افراد افسرده پس از شنیدن موسیقی غمگین، حس بهتری پیدا می‌کنند

یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشی جدید حاکی از آن است که افراد مبتلا به افسردگی پس از شنیدن موسیقی غمگین، حس‌و‌حال بهتر و شادتری پیدا می‌کنند و به‌همین دلیل این نوع موسیقی را ترجیح می‌دهند.
تبلیغات

براساس پژوهش مختصری که در زمره‌ی اولین پژوهش‌ها برای بررسی علت علاقه‌ی افراد مبتلا به افسردگی به موسیقی‌های غمناک به‌شمار می‌رود، افراد افسرده با شنیدن موسیقی غمگین، حس بهتری پیدا می‌کنند. بخش اول این پژوهش اخیراً در مجله‌ی Emotion منتشر شده و همان نتایج پژوهش سال ۲۰۱۵ مبنی بر علاقه‌ی افراد افسرده به شنیدن این نوع موسیقی را تکرار کرده است.

پژوهشگران دانشگاه جنوب فلوریدا از ۷۶ زن دانشجوی لیسانس که ۵۰ درصد آن‌ها مبتلا به افسردگی بودند،‌ خواستند تا به انواع کلیپ‌های موسیقی کلاسیک گوش دهند. در میان موسیقی‌های شاد و غمگین، آهنگ سرزنده‌ی «Infernal Gallop» از ژاک افنباخ و آهنگ غمناک «Adagio for Strings» از ساموئل باربر قرار داشت که تقریباً در سطح کل دنیا به‌عنوان آهنگی به‌شدت افسرده‌کننده شناخته می‌شود. این پژوهشگران دریافتند که مشابه پژوهش سال ۲۰۱۵، شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی اعلام کردند که شنیدن موسیقی غمگین را به موسیقی شاد ترجیح می‌دهند.

موسیقی درمانی

در ادامه به شرکت‌کنندگان کلیپ‌های جدیدی از موسیقی بی‌کلام دادند و از آن‌ها خواستند تا از حس خود بعد از شنیدن آن‌ بگویند. در اینجا نیز شرکت‌کنندگان افسرده موسیقی غمگین را ترجیح می‌دادند؛ هرچند می‌گفتند که شنیدن این نوع موسیقی به آن‌ها حس شادتری می‌دهد. جاناتان روتنبرگ از نویسندگان این پژوهش می‌گوید:

این افراد واقعاً پس از شنیدن موسیقی غمگین، حس بهتری نسبت به قبل داشتند.

به‌نظر می‌رسد که این نوع موسیقی اثرات آرام‌بخشی روی بیماران مبتلا به افسردگی دارد و چنین رفتاری شاید نوعی مکانیسم مقابله‌ای باشد. پس با این اوصاف، پژوهش مذکور، فرضیه‌هایی را به چالش می‌کشد که می‌گویند افراد غمگین به موسیقی غمناک گوش می‌دهند تا حال بدتری پیدا کنند. البته این پژوهش محدودیت‌های زیادی داشته و فقط به بررسی دانشجویان زن دوره‌ی لیسانس پراخته است،‌ بنابراین نتایج آن را باید به دیده‌ی شک و تردید نگاه کرد.

درباره‌ی علت دقیق علاقه‌ی افراد افسرده به موسیقی غمگین، اطلاعات زیادی در دست نیست و پژوهشگران نمی‌دانند که نتایج این پژوهش براساس موسیقی‌های شاد و غمگین باکلام ممکن است چه تغییری داشته باشد؛ درهرصورت این یافته‌ی جالب، تکرارکننده‌ی برخی از پژوهش‌های پیشین است و می‌تواند در زمینه‌هایی نظیر موسیقی‌درمانی اثرگذار باشد. در این روش مداخله‌ای، موسیقی‌درمانگر در تعاملات خود با بیمار از موسیقی به شکل آوارخواندن، گوش‌دادن به موسیقی یا نواختن موسیقی استفاده می‌کند. موسیقی‌درمانی برای موارد متعددی از تسکین درد تا کمک به بیماران مبتلا به سرطان کاربرد دارد و بررسی سایت کوکران (Cochrane) در سال ۲۰۱۷ نشان می‌داد که موسیقی‌درمانی حداقل می‌تواند مزایای کوتاه‌مدتی برای بیماران افسرده داشته باشد؛ هرچند رایج‌ترین موسیقی‌ها در موسیقی‌درمانی استفاده نمی‌شود و این برنامه‌ها اغلب شامل موسیقی‌های بی‌کلام نظیر گیتار و سازهای کوبه‌ای هستند. در آینده شاید تمرکز بیشتری روی آهنگ‌های باکلام غمگین معطوف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات