تاثیر نامطلوب محیط کار سرد روی عملکرد زنان

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که سرد بودن محل کار روی عملکرد شناختی زنان تاثیر منفی دارد.
تبلیغات

نزاع بر سر دستگاه تنظیم حرارت در محل کار عملا تبدیل به یک کلیشه در محیط کار دفتری شده است. اما به نظر می‌رسد دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار فقط به خاطر راحتی نیست. نتایج یک مطالعه‌ی جدید حاکی از آن است که دمای اتاق روی بهره‌وری فرد اثر دارد و نقطه‌ی مطبوع شناختی در بین زنان و مردان ممکن است مقداری متفاوت باشد.

بسیاری از روایت‌ها و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که به‌طور کلی زنان ترجیح می‌دهند دمای اتاق گرم‌تر باشد. بااین‌حال بیشتر ساختمان‌های اداری ترموستات خود را طبق فرمولاسیون ده ساله‌ای تنظیم می‌کنند که براساس متابولیسم یک مرد ۴۰ ساله‌ی ۷۰ کیلوگرمی تعریف شده است.

اکنون، نخستین مطالعه در زمینه‌ی بررسی تاثیر این موضوع روی عملکرد شناختی زنان منتشر شده و نشان می‌دهد که در محیط‌های کار سردتر، زنان ممکن است دچار مشکلات بیشتری شوند. این نتایج براساس اجرای آزمون‌های شناختی روی ۵۴۳ دانشجو به دست آمد. به هر کدام از این دانشجویان سوالات مختلفی در زمینه‌ی منطق، ریاضی و ادبیات داده شده بود و آن‌ها در دماهای مختلف به این سوالات پاسخ می‌دادند.

برای شبیه‌سازی محیط کار، در ازای هر پاسخ صحیح، به فرد شرکت‌کننده پاداش نقدی داده می‌شد. درحالی‌که نمرات منطق نسبتا پایدار بودند، به‌طور کلی دانشجویان دختر در دمای گرم‌تر عملکرد بهتری در آزمون‌های ریاضی و آزمون‌های شفاهی داشتند. موضوع جالب، اندازه‌ی تفاوت‌ها بود. برای نمونه یک درجه تفاوت در دمای اتاق موجب ۲ درصد بهبود در عملکرد دانشجویان دختر در آزمون ریاضی می‌شد. از سوی دیگر، نویسندگان روند معکوسی را در شرکت‌کنندگان مرد مشاهده کردند. آن‌ها توضیح می‌دهند:

به‌نظر می‌رسد که بهبود در عملکرد شناختی زنان عمدتا ناشی از افزایش در تعداد پاسخ‌های ارسال‌شده باشد. بر این اساس، ظاهرا علت افزایش عملکرد در زنان تاحدودی افزایش در میزان تلاش و علت کاهش در عملکرد شناختی مردان کاهش در تلاش قابل مشاهده درجهت حل مسائل باشد.

اگرچه این شرایط در نگاه اول ممکن است مثل یک سناریوی بدون بُرد برای هم زنان و هم مردان درنظر گرفته شود، اما برخی افراد در این وضعیت دچار خسران بیشتری می‌شوند. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که تقویت عملکرد زنان در محیط گرم‌تر به میزان قابل‌توجهی از کاهش عملکرد مردان بیشتر است. این امر نشان می‌دهد که زنان نسبت‌به مردان حساسیت بیشتری به اتاق‌های سرد دارند؛ اگر کارفرمایان واقعا می‌خواهند بهره‌وری محیط کار را افزاش دهند، باید تنظیمات ترموستات را اندکی تغییر دهند.

البته در ذهن داشته باشید که این نخستین مطالعه در نوع خود است و نتایج یادشده باید در پژوهش‌های دیگر با اندازه نمونه بزرگ‌تر و در موقعیت حقیقی تکرار شوند. نتایج مطالعات گذشته درمورد ارتباط دما و عملکرد شناختی مبهم بوده و مطالعه‌ی جدید تنها بخشی از تصویری بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است. پژوهشگران نتیجه گرفتند که موضوع نزاع برای تنظیم درجه حرات تنها مربوط‌به‌راحتی نیست بلکه با عملکرد شناختی و بهره‌وری نیز ارتباط دارد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی PLOS ONE منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات