بیت کوین به قیمت ۲۰ هزار دلار بازمی‌گردد؟

سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
برخی کارشناسان اعتقاد دارند بیت‌کوین در سال جاری میلادی مجددا مسیر صعودی را طی می‌کند و به قیمت ۲۰ هزار دلار خواهد رسید.
تبلیغات

قیمت بیت‌کوین در روزهای گذشته، سیر صعود مناسبی تجربه کرد و با ردشدن از ۵,۸۰۰ دلار، رکورد بیشترین قیمت سال ۲۰۱۹ را شکست. قیمت اخیر رشد را از ابتدای سال جاری میلادی به‌حدود ۵۴ درصد رساند که آمار مطلوبی محسوب می‌شود. در همین حین، رکورد بازیابی این رمزارز نیز با رسیدن به ۸۲ درصد، بیت‌کوین را در مسیری به‌سمت جدیدترین رکورد قیمتی در کل تاریخ هدایت کرد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند روندهای ایجادشده در سال ۲۰۱۹، نشان می‌دهد بیت‌کوین رکورد قیمت ارزان خود را تثبیت کرد و سال جاری، مسیری حتمی به‌سمت صعود دارد. آن‌ها حتی رکورد جدیدی بیش از ۲۰ هزار دلار را برای این ارز دیجیتال متصور می‌شوند که در سال ۲۰۱۷ ثبت شد.

در ادامه‌ی این مطلب زومیت، سه دلیل تکنیکال (تحلیل قیمت براساس نمودار) را بررسی می‌کنیم که کارشناسان برای ایده‌های خود مبنی‌بر عبور از قیمت ۲۰ هزار دلار دارند.

الگوی مشابه سال ۲۰۱۵ برای عامل قیمت میانگین

پیتر برنت، مؤلف Factor Trading، پیش‌بینی می‌کند قیمت بیت‌کوین در آینده به ۱‍۹,۸۰۰ دلار خواهد رسید. او پیش‌بینی خود را براساس عامل قیمت میانگن هفتگی (MA) بیان می‌کند. خط نموداری این عامل اکنون پایین‌تر از خط نمودار قیمت بیت‌کوین قرار دارد. آخرین‌بار در نوامبر۲۰۱۵ چنین اتفاقی رخ داد که پس‌از‌آن، قیمت از ۳۴۰ دلار در سال ۲۰۱۵ به رقم نجومی ۱۹,۸۰۰ دلار در سال ۲۰۱۷ رسید.

رابرت اسلایمر، تحلیلگر تکنیکال شرکت وال‌‌استریتی Fundstrat، نیز می‌گوید بیت‌کوین در آستانه‌ی حرکتی صعودی قرار دارد. در تحلیل‌های تکنیکال چنین روندی به‌نام Bull شناخته می‌شود. او می‌گوید بیت‌کوین ابتدا روند سقوطی نسبی خواهد داشت و سپس، دوباره به رکورد ۲۰ هزار دلار می‌رسد. توماس لی، هم‌بنیان‌گذار فاندسترات، هم عقیده‌ای مشابه با اسلایمر دارد.

MA بیت کوین

عامل قیمت میانگین یکی از عوامل پرکاربرد تحلیل تکنیکال است که نتایج پیش‌بینی آن‌ها عموما مطمئن است. یکی از انواع عامل میانگین، عامل هفتگی به‌نام 50-WMA است که میانگین قیمت را در ۵۰ هفته‌ی گذشته محاسبه می‌کند و به‌صورت خط نمودار نشان می‌دهد. بیت‌کوین پس از افزایش قیمت اخیر از این خط نموداری عبور کرد که به‌عقیده‌ی تحلیلگران نشانه‌ی مثبتی محسوب می‌شود. در آمارهای گذشته، هربار که قیمت ارز دیجیتال از نمودار میانگین ۵۰ هفته‌ای بیشتر شده بود، روند صعودی را می‌شد با دقت بسیاری پیش‌بینی کرد. آخرین مرتبه‌ای که قیمت به کمتر از نمودار میانگین سقوط کرد، مه۲۰۱۸ بود که پس‌از‌آن، سقوطی شدید تا قیمت ۳۱۰۰ دلار را شاهد بودیم.

حرکت صعودی شاخص قدرت نسبی 

شاخص حرکت نسبی (RSI) هم از دیگر عوامل تحلیل تکنیکال است که با قیمت رابطه‌ی مناسبی دارد. اخیرا RSI برای بیت‌کوین به ۵۳.۶۵ رسید که بیشترین مقدار از اکتبر۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

RSI بیت کوین

همان‌طورکه گفته شد، شاخص RSI را می‌توان عاملی برای افزایش خرید یا فروش بیت‌کوین دانست. افزایش تقاضا برای خرید نیز با افزایش قیمت و تقاضا برای فروش، روندی عکس دارد. به‌هرحال پس از عبور RSI بیت‌کوین از آستانه‌ی ۵۳.۶۵، شاهد افزایش برای خرید بودیم. در ژانویه‌ی۲۰۱۸ نیز شاخص به کمتر از ۵۳.۶۵ رسید که باعث افزایش فروش و درنتیجه، کاهش قیمت تاریخی بیت‌کوین شد.

تشکیل الگوی صلیب طلایی

«صلیب طلایی» روندی در نمودار قیمتی دارایی‌های گوناگون ازجمله ارزهای دیجیتال است. چنین الگویی زمانی تشکیل می‌شود که خط نمودار میانگین قیمت کوتاه‌مدت دارایی از خط نمودار قیمت میانگین بلندمدت عبور کند و به‌سمت بالا برود.

الگوی صلیب طلایی آخرین‌بار در اکتبر سال۲۰۱۵ و در زمانی شکل گرفت که قیمت بیت‌کوین حدود ۳۰۰ دلار بود. پس‌ازآن، یکی از روندهای صعودی طولانی‌ این ارز دیجیتال شروع و به قیمت تاریخی ۲۰ هزار دلار منجر شد. اکنون و در سال ۲۰۱۹، باردیگر شاهد الگوی صلیب طلایی در نمودار قیمت بیت‌کوین هستیم که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی روند صعودی مجددی باشد.

صلیب طلایی بیت کوین

دلایل مذکور نشانه‌هایی برای تحلیلگران تکنیکال هستند که قیمت بعدی بیت‌کوین را ۲۰ هزار دلار تخمین می‌زنند. شاید این روند بسیار سریع یا بسیار کند پیش برود. به‌علاوه، فراموش نکنید روندهای تحلیل تکنیکی توجهی به اخبار و رخدادهای پیرامون دارایی‌ها ازجمله ارزهای دیجیتال ندارند. به‌بیان دیگر، این امکان وجود دارد که هر خبر شامل قانون‌گذاری و نفوذ امنیتی به صرافی‌ها یا موارد مشابه، باعث سقوط یا صعود شدید قیمت شود و همه‌ی تحلیل‌های نموداری را نقض کند.

دیدگاه شما کاربران محترم زومیت چیست؟ آیا در دنیای رمزارزها، می‌توان روی تحلیل‌های نموداری حساب بازکرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات