AMD Ryzen 9 3900x معرفی شد؛ پرچمدار ۱۲ هسته‌ای خانواده‌ رایزن نسل سوم

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
Ryzen 9 3900x پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید AMD است که از ۱۲ هسته و ۲۴ ترد استفاده می‌کند و درمقایسه‌با رقبایش،‌ قیمتی رقابتی دارد.
تبلیغات

AMD ساعاتی پیش در جریان برگزاری سخنرانی اصلی همایش کامپیوتکس در شهر تایپه، جدیدترین دستاوردهایش در حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی را رونمایی کرد. این نخستین‌باری است که AMD در کامپیوتکس، کنفرانس برگزار و نمایشگاه مذکور به‌صورت رسمی از فردا آغازبه‌کار می‌کند.

لیزا سو، مدیرعامل فعلی AMD، در جریان برگزاری کنفرانس این شرکت روی سن آمد و محصولات جدیدی در حوزه‌ی پردازنده‌های مرکزی و البته کارت گرافیک‌ها را معرفی کرد. با نگاهی کلی به مشخصات و نحوه‌ی عملکرد و قیمت عرضه‌ی این محصولات،‌ می‌توانیم ادعا کنیم AMD می‌تواند با پردازنده‌ها و گرافیک‌های جدیدش رقبایی همچون اینتل و انویدیا را به‌ویژه درزمینه‌ی قیمت به‌شدت زیرفشار بگذارد.

ryzen

پردازنده‌‌‌های مرکزی

نسل سوم پردازنده‌‌های مرکزی سری رایزن (Ryzen) شرکت AMD که درحقیقت نخستین تراشه‌های ۷ نانومتری تولیدشده برای رایانه‌های شخصی به‌شمار می‌آیند، به‌صورت رسمی ۷ژوئیه‌ی۲۰۱۹ (برابر با ۱۶تیر۱۳۹۸) برای خرید دردسترس علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت. بدون شک، مهم‌ترین محصول کنفرانس AMD در کامپیوتکس امسال، پردازنده‌ی Ryzen 9 3900x است که از ۱۲ هسته‌ و ۲۴ ترد بهره می‌گیرد و پرچم‌دار پردازنده‌‌های نسل سوم رایزن به‌شمار می‌آید.

رایزن ۹ ۳۹۰۰ ایکس قرار است با قیمت پایه‌ی ۴۹۹ دلاری به بازار عرضه شود که تقریبا نصف قیمت Core i9 9920X اینتل، رقیب مستقیمش، به‌حساب می‌آید. گفتنی است قیمت پایه‌ی پردازنده‌ی اینتل معادل ۱٬۱۸۹ دلار است.

پرچم‌دار پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن نسل سوم AMD فرکانس بوست ۴.۶ گیگاهرتز دارد و درمجموع از ۷۰ مگابایت کش استفاده می‌کند. TDP (توان حرارتی) این پردازنده ۱۰۵ وات است و این، یعنی ازلحاظ میزان مصرف انرژی، عملکردی بهینه‌تر از i9 9920x با توان حرارتی ۱۶۵ وات دارد. AMD ادعا می‌کند رایزن ۹ ۳۹۰۰ ایکس توانسته در یکی از آزمایش‌ها برای گرفتن خروجی از نرم‌افزار بلندر، عملکردی ۱۸ درصد سریع‌تر از i9-9920x از خود نشان دهد.

قیمت پایه‌ی دیگر تراشه‌های خانواده‌ی رایزن نسل سوم AMD بدین شرح است: ۱۹۹ دلار برای تراشه‌ی رایزن ۳۶۰۰ با ۶ هسته و ۱۲ ترد و ۳۲۹ دلار برای تراشه‌ی رایزن ۳۷۰۰ ایکس با ۸ هسته و ۱۶ ترد (به‌‌همراه فرکانس بوست ۴.۴ گیگاهرتز و مجموع کش ۳۶ مگابایت و توان حرارتی ۶۵ وات) و درنهایت، ۳۹۹ دلار برای تراشه‌ی رایزن ۳۸۰۰ ایکس با ۸ هسته و ۱۶ ترد (به‌همراه فرکانس بوست ۴.۵ گیگاهرتز و مجموع کش ۳۲ مگابایت و توان حرارتی ۱۰۵ وات).

amd navi

پردازنده‌های گرافیکی

AMD در نطق اصلی کامپیوتکس، نامِ پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری نیوی (Navi) را نیز اعلام کرد. بر‌این‌اساس، پردازنده‌های گرافیکی یادشده قرار است سری رادئون آر ایکس ۵۰۰۰ (Radeon RX 5000) نام گیرند. یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط به این پردازنده‌ها، قطعا به قیمت عرضه‌ی آن‌ها مربوط می‌شود؛ چراکه اگر AMD آن‌ها را با قیمتی به‌نسبت ارزان عرضه کند، احتمالا می‌تواند رقیبش، یعنی انویدیا را نیز مجبور کند اندکی قیمت‌ها را کاهش دهد. 

AMD به‌صورت رسمی تأیید کرده کارت گرافیک‌های سری رادئون آر ایکس ۵۰۰۰ قرار است در ژوئیه سال جاری میلادی (بین دهم تیر تا دهم مرداد۱۳۹۸) روانه‌ی بازار شوند. درضمن، جزئیات بیشتر مربوط‌به آن‌ها ازجمله قیمت عرضه و ویژگی‌های جدید و نحوه‌ی عملکرد، در جریان برگزاری همایش E3 منتشر خواهد شد که قرار است روزها‌ی آتی در شهر لس‌آنجلس آمریکا برگزار شود.

amd epyc

پردازنده‌های سرور

افزون‌براین‌ها، AMD در کامپیوتکس امسال نیم‌نگاهی نیز به پردازنده‌های سرور داشت. براساس اعلام رسمی، پردازنده‌های سرور سری EPYC Rome که نخستین‌بار در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2019 شاهد آن‌ها بودیم، قرار است در سه‌ماهه‌ی بعدی سال جاری میلادی عرضه شوند. این در حالی است که درابتدا، عرضه‌ی آن‌ها برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده بود. این پردازنده‌ها دراصل برای رقابت جدی با پردازنده‌های سری کسکید لیک (Cascade Lake) اینتل عرضه خواهند شد. AMD ادعا می‌کند اپیک‌روم توانسته در جریان آزمایش بنچمارک، عملکردی دوبرابر سریع‌تر از کسکید لیک از خود نشان دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این‌باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات