شنود مکالمات در دستیار صوتی گوگل اسیستنت

جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
با توجه به گسترش استفاده از دستیار صوتی در گوشی‌های هوشمند، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی افراد در رابطه با آن‌ها بیشتر می‌شود.
تبلیغات

گزارشی از خبرگزاری عمومی VRT NWS در بلژیک منتشر شده که نشان می‌دهد چگونه ممکن‌است پیمانکارانی که مشغول برداشت رونوشت از کلیپ‌های صوتی جمع‌آوری شده توسط گوگل اسیستنت هستند، اطلاعات حساس کاربران شامل نام‌ها، آدرس‌ها و جزئیات مربوط به زندگی شخصی آن‌ها را گوش کنند.

این گزارش یکی از آخرین مواردی است که نشان می‌دهد تعامل ما با دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به آن اندازه‌ای که دوست داریم باور کنیم، خصوصی نیست. اوایل امسال نیز گزارش مشابهی به‌واسطه‌ی خبرگزاری بلومبرگ در مورد دستیار صوتی الکسا منتشر شد که نشان می‌داد کلیپ‌های صوتی ضبط شده توسط اسپیکرهای اختصاصی آمازون با نام اکو، بدون اطلاع کاربران برای پیمان‌کارانی ارسال می‌شود که طبق دستور، از این مکالمات برای بهبود سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت بهره می‌برند.

تعاملات با الکسا و گوگل اسیستنت خصوصی نیستند.

بدتر اینکه این کلیپ‌های صوتی اغلب به صورتی کاملا تصادفی ضبط می‌شوند. دستیارهای صوتی مانند گوگل اسیستنت یا الکسا تنها زمانی‌که کلمه‌ی آغاز به‌کار خود مانند Okay Google را بشنوند شروع به ضبط مکالمات می‌کنند، اما این گزارش‌ها ادعا دارد دستگاه‌ها اغلب به‌صورت اشتباه شروع به ضبط می‌کنند.

در گزارش منتشر شده توسط VRT NWS که روی کاربران گوگل اسیستنت با زبان بلژیکی و هلندی متمرکز است، این منبع در حدود یک هزار کلیپ صوتی را مورد بررسی قرار داده که تعداد ۱۵۳ عدد از آن‌ها به‌صورت تصادفی ضبط شده‌بود. یک پیمان‌کار در گفت‌و‌گو با این نشریه گفت هر هفته از هزار کلیپ صوتی ضبط‌شده توسط دستیار صوتی گوگل رونوشت برمی‌دارد. در یکی از کلیپ‌هایی که او مورد بازبینی قرار داده صدای زنی را با حالتی ناراحت‌گونه شنیده‌است. او می‌گوید چیزی که در رابطه با کلیپ صوتی حس کرده درگیری فیزیکی بوده‌است. این پیمان‌کار اشاره می‌کند پس از این اتفاق تصور او از این کلیپ‌ها نه فقط صداهای ضبط شده، بلکه مردمی واقعی بوده‌است که در حال گوش دادن به صدای آن‌ها است.

Google
google assistant

شرکت‌های فناوری می‌گویند فرستادن کلیپ‌های صوتی برای عوامل انسانی فرآیندی ضروری در جهت بهبود فناوری تشخیص گفتار آن‌ها است. آن‌ها همچنین تأیید می‌کنند درصد پایینی از این صداها همانند آن‌چه که در گزارش اشاره‌شد به‌صورت تصادفی ضبط شده‌اند. یک سخنگوی گوگل در گفت‌و‌گو با مجله‌ی Wierd گفت تنها ۰.۲ درصد از کل صداهای ضبط‌شده توسط عوامل انسانی رونوشت شده و هیچ‌کدام از آن‌ها اطلاعات مربوط‌به هویت افراد را برای عوامل دخیل در رونوشت فاش نمی‌سازد.

بااین‌حال هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند مانع از این شود که افراد در تعامل با دستیارهای صوتی و ضبط صدا، اطلاعات حساس مربوط به حریم خصوصی خود را آشکار نکنند. شرکت‌ها نیز قطعا در رابطه با فرایند رونویسی صداقت لازم را ندارند. برای مثال قسمت مربوط‌به سیاست این شرکت در حفظ حریم خصوصی افراد در صفحه‌ی اصلی گوگل، هیچ اشاره‌ای به استفاده از عوامل انسانی توسط این غول فناوری یا ضبط تصادفی صداها هنگام استفاده از گوگل اسیستنت، نکرده‌است.

مایکل والی محقق حریم خصوصی در زمینه‌ی فناوری، در مؤسسه‌ی آلن تورینگ مستقر در لندن می‌گوید این ابهامات ممکن است مشکلات قانونی برای گوگل ایجاد کند.

او به نشریه‌ی Wierd گفت این‌حد از افشاگری به‌احتمال زیاد باعث مغایرت با استانداردهای مقررات مربوط‌به حفاظت از اطلاعات عمومی اتحادیه‌ی اروپا (GDPR) خواهد شد.او گفت:

شما باید در مورد اقدامات خود و نیز نحوه‎ی پیاده‌سازی آن‌ها به‌صورتی واضح، عمل کنید و به‌نظر من گوگل در این زمینه روندی آشکار در پیش نگرفته که باعث ایجاد تردید نسبت به رفتارهای این شرکت شده‌است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات