علت لبخند مصنوعی مونالیزا چیست؟

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آیا لبخند مونالیزا، اثر استاد داوینچی واقعا یک دروغ است؟ حقایقی پشت این نقاشی نهفته است که اخیرا محققان به بعضی از آن‌ها دست یافتند.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و بخشی از آن در زومیت بازنشر شده است.

محققان کشف کرده‌اند که لبخند مونالیزا به دلیل متقارن نبودن، غیرواقعی است.

مونا لیزا یکی از معروفترین تابلوهای هنرمند مشهور ایتالیایی، لئوناردو داوینچی است. این اثر در تملک دولت فرانسه قرار دارد و در موزه لوور که از جمله جاهای دیدنی پاریس محسوب می‌شود، نگه‌داری می‌شود.

لبخند مونالیزا از زمانی‌که لئوناردو داوینچی در اوایل قرن ۱۶ میلادی آن را نقاشی کرد، بشر را شیفته خود کرده است. یک گروه تحقیقاتی از جمله یک متخصص اعصاب از دانشگاه Cincinnati می‌گوید که لبخند او غیرواقعی است، چون متقارن نیست. 

نتایج مطالعات انجام‌شده در آوریل ۲۰۱۹ در مجله Cortex منتشر شد و لوسا مارسیلی (Luca Marsili)، استاد علوم اعصاب و توانبخشی در کالج پزشکی UC، سرپرست و نویسنده اصلی این مقاله بوده است. در این مقاله آمده است:

نتایج ما نشان می‌دهد که خوشحالی فقط در سمت چپ نمود پیدا می‌کند. با توجه به برخی از نظریه‌های تأثیرگذار روان‌شناسی عاطفی و احساسی، ما اینجا لبخند غیرمتقارن مونالیزا را غیرواقعی تفسیر می‌کنیم؛ البته به شرطی که شخص بتواند لبخند را ببیند.
منا لیزا لبخند

محققان کشف کرده‌اند که لبخند مونالیزا به دلیل متقارن نبودن، غیرواقعی است

مارسیلی و همکارانش، Lucia Ricciardi (از دانشگاه سنت جورج لندن) و Matteo Bologna از دانشگاه Sapienza رم، تصویر لبخند مونالیزا را به حالت خیالی به دو نیمه چپ و راست تقسیم کردند و از ۴۲ نفر خواستند تا اعلام کنند که کدام یک از ۶ احساس پایه را می‌توانند در این نیمه‌ها مشاهده کنند. ۳۹ نفر یا به بیان دیگر ۹۲.۸ درصد افراد اعلام کردند که نیمه سمت چپ لبخند مونا لیزا نشانگر خوشحالی است و هیچ‌کس بر این باور نبود که نیمه سمت راست خوشحالی را نشان می‌دهد. در مورد نیمه سمت راست لبخند، ۳۵ نفر اعلام کردند که حالت عادی چهره را نشان می‌دهد، ۵ نفر اعتقاد داشتند که یک حالت انزجار در این تصویر وجود دارد و ۲ نفر هم آن را نشانی از غم می‌دانستند.

نویسندگان همچنین اشاره می‌کنند که ماهیچه فوقانی صورت نیز در این نقاشی تکان نخورده است. لبخند واقعی باعث می‌شود که گونه‌ها بالاتر بروند و ماهیچه‌های اطراف چشم منقبض می‌شوند که اصطلاحا به آن «لبخند دوشن» می‌گویند (دوشن / Guillaume Duchenne متخصص مغز و اعصاب فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی بود). این لبخند نامتقارن با عنوان «لبخند غیر دوشن» (non-Duchenne smile) هم شناخته می‌شود و احساسات غیرواقعی را منعکس می‌کند و زمانی رخ می‌دهد که فرد احساسات واقعی خود را نشان نمی‌دهد.

منا لیزا عکس

محققان معتقد هستند با توجه به اینکه بعید است فردی که ساعت‌های طولانی بی‌حرکت نشسته تا تصویرش را نقاشی کنند، بتواند چندین ساعت لبخند واقعی بزند؛ ساده‌ترین توضیح این است که لبخند نامتقارن مونالیزا با وجود تمام تلاش‌های داوینچی برای به تصویر کشیدن مدلی شاد و سرحال، نمایش «شادی و لذت غیرواقعی» است. احتمال جالب دیگر این است که داوینچی معنی واقعی لبخند نامتقارن را بیش از ۳ قرن قبل از دوشن درک کرده و به تصویر کشیده و به وضوح لبخندی بدون احساس را نشان داده است. 

اگر داوینچی از معنای واقعی لبخند نامتقارن آگاه بوده باشد، نویسندگان گمان می‌کنند که لبخند مونالیزا پیام مرموزی را پنهان کرده؛ مثلا اینکه نقاش تصویر خود را کشیده یا اینکه این تصویر، نقاشی یک زن یا مرد مرده بوده است. 

محققان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنند که:

در حالی که لبخند مونالیزا توجه بازدیدکنندگان را هنوز هم جلب می‌کند، پیام واقعی این نقاشی، هنوز ناشناخته باقی مانده و اسرار زیادی درباره آن وجود دارد که هنوز برملا نشده است که شاید توسط دانش روان‌شناختی عاطفی روزی حل شوند.

این تحقیق هیچ کمک مالی خاصی از سازمان‌های تأمین مالی در بخش‌های عمومی، تجاری یا غیر دولتی دریافت نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات