کشف سنگی پیشاتاریخی با نقوش حکاکی‌شده اسب در فرانسه

سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باستان‌شناسان مشغول کاوش در منطقه‌ی جنوب‌‌غربی آنگولم در فرانسه بودند که سنگی به‌قدمت تقریبی ۱۲ هزار سال پیدا کردند.
تبلیغات

سنگی در فرانسه کشف شده که گفته می‌شود حدود ۱۲ هزار سال قدمت دارد و تصاویری شبیه به اسب و چند حیوان دیگر روی آن حکاکی شده است. باستان‌شناسان هنگام حفاری در محوطه‌ی باستانی شکار در منطقه‌ی جنوب‌غربی آنگولم در شمال بوردو، این تکه سنگ ماقبل تاریخ را پیدا کردند. مؤسسه‌ی تحقیقات ملی باستان‌شناسی (Inrap) اعلام کرد در هر دو طرف این ماسه‌سنگ، نقوشی حک شده است.

صفحه‌ی سنگی کشف‌شده متعلق به دوره‌ی پارینه‌سنگی است که حدود ۲۵ سانتی‌متر طول و ۱۸ سانتی‌متر عرض و ۳ سانتی‌متر ضخامت دارد و می‌توان ترکیبی از نقوش هندسی و تمثیلی را روی آن مشاهده کرد.

طبق اعلام این مؤسسه، مشهودترین حکاکی روی آن،‌ اسب بدون سری است که حداقل نیمی از یک‌ طرف روی سنگ را دربر می‌گیرد و پاها و سُم‌های آن بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد. علاوه‌براین، تصویر دو حیوان کوچک‌تر با وضوح بسیار کمتر نیز روی آن وجود دارد که شاید یک اسب دیگر و گوزن (به‌دلیل تفاوت در شکل سُم‌ها) باشد.

کشف سنگی ۱۲ هزار ساله در فرانسه
کشف سنگی ۱۲ هزار ساله در فرانسه

پاهای جلو اسب در حجاری روی سنگ مشهود است (راست). نقوشی که ظاهرا پاهای عقب اسب را نشان می‌دهند (چپ).

از دیگر آثار کشف‌شده در این منطقه می‌توان به بقایای استخوان حیوانات و شومینه‌های بدوی (وجود تعدادی تکه سنگ حرارت‌دیده به‌صورت یک‌‌جا) و پایه‌ای در ابعاد سنگ چخماق اشاره کرد.

باستان‌شناسان در کاوش‌های خود، نوک تیر و تیشه‌ی سنگ چخماق نیز پیدا کردند که نشان می‌دهد هزاران سال قبل احتمالا از این منطقه برای شکار و جشن استفاده می‌شده است. این اکتشافات باستان‌شناسی از ۱۴ تا ۱۶ژوئن در نمایشگاهی محلی درمعرض دید عموم قرار گرفت.

اعتقاد بر این است که دوران پارینه‌سنگی که بخش اعظمی از عصر حجر ماقبل تاریخ را تشکیل می‌دهد، بیش از دومیلیون سال قبل شروع شد و حدود هشت‌هزار سال پیش‌ازمیلاد به‌پایان رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات