علت حضور شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفت و گاز در مسابقات فرمول E چیست؟

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
با فراگیر‌شدن مسابقات خودروهای الکتریکی فرمول E، شرکت‌های نفتی هم به این مسابقات وارد شدند. در ادامه، به بررسی دلایل حضور این شرکت‌ها در فرمول E خواهیم پرداخت.
تبلیغات

شرکت نام‌آشنای Shell که در زمینه‌ی تولید روغن موتور فعالیت دارد، تاکنون حضور پررنگی در مسابقات فرمول یک داشته؛ اما این شرکت اخیرا همکاری‌های استراتژیکی با برخی از تیم‌های مسابقات خودرو‌های الکتریکی فرمول E، آغاز کرده است. تیم e.dams نیسان همکاری رسمی خود را با شرکت شل آغاز کرده است. علاوه‌براین، شل همکاری نزدیکی با تیم ماهیندرا هم دارد. فرآورده‌های نفتی شل، در قسمت‌های متعددی از خودروهای فرمول E به‌کار می‌روند.

شرکت های روغنی در فرمول E

از جمله‌ی محصولات شل در فرمول E می‌توان به خنک‌کاری موتورهای الکتریکی، مدیریت دمای باتری‌ها و خنک‌کاری اینورترها اشاره کرد. شاید حضور یک شرکت تولیدکننده‌ فرآورده‌های نفتی همانند شل در مسابقات فرمول E کمی عجیب به‌نظر برسد؛ اما این شرکت قصد دارد زمینه‌های فعالیت خود به‌عنوان یک شرکت تولید انرژی را گسترش بدهد. شل اکنون درصد تولید گاز‌های طبیعی نسبت‌به مواد نفتی را افزایش داده (۵۳ درصد به ۴۷ درصد) و اخیرا در جریان مسابقه‌ی فرمول E برلین، محصول جدیدی را برای خودروهای الکتریکی معرفی کرده است که گامی بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود.

شرکت های روغنی در فرمول E

با وجود اینکه فناوری باتری‌ها هنوز در مراحل اولیه‌ی خود به‌سر می‌برد، استفاده از مواد مخصوص نفتی می‌تواند تاثیری شگرف در مسائل پراهمیتی از جمله چگالی قدرت، وزن و حجم چگالی انرژی و طول عمر باتری داشته باشد. دکتر سلدا گانسل، مسئولیت رهبری گروهی از دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان را برعهده دارد که در راستای کسب برتری نوآورانه و فناورانه در تولید مواد روغنی و سوختی، تلاش می‌کنند.

شرکت های روغنی در فرمول E

به‌گفته‌ی گانسل:

قوای محرکه‌ی خودروهای فرمول E هنوز هم از قطعات مکانیکی متعددی برخوردار است که نیاز به روغن‌کاری مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی دارند. در موتورهای الکتریکی و سیستم انتقال قدرت، یاتاقان‌هایی وجود دارند که نیازمند گریس‌کاری مناسب هستند. همچنین برای جعبه‌دنده هم باید مواد روان‌کاری مناسب درنظر گرفته شود و از مواد مخصوص برای مدیریت دما استفاده شود. ما تاریخچه‌ای طولانی در حضور در موتوراسپرت داریم و همین موضوع در افزایش نوآوری محصولات ما تاثیر به‌سزایی دارد. ما همکاری بلند‌مدتی با مسابقات فرمول یک، نسکار و ایندی کار در ایالات متحده داریم.
شرکت های روغنی در فرمول E

او در ادامه می‌گوید:

در همکاری با نیسان، امید داریم که محصولاتمان را بهبود بدهیم. آزمایشگاه ما پیست مسابقه است و از نتایج به‌دست‌آمده در تولید محصولات روزانه‌ی بهتر بهره خواهیم برد.

طبق معمول، آزمون‌و‌خطا در موتوراسپرت فرصت مناسبی برای شرکت شل بوده است تا بتواند از دانسته‌های خود در راستای تولید محصولات بهتر استفاده کند. آندریاس لیپ، مدیر ارشد بخش خودروهای الکتریکی در شل، ۱۵ سال سابقه‌ی کار در این شرکت دارد و آینده‌ی محصولات در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر را مثبت قلمداد می‌کند.

شرکت های روغنی در فرمول E

او در توضیح اهمیت حضور در مسابقات فرمول E می‌گوید:

سه دلیل برای همکاری با تیم‌های فرمول E حائز اهمیت است. دلیل اول، نزدیکی با شرکت‌های سازنده‌ی خودرو است و نیسان جزء برترین سازندگان خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. بنابراین، این یک همکاری سازنده خواهد بود. دیگر تیم‌های حاضر در فرمول E، از آخرین فناوری خودروهای الکتریکی بهره می‌برند و قوای محرکه را تا بیشترین حد ممکن پیش می‌برند. این یک فرصت مناسب است تا فرآورده‌های نفتی را آزمایش و بررسی کنیم. این موضوع برای خودروهای عادی آن‌قدر ضروری نیست. موضوع در رابطه با نزدیک‌تر کردن مشتریان به محصولات و الهام بخشی به‌َعموم جامعه است تا صحبت در رابطه با وسایل نقلیه‌ی الکتریکی جذاب‌تر شود.
Formula E E-Prix / فرمول ای خودروی الکتریکی

ورود شرکت شل به مسابقات فرمول E در هنگامی رخ داده است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، خودروهای الکتریکی نزدیک‌ به ۵۰ درصد فروش کلی بازار خودرو را به‌خود اختصاص دهند. محصولات شل در خودروهای هیبریدی هم قابل استفاده هستند و فعالیت شل در مسابقات فرمول E، بیانگر اهداف شرکت برای نزدیک‌تر شدن به تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر در آینده است. علاوه‌براین، شرکت شل در خودروهای پیل سوختی هیدروژنی و فناوری‌های گازی و ایستگاه‌های شارژ برقی برای کاربران خانگی و شهری هم سرمایه‌گذاری کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات