استفاده از گامانایف آیکون برای درمان تومورهای مغزی در بیمارستان آجی بادم

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تکنولوژی گامانایف آیکون با بهره‌گیری از دقت و ایمنی و انعطاف‌پذیری فراوان، امکان درمان انواع تومورهای مغزی را بدون درد و خون‌ریزی و با سهولت بیشتر برای پزشک و بیمار فراهم می‌کند.
تبلیغات

تکنولوژی گامانایف آیکون مزایای فراوانی دارد و تیم پزشکی بیمارستان آجی بادم این تکنولوژی را دقیق بررسی کرده است. آیکون گامانایف که پیشرفته‌­ترین نسل از تکنولوژی گامانایف است، با داشتن دقت و ایمنی و انعطاف­‌پذیری فراوان، درمانی با آسودگی خاطر بیشتر برای بیمار و پزشک میسر می‌کند.

گامانایف آیکون با استفاده از تکنولوژی توموگرافی و ردیابی سلول‌های سرطانی به‌وسیله­‌ی اشعه‌ی مادون‌قرمز (Infrared) در طول درمان با دقت یک‌هشتم میلی‌متر، درمانی بی‌خطر را به‌دنبال خواهد داشت و بدین‌وسیله سلامت بافت‌­های عصبی و سلول­‌های سالم مغز را تضمین می‌کند.

یکی از دلایلی که این روش را به ایمن‌ترین روش درمان تومورهای سرطانی تبدیل کرده، تعیین دقیق تعداد جلسات درمان است که به دو صورت Single-Fraction یا Multiple-Fraction است. همچنین، در این روش مشخص می‌­شود یک سلول در چند مرحله به جداسازی نیاز دارد.

گامانایف آیکون برخلاف سایر روش­‌ها، نقشه‌ی درست و دقیق‌تری دراختیار پزشکان قرار می‌­دهد. پروفسور کورای اوزدومان (Prof. Dr. Koray Ozduman)، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان آجی بادم ترکیه، معتقد است استفاده از این روش می‌تواند نقش بسزایی در درمان بیمار ایفا کند.

گامانایف آیکون چیست؟

گامانایف یکی از تکنولوژی‌های نوین پزشکی برای درمان اختلالات مغزی (اینترا کرانیال) با استفاده از پرتوهای متمرکزشده گاما است که دقت میلی‌متری دارد. در این روش، پرتوهای گامای ساطع‌شده از صدها منبع کبالت را در نقطه‌ای متمرکز و هدف‌­گیری می‌کند. پرتوهای گامای ساطع‌شده معمولا انرژی کمی دارند؛ ولی با متمرکزکردن صدها پرتو در یک نقطه، انرژی بسیاری می‌­توان به هدف (سلول سرطانی) مدنظر وارد کرد.

گامانایف آیکون برای چه درمان‌هایی استفاده می‌شود؟

گامانایف برای درمان اختلالات مغزی طراحی و توسعه یافته است. همچنین، از آن می‌توان برای درمان اختلال‌ها و ناهنجاری‌های جمجمه، عروق خونی، عصب مغز، چشم، پوست و دیگر بافت‌­های اطراف مغز استفاده کرد. درمان اختلالات و تومورهای موجود در دیگر نقاط بدن نیازمند تکنولوژی‌های متفاوتی است. این روش درمانی (گامانایف) در بیشتر از سیصد مرکز درمانی و روی بیش از یک‌میلیون بیمار در سراسر جهان استفاده شده و بدین‌ترتیب، به درمانی استاندارد برای تومورها و اختلال‌های مغزی تبدیل شده است.

به‌طورکلی، از تکنولوژی گامانایف می‌توان برای درمان پنج نوع از اختلال‌ها و تومورهای مغزی استفاده کرد. علاوه‌بر استفاده از این روش در درمان تومورها مغزی بدخیم (Malign Brain Tumors) مانند سرطان‌های متاستاتیک، گامانایف می‌تواند روش درمانی مناسبی برای انواع تومورهای مغزی خوش‌خیم (Benign Brain Tumors)، کلاف عروقی (AVM)، اختلال‌های حرکتی چون پارکینسون و نورالژی عصب سه‌قلو و تومورهای داخل چشم باشد.

مزایای گامانایف چیست؟

  • نیازنداشتن به عمل باز در بسیاری از تومورهای مغزی
  • کاهش عوارض جانبی
  • نیازنداشتن به بیهوشی
  • درمان یک‌روزه و نیازنداشتن به بستری در بیمارستان
  • نیاز‌نداشتن به دوره‌ی توان‌بخشی و ریکاوری
  • نیازنداشتن به برش و خون‌ریزی در سر برخلاف عمل­‌های باز
  • نیازنداشتن به اصلاح موی سر و نریختن مو بعد از عمل
  • افزایش مزایا و کاهش ناراحتی
  • بازگشت بیمار به زندگی روزمره در کمترین مدت
  • کاهش تشعشعات و کمترین حد رسیدن آن به بافت سالم

مراحل درمان با گامانایف

استفاده از فریم استروتاکتیک: فریم استروتاکتیک لکسل (Leksell) برای اعمال درمان با دقت میلی‌متری و حساسیت فراوان روی سر بیمار نصب می‌شود و نقاله‌ی زاویه­‌بندی‌شده دارد. در این مرحله، برای از‌بین‌بردن درد از بی‌­حسی موضعی استفاده می‌­شود. همچنین، در کودکان این مرحله از درمان با حضور متخصص بی­‌حسی و درصورت نیاز متخصص بی‌هوشی انجام می‌شود.

استفاده از ماسک: یکی از تفاوت­‌های گامانایف آیکون با مدل­‌های پیشین خود، قابلیت استفاده از ماسک به­‌جای فریم استروتاکتیک است که در طول درمان سر بیمار را به‌صورت ثابت نگاه می‌دارد. این قابلیت امکان اعمال درمان در جلسات جداگانه در روزهای مختلف را ممکن می‌سازد. افزون‌براین، این ماسک از ساختارهای حساس مغز همچون عصب بینایی و سلول‌­های مغزی را محافظت می­‌کند. درنهایت، استفاده از ماسک در مواقعی مناسب است که استفاده از فریم ریسک دارد یا ناممکن است.

عکس‌برداری از عصب مغز (Neuroradiological Imaging)

بعد از نصب فریم، با‌توجه‌به پاتولوژی بیمار، نوع عکس‌برداری مناسب برای بیمار انتخاب و انجام می‌گیرد. در‌حال‌حاضر، از همه بیماران MRI گرفته می‌­شود. در بیماران با ضایعه وریدی، بعد از نصب فریم، آنژیوگرافی نیز انجام می‌­شود. در بیمارانی که امکان انجام MRI وجود ندارد یا تومور با منشأ استخوان جمجمه دارند، معمولا از CT Scan استفاده می‌شود.

تصمیم‌گیری درباره‌ی دُز اشعه (Planning of dosage)

با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری ویژه، بافت‌هایی که باید دُز اشعه‌ی رادیوتراپی را دریافت کنند، با دقت مرزبندی و مشخص می‌شوند. در تومورهای مجاور به ساختارهای حساس مغز، سیستم­‌های حساس محافظتی گامانایف آیکون از ورود پرتوهای ساطع‌شده به بافت سالم از زوایای دیگر جلوگیری می‌کند و بدین‌ترتیب، از آسیب‌رسیدن به بافت سالم جوگیری می‌­کند. همچنین، نرم‌افزارهای نقشه‌برداری از جمجمه (پلنینگ) نقش مؤثر و بسزایی در این امر ایفا می‌­کنند. در این مرحله، بیمار می­‌تواند در اتاق انتظار کارهای دلخواهش را انجام دهد.

مرحله‌ی اعمال درمان با اشعه

بعد از انجام نقشه‌­برداری (پلنینگ) و اتخاذ تصمیمات مناسب برای درمان بیمار، مرحله‌ی اعمال درمان با اشعه‌ی گاما در بخش گامانایف فرامی‌رسد. مدت درمان ممکن است بین ۱۵ دقیقه تا یکی‌دو ساعت به‌طول انجامد. این مدت درمان به عوامل متفاوتی ازجمله اندازه‌ی تومور و مقدار دُز اشعه‌ی لازم برای تابش بستگی دارد.

توموگرافی حین گامانایف

با استفاده از این توموگرافی، کوچک‌ترین حرکات سر بیمار در حین انجام درمان گامانایف شناسایی می‌شود. این کار به‌منزله‌ی انجام درمان با دقت میلی‌متری و تضمین ایمنی بیمار انجام می‌شود. از مزایای دیگر این تکنولوژی امکان‌­پذیرکردن انجام درمان با استفاده از ماسک است.

نظارت بر بیمار در حین درمان

دستگاه گامانایف آیکون با استفاده از توموگرافی و اشعه‌ی مادون‌قرمز (Infrared) هرگونه حرکت احتمالی بیمار در حین درمان را تشخیص می‌دهد و ثبت می‌کند. در درمان‌هایی که به‌کمک ماسک یا فریم انجام می­‌گیرد، توموگرافی محل دقیق و جمجمه‌ی بیمار و محل دقیق هدف مدنظر به‌منظور رادیوتراپی در داخل جمجمه را به‌طوردقیق مشخص می­‌کند. همچنین درصورت نیاز، می‌توان توموگرافی را در حین درمان تکرار کرد.

در این مرحله، کوچک‌ترین حرکات سر بیمار مانند حرکت سر هنگام تنفس ثبت و به‌وسیله‌ی تکنولوژی حساس به حرکت مادون‌قرمز تشخیص داده می­‌شود. بدین‌ترتیب، به پزشک معالج این امکان داده می‌­شود با جزئیات دقیق‌­تری مراحل درمان را انجام دهد.

انجام خدمات گامانایف آیکون در بیمارستان آجی بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی خدمات گامانایف آیکون را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با ما در ارتباط باشید. ما به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهیم بود.

راه‌های ارتباطی :

ایمیل: KDAF@acibadem.com 

تلگرام: @acibadem_iran

واتساپ: ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات