نخستین دستگاه‌های مجهز به درگاه USB4 تا پایان ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شوند

جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
usb
براساس اعلام USB-IF، انتظار می‌رود نخستین محصولات با درگاه USB4 با قابلیت انتقال داده‌ها با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه تا پایان سال ۲۰۲۰ معرفی و به بازار عرضه شوند.
تبلیغات

اسفندماه سال گذشته، گروه توسعه‌دهنده‌ی استاندارد USB اعلام کرد که در حال توسعه‌ی نسل جدیدی از این استاندارد به نام USB4 است. درجریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹، مشخص شد کار توسعه‌ی استاندارد نسل جدید USB‌ درجریان است و انتظار می‌رود برخی محصولات مبتنی بر USB4 تا پایان سال ۲۰۲۰ معرفی و در دسترس کاربران قرار گیرد.

استاندارد نسل جدید USB از سرعت انتقال داده‌های برابر با ۴۰ گیگابیت برثانیه برخوردار است و از فناوری تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند. گروه توسعه‌ی استاندارد USB‌ برای نسل جدید استاندارد USB، لوگو و نام تجاری مجزایی درنظر گرفته است. در عین حال باید خاطرنشان کرد که USB4‌ با پورت USB Type-C نیز سازگار خواهد بود.

درگاه USB4

در خوش‌بینانه‌ترین شرایط و براساس اعلام USB-IF، انتظار می‌رود کار توسعه‌ی استاندارد USB4 تا پایان تابستان سال جاری نهایی شده و سال آینده‌ی میلادی شاهد معرفی و عرضه‌ی دستگاه‌هایی مبتنی بر نسل جدید استاندارد USB خواهیم بود. همان‌طور که گفته شد، USB4 با استاندارد تاندربولت ۳ سازگار است تا شاهد سرعت حداکثری ۴۰ گیگابیت‌برثانیه یکسان این فناوری بین‌المللی با نمونه‌ی ساخت اینتل باشیم.

باید گفت دستگاه‌های مجهز به درگاه‌ USB4 در حالی معرفی می‌شوند که شاهد تولید محصولاتی مبتنی بر استانداردهای USB-C و USB 3.2 هستیم. کابل‌های کنونی USB-C با تاندربولت سازگار هستند ولی نمی‌توانند ازطریق USB 3.2 (که این فناوری نیز هنوز به‌صورت گسترده تجاری‌سازی نشده) سرعتی بیش از ۲۰ گیگابیت در ثانیه داشته باشند و عموما با سرعت ۱۰ یا حتی ۵ گیگابیت برثانیه کار انتقال داده‌ها را به‌انجام می‌رسانند. گروه توسعه‌ی استاندارد USB‌ پیش‌تر وعده داده بود که استاندارد جدیدی برای انتقال داده‌های چندگانه با قابلیت سازگاری با تاندربولت ۳، USB 3.2 و USB 2.0 معرفی کند.

درگاه USB4

انتظار می‌رود اپل ازجمله شرکت‌هایی باشد که دستگاه‌های خود از جمله سیستم‌های مک را به استاندارد جدید USB4 مجهز کند. پیش‌تر نیز کوپرتینویی‌ها به‌سرعت دستگاه‌های خود را به درگاه‌های تاندربولت و USB-C مجهز کردند. باید منتظر باشیم تا پایان تابستان امسال مشخصات رسمی درگاه‌های USB4 معرفی شود و همان‌طور که گفته شد تا پایان سال ۲۰۲۰، دستگاه‌های مبتنی بر این استاندارد معرفی و به بازار عرضه خواهند شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات