فیسبوک اجازه نصب پیش‌فرض اپلیکیشن خود را به گوشی‌های جدید هواوی نمی‌دهد

شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک اجازه‌ی نصب پیش‌فرض اپلیکیشین را از هواوی سلب کرد. از‌این‌پس، هواوی نمی‌تواند گوشی‌های هوشمند خود را با اپلیکیشن نصب‌شده‌ی فیسبوک به‌صورت پیش‌فرض بازار عرضه کند.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد هواوی روزهای پرفشاری طی می‌کند و بعد از آنکه دونالد ترامپ آن را در فهرست سیاه تجاری قرار داد، شرکت‌های دیگری نیز به‌تبع ایالات متحده به‌جمع تحریم‌کنندگان غول فناوری چینی پیوستند. براساس آخرین اخبار، فیسبوک اجازه‌ی نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌ را روی دستگاه‌های جدید هواوی نمی‌دهد و به جمع شرکت‌هایی پیوسته که به همکاری تجاری با هواوی علاقه‌ای ندارند. 

فیسبوک

البته، کاربران گوشی‌های هوشمند هواوی می‌توانند اپلیکیشن‌هایی همچون واتساپ و اینستاگرام و فیسبوک را دانلود و روی دستگاه خود نصب و به‌راحتی ازطریق پلی‌استور به‌روزرسانی‌های لازم را دریافت کنند. فیسبوک در گفت‌وگویی به رویترز اعلام کرد صاحبان گوشی‌های هوشمند هواوی می‌توانند به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت کنند؛ ولی دستگاه‌های جدید فاقد نسخه‌ی پیش‌فرض نصب اپلیکیشن‌های واتساپ و اینستاگرم و فیسبوک هستند. 

اپلیکیشن‌های پیش‌نصب همچون فیسبوک برای فروشندگان گوشی‌های هوشمند مهم است و اپلیکیشن‌های کاربردی ازجمله توییتر و Booking.com نیز به‌صورت پیش نصب در برخی گوشی‌های هوشمند هواوی در برخی بازارها استفاده می‌شود. توییتر درباره‌ی اخبار جدید اظهارنظر نکرده و هولدینگ Booking نیز هنوز به سؤالات خبرنگار رویترز دراین‌باره، پاسخی نداده است. 

به‌نظر می‌رسد فیسبوک به روش متفاوتی درمقایسه‌با گوگل، هواوی را تحریم کرده است. اواخر اردیبهشت‌ گفته شد گوگل به همکاری‌ تجاری خود با هواوی پایان می‌دهد و به فاصله‌‌ی کوتاهی، هواوی با انتشار بیانیه‌‌ای به قطع همکاری گوگل واکنش نشان داد. البته، گوگل گفته بود صاحبان گوشی‌های هواوی مشکلی برای دسترسی به گوگل پلی‌استور و دانلود اپلیکیشن‌ و به‌روزرسانی نخواهند داشت؛ ولی به‌روزرسانی‌های اندروید برای کاربران گوشی‌های هوشمند هواوی متوقف خواهد شد. گفتنی است دولت آمریکا مهلت ۹۰ روزه‌‌ای به هواوی داده که در ماه اوت به‌پایان می‌رسد.  

گوگل برای گوشی‌های هوشمند فعلی هواوی، لایسنس موقتی در نظر گرفته تا بتوانند همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت کنند. افزون‌براین، گوشی‌های هوشمند هواوی که در‌حال‌حاضر در فروشگاه‌ها هنوز فروش نرفته‌اند یا دستگاه‌هایی که هنوز به بازار عرضه یا حتی تولید نشده‌اند، می‌توانند سرویس‌های پیش‌فرض گوگل را دراختیار داشته باشند؛ اما فیسبوک در گفت‌وگویی با رویترز اعلام کرد اجازه‌ی نصب اپلیکیشن پیش‌فرض را به دستگاه‌هایی نمی‌دهد که هنوز از خط‌تولید خارج نشده‌اند. 

بی‌شک تصمیم جدید فیسبوک به‌اندازه‌ی تحریم‌های مطرح‌شده‌ی گوگل و ARM نگران‌کننده نخواهد بود. تحریم‌های شرکت‌های مذکور توانایی غول فناوری چینی را در توسعه‌ی تراشه‌های خود و استفاده از سرویس‌های اندروید محدود می‌کند که با تصمیم فیسبوک مقایسه‌کردنی نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات