مرکز مدیریت اپل در فهرست گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌های جهان جای گرفت

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کمپ اپل که طراحی شبیه به فضاپیما دارد، از زمان طراحی توجه زیادی را به خود جلب کرد و اکنون جزو گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌های جهان است.
تبلیغات

مرکز مدیریت دوناتی شکل اپل در کوپرتینوی کالیفرنیا قیمتی ۴/۱۷ میلیارد دلاری دارد. این ارزش‌گذاری در جدیدترین بررسی سازمان‌های املاک و مستغلات آمریکا مطرح شد که مرکز مدیریت اپل را در فهرست گران‌ترین ساختمان‌های جهان جای می‌دهد.

دیوید گینسبرگ، ارزیاب رسمی منطقه‌ی سانتا کلارا که کوپرتینو در آن قرار دارد، ارزیابی ملک اپل با مساحت حدود ۶۴ هکتار را فرایندی بسیار دشوار بیان کرد. او درباره‌ی ارزیابی رسمی ملک اپل گفت:

همه‌ی بخش‌های ساختمان شخصی‌سازی و خاص هستند. البته به‌هرحال ما با ساختمانی اداری روبه‌رو بودیم و باید ارزیابی انجام می‌دادیم. درنهایت این رقم را به‌دست آوردیم. 

طراحی حلقه‌ای کمپ اپل، پیچیدگی‌های بالایی دارد. با نگاهی به آن متوجه ظرافت‌های معماری در شیشه‌ها و کاشی‌ها نیز می‌شویم. زمین ملک مذکور از اطراف با درخت‌های کاج دشت موهاوه احاطه شده است. ساخت این مرکز هزینه‌ای پنج میلیارد دلاری برای اپل به‌همراه داشت. در مقام مقایسه، برج خلیفه‌ی دوبی ۱‍/۵ میلیارد دلار و Mariana Bay Sands در سنگاپور، ۵/۵ میلیارد دلار هزینه داشتند. لری استون از دیگر ارزیاب‌های سانتا کلارا در توضیح محاسبه‌ی ارزش ساختمان گفت که معمولا ارزش بازاری یک ساختمان به مجموع هزینه‌های ساخت و قیمت زمین نزدیک می‌شود. 

اپل پارک

قانون کالیفرنیا، اپل را ملزم می‌کند تا یک درصد از ارزش ساختمان را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. درنتیجه و براساس ارزیابی‌های انجام‌شده، بدهی مالیاتی اپل برای کمپ جدید به ۴۰ میلیون دلار در سال می‌رسد. منتقدان به قوانین ایالتی ادعا می‌کنند که مالیات مذکور، جبران قابل‌توجهی در زمینه‌ی بحران بی‌خانمانی منطقه نخواهد بود. درواقع آن‌ها اعتقاد دارند اپل به‌خاطر ساخت و تصاحب چنین ساختمانی، باید هزینه‌های بیشتری برای رفع مشکل بی‌خانمانی در منطقه پرداخت کند؛ درحالی‌که ۴۰ میلیون دلار سهم بسیار کمی از درآمد سالانه‌ی کوپرتینویی‌ها را تشکیل می‌دهد.

اپل به ازای ساختمان خود باید برای کمک به حل بحران بی‌خانمانی مالیات پرداخت کند

سهم عمده‌ی مالیاتی که توسط اپل پرداخت می‌شود، به سرمایه‌گذاری در دبستانی محلی اختصاص خواهد یافت که ۲۵ درصد از مالیات را شامل می‌شود. ۱۵ درصد از مالیات اپل، برای ساخت مرکز آتش‌نشانی در منطقه خرج می‌شود. ۶ درصد از مالیات نیز به شهر کوپرتینو پرداخت می‌شود تا در سرمایه‌گذاری‌های آتی از آن استفاده کند. اپل پیش‌تر در فرایند توسعه‌ی مرکز مدیریت جدید، ۵/۸۵ میلیون دلار به یک صندوق سرمایه‌گذاری متمرکز بر مشکلات بی‌خانمان‌ها کمک کرد. به‌علاوه ۷۵ میلیون دلار هم در بهبود زیرساخت و ترافیک حمل‌ونقل در شهرهای مجاور سرمایه‌گذاری شد.

اپل یک قرارداد مشوق مالیاتی با شهر کوپرتینو دارد که احتمالا به‌خاطر اشتغال‌زایی در این شهر دریافت کرده است. آن‌ها تاکنون ۷۰ میلیون دلار از مالیات بر فروش پرداخت‌شده را به خاطر همین قرارداد از مقامات کوپرتینو پس گرفته‌اند. استون در پایان مصاحبه پیرامون کمپ اپل می‌گوید که این شرکت بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده‌ی مالیات بر دارایی در آمریکا محسوب می‌شود. به‌علاوه آن‌ها یکی بزرگ‌ترین شرکت‌های استخدامی آمریکا هستند و درنتیجه مزیت‌های دیگری نیز برای کشور به‌همراه دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات