پیاده‌روی خطر مرگ ناشی از بیماری کبد را کاهش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس پژوهش‌های جدید، فعالیت بدنی ازجمله پیاده‌روی و تقویت عضلانی، با کاهش درخورتوجه مرگ‌ومیر ناشی از بیمارهای کبدی همراه است.
تبلیغات

به‌علت‌ اپیدمی چاقی، بیماری سیروز کبدی در‌حال‌افزایش است و در‌حال‌حاضر، راهنمای مطلوب ورزشی برای جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سیروز وجود ندارد. بااین‌حال، پژوهشگران امیدوارند این یافته‌ها (توصیه‌های ورزشی) به بیماران مبتلا به سیروز و عوارض آن کمک کند. در‌این‌زمینه، دکتر سیمون، پژوهشگر ارشد و‌ مدرس‌ دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهد پیاده‌روی و تمرینات قدرتی‌ موجب کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر ناشی از سیروز می‌شود. این روش، خیلی مهم است؛ زیرا عوامل تغییر‌دادنی بیماری سیروز را می‌دانیم.
ورزش

مزایای ورزش مفهوم جدیدی نیست؛ اما تأثیر ورزش بر مرگ‌و‌میر ناشی از سیروز و سرطان کبد در این مقیاس هنوز بررسی نشده است. دکتر سیمون و گروهش به‌طورپیوسته ۶۸٬۴۴۹ زن از مطالعه‌ی سلامت پرستاران و ۴۸٬۷۴۸ مرد از کارکنان بهداشت را بدون اینکه‌ بیماری سیروز شناخته‌شده داشته باشند، مطالعه کردند. شرکت‌کنندگان اطلاعات دقیقی از فعالیت بدنی، ازجمله نوع و شدت را از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۱۲ ارائه دادند که به پژوهشگران اجازه می‌داد ارتباط بین فعالیت بدنی و مرگ ناشی از سیروز را بررسی کنند.

پژوهشگران متوجه شدند بزرگ‌سالان در بیشترین میانگین پیاده‌روی در هفته، ۷۳ درصد کمتر از افراد دارای کمترین پیاده‌روی دچار مرگ‌و‌میر ناشی از سیروز شده‌اند. همچنین، آنان کاهش اضطراب با پیاده‌روی و تقویت عضلانی را مشاهده کردند. پژوهش‌های پیشین به مطالعاتی محدود است که فعالیت بدنی را فقط در یک نقطه از زمان یا مطالعات بسیار کوتاه‌مدت را ارزیابی‌ کرده‌اند. پژوهش‌های دکتر سیمون اولین مطالعه آینده‌نگر در جمعیت بزرگی از ایالات متحده است که اندازه‌گیری‌های دقیق و به‌روز‌شده‌ از فعالیت فیزیکی در دوره‌ای طولانی را شامل می‌شود. این موقعیت به پژوهشگران اجازه داد دقیق‌تر رابطه‌ی بین فعالیت بدنی و نتایج مربوط‌به کبد را ارزیابی کنند.

exercise

در ایالات متحده، مرگ‌و‌میر ناشی از سیروز به‌طورچشمگیری افزایش یافته و تا سال ۲۰۳۰ انتظار می‌رود سه‌برابر شود. در مواجهه با این روند هشداردهنده، اطلاعات درباره‌ی عوامل خطر تغییرپذیر است و می‌تواند از بیمارهای کبدی جلوگیری کند. دکتر سایمون می‌گوید:

یافته‌های ما پژوهش‌های بیشتری به‌منظور تعریف نوع مطلوب و شدت فعالیت بدنی برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب در بیماران مبتلا به سیروز ایجاد می‌کند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات