بزرگ‌ترین سازنده تراشه در چین از بازار بورس نیویورک خارج می‌شود

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
SMIC، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تراشه در چین که مشتریانی همچون کوالکام و برودکام و تگزاس اینسترومنتس دارد، از بازار بورس نیویورک (NYSC) خارج می‌شود.
تبلیغات

جنگ تجاری ایالات متحده و چین به‌صورت فزاینده‌ای بر فناوری تأثیرگذار است؛ به‌گونه‌ای که در یک هفته‌ی گذشته، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند به همکاری تجاری خود با هواوی پایان خواهند داد. در شرایط بحرانی اینچنینی، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین اعلام کرد در‌حال‌برنامه‌ریزی برای خروج از فهرست شرکت‌های بازار بورس نیویورک (NYSCY) است.  

چین

SMIC که تا پایان ماه آینده‌ی میلادی، حدود ۱۵ سال است که سهام خود را در بازار بورس نیویورک عرضه می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد تا پایان ماه آینده‌ی میلادی، نام خود را از فهرست شرکت‌های بورس آمریکا حذف کند. ازاین‌رو، انتظار می‌رود شرکت SMIC در ۳ژوئن (برابر با ۱۳خرداد) تکمیل Form 25 را تکمیل کند و درحدود ۱۰ روز بعد، نامش از فهرست شرکت‌های بازار بورس نیویورک حذف شود.

این شرکت را دولت چین و سهام‌داران دولتی حمایت می‌کنند و آنان قصد دارند سهام خود را در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه کنند. هرچند احتمالا گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هولدینگ و مبتنی‌بر ADR‌های آمریکایی وجود خواهد داشت.  

SMIC در بیانیه‌ی خود اعلام کرد بنابر دلایل مختلفی ازجمله حجم محدود معاملات و افزایش قیمت‌ها و بار مسئولیت‌های اداری در عرضه‌ی سهام و گزارش‌‌دهی، تصمیم گرفته از بازار بورس آمریکا خارج شود. یکی از موضوعات مهمی که SMIC در بیانیه‌ی خود بدان اشاره نکرده، آن است که روابط تیره‌ی تجاری بین ایالات متحده و چین یکی از دلایل اصلی تصمیم جدید این شرکت است. سخن‌گوی SMIC در گفت‌وگو با CNBC گفت:

مدتی است SMIC چنین تصمیمی گرفته و اتخاذ آن هیچ ارتباطی به جنگ تجاری چین و آمریکا و مسائل تجاری هواوی ندارد. اتخاذ چنین تصمیماتی به آماده‌سازی و کار بسیاری نیاز دارد و خیلی پیش‌تر، چنین تغییری آغاز شده است. ممکن است باتوجه‌به هم‌زمانی تصمیم SMIC و منازعات تجاری چین و آمریکا، این تصور غلط پیش بیاید که موضوع به جنگ تجاری ارتباطی دارد. 

باوجوداین‌، نمی‌توان شرایط فعلی را نیز در تصمیم SMIC به‌صورت کامل نادیده گرفت؛ چراکه با قرارگرفتن هواوی در فهرست سیاه مبادلات تجاری آمریکا، سایر شرکت‌های آمریکایی همچون کوالکام، ARM، گوگل و اینتل نیز به جمع تحریم‌کنندگان غول فناوری چینی پیوستند. حتی گوگل که سیستم‌عامل اندروید را برای گوشی‌های هوشمند هواوی پشتیبانی می‌کند، اعلام کرد حاضر به همکاری با هواوی نیست. درنتیجه، به‌نظر می‌رسد تصمیم SMIC برای حذف ارتباطات مالی با ایالات متحده می‌تواند به‌دلیل ترس از تصمیمات جدید این کشور درباره‌ی شرکت‌های فناوری چینی باشد.

روز جمعه، ارزش سهام SMIC در هنگ‌کنگ ۴ درصد کاهش یافت و درمقابل، حجم معاملات تجاری مبتنی‌بر ADR‌‌های آمریکایی نیز روز جمعه از مرز یک‌میلیون عبور کرد که رقمی بیشتر از حجم معاملات در بازه‌ی زمانی ۹۰ روزه با رقم معامله‌ی روزانه‌ی ۱۵۰ هزار است. SMIC یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه چین است که در ساخت مدارهای مجتمع تخصص دارد و کوالکام و برودکام و تگزاس اینسترومنتس ازجمله مشتریانش هستند. این شرکت در سال ۲۰۱۸ موفق شد ۳.۳۶ میلیارد دلار درآمد کسب کند و سودش به ۷۴۶.۷ میلیون دلار برسد. بااین‌حال، براساس آخرین بررسی‌های آماری فصل اول ۲۰۱۹ که در اوایل ماه جاری منتشر شد، درآمد سالیانه‌ی SMIC با کاهش سالیانه‌ی ۱۹ درصدی رو‌به‌رو بوده است. 

همواره درباره‌ی شرکت‌های چینی که محصولات خود را در بازارهای ایالات متحده عرضه می‌کنند، تنش‌های زیادی مطرح بوده است. شرکت‌های چینی گزینه‌های دیگری همچون عرضه‌ی سهام در هنگ‌کنگ را دراختیار دارند. برای مثال سال گذشته، شیائومی درخواست عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود در هنگ‌کنگ را ثبت و سرمایه‌ی ۴.۷ میلیارد دلاری در آن کسب کرد. درحالی‌‌که بانک‌ها و شرکت‌های فناوری چینی در شرایط خاصی قرار دارند، هئیت‌ علمی و فناوری شانگهای ماه آینده به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز خواهد کرد تا بحث عرضه‌‌ی سهام در هنگ‌کنگ را بررسی کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات