکت مذکور Siri Shortcuts را توسعه داد و راهکار اولیه‌ی آن شرکت طرفداران خاص خود را داشت. البته، دستورهای سرویس‌های Workflow یا Shortcuts همگی ابهام‌هایی داشتند و درنهایت، کاربران زیادی از آن‌ها استفاده نمی‌کردند. به‌هرحال راهکارهای مذکور به‌اندازه‌ی کافی دردسترس کاربران نبودند.

دردسترس‌نبودن راهکارها در توسعه‌های فناوری مشکلی بزرگ محسوب می‌شود. متخصصان دنیای فناوری می‌گویند ابزار زمانی طرفدار پیدا می‌کند که دقیقا با هدف رفع نیازهای گروه مشخصی از کاربران توسعه یابد. به‌ بیان‌ دیگر، مردم به ابزارهایی نیاز دارند که کاربردهای کاملا شفاف داشته باشند. آن‌ها همیشه به ابزاری همچون چکش و میخ نیاز دارند. این رفتار در طبیعت انسان‌ها نهفته است.

اپل برای توسعه‌ی رابط کاربری، راهنمایی به‌نام Human Interface دارد که با دقت هرچه‌تمام‌تر طراحی می‌شود و به‌نوعی از استانداردهای تأثیرگذار در صنعت است. آن‌ها قصد دارند راهنمای مذکور را برای خدمات صوتی هم ارائه کنند. اپل حین همین بهبودهای iOS13 ایجاد میان‌برهای صوتی را آسان‌تر از همیشه می‌کند. دستورها در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل با زبان طبیعی‌تر توصیف می‌شود و درنتیجه، ساختن آن‌ها آسان‌تر و شفاف‌تر خواهد بود.

iOS 13

پشتیبانی از اپلیکیشن‌های جدید

اپل در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل خود پشتیبانی از اپلیکیشن‌های جدید را نیز به میان‌برهای سیری می‌افزاید. پشتیبانی به اپلیکیشن‌های بیشتر ساخت خود اپل و اپلیکیشن‌های ثالث بیشتری نیز به فهرست افزوده می‌شود. اپلیکیشن‌های ثالث می‌تواند با استفاده از API، میان‌برهای اختصاصی خود را نیز برای سیری ارائه کند. به‌ بیان‌ دیگر، Siri Shortcuts به‌مرور قابلیت‌های اجرایی بیشتری پیدا می‌کند.

به‌عنوان نمونه‌ای از روندهای توسعه‌ای میان‌برهای سیری، می‌توان به قابلیت‌های جدید در اپلیکیشن اپل هوم اشاره کرد. به‌عنوان مثال، کاربر می‌تواند میان‌برهایی ایجاد کند که در مواقع بسیار خاص، مثلا ورود یا خروج عضوی از خانواده به خانه، اجرا شوند. حتی می‌توان میان‌برهایی در واکنش به شرایط آب‌وهوایی خاص تنظیم کرد. ناگفته نماند اپلیکیشن‌های ثالث نیز به‌مرور میان‌برهای اختصاصی خود را ارائه می‌کند.

iOS 13 بیش از همیشه سیری را به‌سمت اتوماسیون پیش می‌برد

اتوماسیون در یکی از تعاریف اصلی خود به حالتی گفته می‌شود که فرایندها بدون دخالت، خودش اجرا شود. ایده‌ی نهایی و بهینه زمانی اجرا می‌شود که کاربر در فرایندهای روزمره‌ی خود درگیر باشد و دستگاه‌ها در هماهنگی با سیستم‌های متصل اطراف، نیازهای کاربردی او را رفع کند. تمامی رخدادهای مذکور در اتوماسیون تکامل‌یافته بدون دخالت خود کاربر اجرا می‌شود.

کوپرتینویی‌ها در iOS 13 اجرای خودکار میان‌برها را ارائه می‌کنند که به‌نوعی به‌سمت همان تکامل نهایی حرکت خواهد کرد. اجرا نیز به‌صورت خودکار و در پس‌زمینه رخ می‌دهد. برای درک این نوع اتوماسیون، تصور کنید چراغ‌های پارکینگ خانه به‌صورت خودکار و در زمان پارک خودرو روشن شوند یا به‌محض ورود به جلسه، گوشی هوشمند یا تبلت به حالت Do Not Disturb برود.

iOS 13 با دستورهای اجرایی متنوعی ارائه می‌شود که درادامه به معرفی موضوعی و شرح کوتاه آن‌ها می‌پردازیم. البته، دستورهای زیر در حالت بتا وجود دارد و شاید در نسخه‌ی نهایی تغییر کند.

سیری

فرمان‌های تنظیمات

  • Airplane Mode: در حالت‌های موردنیاز کاربر، حالت هواپیما را خاموش یا روشن می‌کند.
  • Bluetooth: به‌عنوان مثال تنظیم می‌کند اپل‌موزیک از اسپیکر هوشمند موسیقی پخش کند.
  • Do Not Disturb
  • Low Power Mode
  • NFC
  • Open App
  • Wi-Fi

فرمان‌های مرتبط با رخداد

  • Alarm: فرایندهایی که در زمان پخش هشدار انجام می‌شود.
  • Apple Watch Workout: مثلا بتوان تنظیم کرد در زمان پایان تمرین و ورزش، سفارشی از یک فروشگاه ثبت شود.
  • Time of Day: بسته به ساعت، فعالیت‌هایی انجام شد.

فرمان‌های حمل‌ونقلی

  • Arrive: به‌محض رسیدن به مقصد، فعالیتی انجام شود.
  • Before I Leave: فعالیت‌هایی که پیش از ترک مبدأ انجام می‌شود.
  • CarPlay: در زمان اتصال یا قطع‌شدن به خودرو چه اتفاقی رخ دهد.

با ترکیب فرمان‌های مذکور با شرایط گوناگون، می‌توان خودکارسازی‌های متعددی در فرایندهای روزمره ایجاد کرد. البته، پیش‌نیاز اولیه داشتن انواع سخت‌افزارها و محصولات اپل خواهد بود.

siri

افزایش قابلیت‌های سیری

با عرضه‌ی نسخه‌ی بعدی iOS، می‌توان فرمان‌ها و میان‌برهای بسیار بیشتر را در اپلیکیشن‌های ثالث شاهد بود. البته با توجه به فرمان‌های گفته‌شده، می‌توان ساختار میان‌برها را حتی بدون اپلیکیشن‌های ثالث جذاب و کاربردی دانست؛ به‌ویژه قابلیت‌های مرتبط با تنظیمات دستگاه  جذابیت بسیاری دارد. به‌عنوان مثال، می‌توان به تنظیمات بزرگ‌نمایی، فلاش LED، ذره‌بین، ابعاد متن، شفافیت منوها و کنترل صوتی اشاره کرد.

فرایندهای جدیدی در iOS 13 وارد چرخه‌ی اتوماسیون می‌شود که در مصرف محتوا هم کاربردی است. برای مثال، می‌توان مشخص کرد محتوای صوتی و موسیقی از خروجی مدنظر کاربر (اسپیکر، ایرپاد، اپل تی وی و...) پخش شود. یکی از بهبودهای مهم میان‌برهای سیری که برای کاربران تجاری بسیار مفید به‌نظر می‌رسد، Reminders Action است که اضافه‌کردن یادآورها را به فهرست‌های مشخص آسان می‌کند. 

از میان قابلیت‌های اتوماسیون در سیری و نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های اپل می‌توان به ترکیب فرمان‌ها با ژست‌های حرکتی همچون کشیدن یا ضربه‌زدن یا حتی فرمان‌های بریل اشاره کرد. اپل با وجود تمامی این پیشرفت‌ها، به پایان راه توسعه‌ی Siri Shortcuts نرسیده است. درواقع، آن‌ها را می‌توان مرحله‌ای از توسعه‌های اپل در مسیر دستورهای صوتی دانست.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند اپل روندی تهاجمی برای بهینه‌سازی در فناوری دستورهای صوتی در پیش گرفته است. آن‌ها از احتمال عرضه‌ی SiriOS در سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند که نوآوری بزرگی در اقتصاد صوتی خواهد بود و تا سال ۲۰۲۵، به ارزش یک‌تریلیون دلار خواهد رسید. به‌هرحال، شاید بتوان امیدوار بود که روزی سیستم‌عامل‌های همراه به هوشمندی واقعی و اتوماسیون کامل برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات