حال و هوای ترکیه در ماه رمضان

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دلیلی ندارد سفرتان به ترکیه را به خاطر ماه رمضان به تعویق بیندازید. اما بهتر است قبل از شروع سفر، نکاتی در رابطه با فرهنگ رمضان بدانید.
تبلیغات

ترکیه در ماه مبارک رمضان، سفر به‌یادماندنی‌ای را برای گردشگران خارجی رقم می‌زند. به‌خاطر داشته باشید، دانستن بایدها و نبایدهای مرتبط با این ماه به گردشگران در داشتن سفری هرچه بهتر کمک می‌کند. مسجدهای تاریخی ترکیه در ایام ماه مبارک و به‌خصوص ساعات قبل و بعد از افطار مملو از جمعیت و مسلمانان است. در اطراف مساجد عموما ضیافت افطاری برقرار است و پس از افطار نیز مسلمانان به ادای نماز که عموما به‌صورت جماعت برگزار می‌کنند، مشغول می‌شوند.

اگر دوست دارید خارج از کشور سفر کنید و انتخاب‌تان کشور ترکیه است، می‌توانید به کمک کجارو برای انتخاب بهترین آفر تور ترکیه، تورهای آژانس‌های همکار کجارو را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه به تعدادی از آداب و رسوم ترکیه در ماه رمضان که مسافران مسلمان و غیر مسلمان باید بدانند، اشاره می‌کنیم.

صدای طبل‌ها، راهنمای ماه رمضان در ترکیه

تصور کنید در هتل محل اقامت خود یا در منزل یکی از دوستان به خواب عمیقی فرو رفته‌اید که ناگهان صدای طبل همراه‌با فریادهای مردی از بالای بام یا در کوچه‌ها بیدارتان می‌کند.

جالب است بدانید که این افراد برای بیدار کردن مسلمانان به هنگام سحر استخدام شده‌اند و تمام شب‌ها وقت سحر طبل خود را به صدا در می‌آورند و در کوچه‌ها قدم می‌زنند. بعضی از این افراد لباس مخصوص سنتی به تن دارند و همراه‌با ریتم طبل شعر سنتی ترکی را می‌خوانند. هر محله نوازنده مخصوص خود را دارد. بعضی وقت‌ها مردم برای قدردانی از این افراد به آن‌ها پول نیز می‌دهند.

اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها افطاری سرو می‌کنند

ماه مبارک رمضان در ترکیه

فرقی نمی‌کند به رستوران‌های لوکس یا دوستانه و جمع‌وجور می‌روید، همه‌ی آن‌ها منوی مخصوص برای وعده‌ی افطار مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. میز‌ها به همان سبک سنتی ترکی با انواع شربت‌ها و چایی ترکی درکنار سماور بزرگی آراسته شده‌اند که مشتریان می‌توانند قبل از میل وعده‌ی اصلی از این مجموعه نوش‌جان کنند. هنگام باز کردن روزه، خرما و زیتون جزو جدانشدنی سفره‌های افطار در ترکیه‌ هستند. البته این به این معنی نیست که شما مجبور هستید فقط با این‌ها روزه‌ی خود را باز کنید، اما حتما حکمتی پشت این ماجرا است. در سیره‌ی رسول خدا آمده است که ایشان در وعده‌های مختلف غذایی به‌خصوص در ماه مبارک رمضان در زمان بین افطار تا سحر به خوردن خرما تاکید داشتند. امروزه هم می‌گویند خرما ضد پف‌کردگی، سرخ‌شدگی، ضد التهاب و تبسی است.

مساجد بزرگ و معروف هر شهر ترکیه به وسیله کارهای دستی تزیین می‌شوند که نمایشگر جملاتی است که بین دو مناره بسته می‌شوند؛ جملاتی از قبیل «رمضان خوش‌آمدی»، «سلطان یازده ماه» و «رمضان بابرکت».

عید فطر

عید فطر تعطیلات سه روزه‌ای است که نشانگر پایان ماه مبارک است. در این عید نماز مخصوص عید فطر برگزار می‌شود. مردم نیز این عید را به‌عنوان مهم‌ترین عید مسلمانان جشن می‌گیرند و به دید و بازدید اقوام و آشنایان می‌روند.

در فستیوال‌ها و جشن‌های رمضان شرکت کنید

سفر گردشگران در ماه رمضان به ترکیه قطعا مملو از تجربه‌های جدید و منحصر‌به‌فرد در رابطه با سنت‌های اسلامی و به‌خصوص فرهنگ روزه و روزه‌داری در این کشور است. جشن‌ها و گردهمایی‌های بزرگ و خاصی در این ماه برگزار می‌شود که علاوه‌بر مردم عادی و مسلمانان، گردشگران علاقه‌مند را نیز به خود جذب می‌کند. مراسم‌های ویژه‌ای همواره در میدان مسجد سلطان احمد و پارک مال تپه «Maltepe Park» برگزار می‌شود.

متواضع و مودب باشید

اگر می‌خواهید با روزه‌داران مهربان باشید و به آن‌ها احترام بگذارید، وقتی به این افراد می‌رسید، به آن‌ها با جمله‌ی «رمضان مبارک» و «رمضان بخیر باشد» سلام کنید. (Ramadan Mubarak و Hay‌irli Ramazanlar)

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات