فیسبوک اجازه می‌دهد بفهمید کدام شرکت‌ها از اطلاعاتتان برای تبلیغ استفاده می‌کنند

دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گاهی تبلیغاتی که در صفحه‌ی فیسبوک می‌بینید، برایتان آزاردهنده است. حال فیسبوک در تازه‌ترین به‌روزرسانی‌اش، اجازه می‌دهد منشأ این تبلیغات را بدانید و برخی از آن‌ها را مسدود کنید.
تبلیغات

از این پس، فیسبوک قرار است اطلاعات بیشتری درباره‌ی تبلیغاتی بدهد که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید. این غول تکنولوژی در به‌روزرسانی جدیدش، جزئیاتی به بخش «چرا من این تبلیغات را می‌بینم؟» (?why am seeing this ad) اضافه کرده‌ است، با این هدف که چگونگی تبلیغات و استفاده از آن‌ها برای کاربرانش شفاف‌تر شود و کاربران کنترل بیشتری روی تبلیغات داشته باشند.

اول از همه آنچه به صفحه‌ی «چرا من این تبلیغات را می‌بینم؟» اضافه شده‌، اطلاعاتی جزئی‌تر درباره‌ی تبلیغاتی است که می‌بینید: اینکه چرا هدف این تبلیغ قرار گرفته‌اید، در کدام دسته‌بندی قرار گرفته‌اید که این تبلیغ برایتان ارسال شده‌ است (مثلا اینکه به چه چیزی علاقه‌ نشان داده‌اید) و نهایتا اینکه این اطلاعات درباره‌ی شما چگونه به دست آن‌ها رسیده‌ است. اگر اطلاعات شما ازطریق دلالان اطلاعات به‌دست‌ آن‌ها رسیده باشد، به شما اطلاع داده می‌شود. حتی می‌توانید تبلیغات مربوط به تبلیغ‌کننده‌ای خاص را کاملا مسدود کنید.

علاوه‌براین، فیسبوک در بخش تنظیمات تبلیغات (Ad preference)، تبی با عنوان Advertisers and Businesses اضافه کرده‌ است که در آن به شما نشان داده می‌شود کدام شرکت ثالث (به‌نوعی دلالان داده) اطلاعاتتان را بارگذاری کرده‌ است.، به‌عنوان مثال، ممکن است یکی از فروشگاه‌های لباس اطلاعات ایمیل مشتریان خود را بارگذاری کرده باشد و از آن برای ارسال تبلیغات در فیسبوک استفاده شود. قبل‌ازاین، گزارش شده‌ بود که فیسبوک در حال فعالیت روی ویژگی‌ای است که بتواند نشان دهد چه زمانی یکی از شرکت‌های تبلیغاتی با استفاده از اطلاعاتتان تبلیغ ارسال می‌کند یا اینکه چه زمانی شما را به فهرست مشتریانش اضافه کرده است.

اگر بخواهید دست دلالان اطلاعات خاصی را از اطلاعات شخصی‌تان کوتاه کنید تا دیگر تبلیغات آن‌ها را نبینید، باید مسیر زیر را طی کنید:

Settings> Ad Pereferences> Advertisers and Businesses who have uploaded and shared a list with your info> Company name> Privacy

facebook

هنوز این امکان وجود ندارد که بتوانید همه‌ی تبلیغات را از صفحه‌ی فیسبوکتان حذف کنید؛ اما گزینه‌ی جدیدی که به فیسبوک اضافه شده است، به شما اجازه می‌دهد جزئیات بیشتری در‌باره‌ی تبلیغات مشاهده‌شده بدانید و تا حدی آن را کنترل کنید.

فیسبوک همواره سعی کرده‌ است قوانین تبلیغاتی‌اش را بهینه کند؛ به‌ویژه بعد از اینکه در انتخابات آمریکا به این متهم شد که در آمریکا تبلیغات تبعیض‌آمیز ارسال کرده و در میزان آراء تأثیر گذاشته است. پس از ماجرای پرسروصدای کمبریج آنالیتیکا و اشتباهات امنیتی دیگر فیسبوک، گامی که این شرکت در‌حال‌حاضر با هدف شفافیت عملکرد داده‌ای برداشته‌ است، در مسیر صحیحی قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات