سرویس‌های اینترنتی امروز در دنیای رتروی دهه ۱۹۸۰، چه شکلی می‌شدند؟

سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر اینستاگرام، یوتیوب و... متعلق به دوران رتروی دهه‌ی ۱۹۸۰ بودند، چه شکلی می‌شدند؟ یکی از هنرمندان فعال در حوزه‌ی طرح مفهومی پاسخ این پرسش را با آثار زیبایش داده‌ است.
تبلیغات

اینستاگرام، اسپاتیفای، یوتیوب و شبکه‌هایی از این قبیل سرویس‌های اینترنتی دنیای مدرن امروز هستند؛ ولی ریشه‌ی همگی آن‌ها به دوران تکنولوژی‌های آنالوگ گذشته برمی‌گردد. همین مسئله باعث‌ شده است یکی از هنرمندان به این فکر بیفتد که اگر واقعا این سرویس‌ها برای همان دوران ساخته می‌شدند، چه شکلی داشتند؟ مثلا دوربین‌های پولاروید با برند اینستاگرام یا پخش‌کننده‌ی کاست اسپاتیفای یا پخش‌کننده‌ی نوارهای VHS با ترکیب‌رنگ منحصر به یوتیوب را می‌توانید تصور کنید؟

این طرح‌ها را که این هفته کوتاکو (Kotaku) شناسایی کرده است، اثر هنرمند فعال در حوزه‌ی طرح مفهومی‌ (Concept Artist) به‌نام شنگ لم (Sheng Lam) هستند. هرچند نام واقعی سرویسی که هر اثر به آن اشاره می‌کند، در اثرها استفاده نشده‌ است، شباهت واژه‌ی SoundKloud با SoundCloud یا YooTube با YouTube به‌خوبی گویای منظور هنرمند است.

طراحی‌های لم که سبکی انیمه‌گونه دارند، به‌خوبی می‌توانند شما را توجیه کنند که سرویس‌هایی مانند نت‌فلیکس یا توییتر در دوران پیش از اینترنت چه‌ شکلی می‌بودند. نت‌فلیکس (ببخشید نت‌فلکس!) تلویزیون CRT پشت‌دار بزرگی است و توییتر (با املای Tweeter) دستگاه تلگرافی است که برای ارسال پیام‌ به‌صورت کد مورس (Morse Code) استفاده می‌شود. 

اگر بخواهیم ایرادی کوچک بگیریم، می‌توان گفت که به‌دلیل تأکید سرویس SoundCloud بر موسیقی‌های DIY، مخفف Do It Yourself (عبارتی از دهه‌ی۱۹۵۰ که به‌معنی تکیه بر خود برای انجام کار است)، شاید انتخاب پخش‌کننده‌ی کاست برای آن بهتر از اسپاتیفای می‌بود؛ هرچند طراحی آن به‌اندازه‌ای زیبا است که چنین ایرادی از آن نگیریم.

این عکس‌ها را می‌توانید در صفحه‌ی آثار خود شنگ لم با کیفیت بالا مشاهده کنید.   

retro anime tech
retro anime tech
retro anime tech
retro anime tech
retro anime tech
retro anime tech
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات