رونمایی سیگما از FP؛ کوچک‌ترین دوربین بدون آینه و فول فریم دنیا

یک‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
سیگما به‌تازگی از کوچک‌ترین دوربین بدون آینه و فول‌فریم دنیا رونمایی کرده است که با احتساب باتری و کارت حافظه، تنها ۴۲۲ گرم وزن دارد.
تبلیغات

سیگما در رویداد هفته‌ی گذشته‌ی خود در ژاپن، علاوه‌بر معرفی سه لنز جدیدی که همگی منتظر آمدن آن‌ها بودند، از محصول جدید دیگری هم رونمایی کرد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت: دوربین سیگما fp برای مانت L؛ کوچک‌ترین و سبک‌ترین دوربین جیبی و فول‌فریم دنیا.

همه می‌دانستند که سیگما از همان زمان اعلام اتحادیه‌ی L-mount توسط پاناسونیک، لایکا و سیگما مشغول کار روی یک دوربین در مانت L بوده است؛ اما Sigma FP همه را شگفت‌زده کرد. این دوربین فوق‌العاده سبک و کوچک، دوربینی با ابعاد ۴۵٫۳ × ۶۹٫۹ × ۱۱۲٫۶ میلی‌متر و تنها ۳۷۰ گرم وزن بدون باتری و کارت حافظه است. این دستاورد ناشی از حذف کامل شاتر مکانیکی است و بد نیست بدانید که وزن کلی دوربین به‌همراه باتری و یک کارت حافظه‌ی SD روی‌هم‌رفته ۴۲۲ گرم است.

در این محصول، حسگر Foveon (که سیگما به‌خاطر استفاده از آن معروف است) جای خود را به حسگر ۲۴٫۶ مگاپیکسلی BSI-CMOS با یک فیلتر سنتی بایر داده است. بدنه‌ی دوربین به‌شدت دربرابر نفوذ آب‌و‌هوا مقاوم است و یک نمایشگر ۳٫۲ اینچی با وضوح ۲٫۱ میلیون پیکسل، یک شکاف کارت حافظه‌ی SD، درگاه HDMI، درگاه همگام‌سازی فلش، درگاه میکروفون و هدفون، درگاه USB 3.1 و درگاه ریموت شاتر دارد.

سیگما fp
سیگما fp
سیگما fp
سیگما fp

گالری سیگما fp؛ برای دیدن تصاویر در اندازه‌ی بزرگ‌تر روی آن‌ها کلیک کنید

با نگاهی به ویژگی‌های برشمرده‌شده برای این محصول می‌توان گفت دوربین سیگما fp این قابلیت را دارد که فایل‌های ۱۴ بیتی DNG RAW را با سرعت ۱۸ فریم در ثانیه و حداکثر برای ۱۲ فریم پیاپی ثبت کند. این دوربین از محدوده‌ی ایزوی ۱۰۰ الی ۲۵۶۰۰، سیستم فوکوس خودکار ۴۹ نقطه با تشخیص کنتراست با پشتیبانی از تشخیص چهره و چشم و نیز سیستم ردیابی سوژه برخوردار است. همچنین، سیگما fp از قابلیت پیش‌فرض HDR خودکار که به ثبت و ترکیب سه حالت نوردهی در زمان عکاسی کمک می‌کند و حالت سینماگراف (Cinemagraph) برخوردار است که عکاس می‌تواند با کمک آن فایل‌های GIF را طوری بسازد که تنها بخش‌های متحرک آن پویانمایی شده باشد.

عملکرد دوربین در بخش فیلم‌برداری از این هم چشمگیرتر است. به‌لطف هیت‌سینکهای داخلی این دوربین، آن‌ها می‌توانند ویدیوهای ۱۲ بیتی CinemaDNG RAW را در فرمت 4K و با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه روی یک دستگاه ضبط‌کننده‌ی خارجی متصل به درگاه USB 3.1 ضبط کند. علاوه‌براین، دوربین سیگما fp از قابلیت نمایش ویوفرم (waveform monitoring)، کنترل زاویه‌ی شاتر و تایم کد نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین، شعار سیگما مبنی بر اینکه fp «تمام‌وکمال از فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند»، سخنی گزاف نیست.

نکته‌ی آخر اینکه این دوربین بسیار جمع‌وجور به‌صورت ماژولار طراحی و ساخته شده و قرار است سیگما و سایر تولیدکنندگان، بخش‌هایی مانند منظره‌یاب LCD، کفشک، دسته‌های مختلف و لوازم جانبی دیگر را در آینده برای آن تولید کنند.

دوربین سیگما fp پاییز آینده روانه‌ی بازار خواهد شد؛ ولی هنوز قیمتی برای آن اعلام نشده است. در ادامه نیز قرار است یک مدل از همین دوربین با حسگر Foveon دراختیار کاربر قرار بگیرد. هنوز جزئیاتی درباره‌ی این مدل منتشر نشده؛ جز اینکه گفته می‌شود این دوربین شامل حسگری با قدرت ۲۰ مگاپیکسل در هر لایه با وضوح کلی بیشتر از ۶۰ مگاپیکسل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات