چگونه تیمی با تمرکز بر رشد تشکیل دهیم

جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تشکیل تیم یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی استارتاپ است و تیمی که متمرکز بر رشد باشد، موفقیت‌ را تا حد زیادی تضمین می‌کند.
تبلیغات

در دنیای پررقابت امروزی، همه به‌دنبال راهی برای برتری در بازار هستند. دراین‌میان، چابکی و ناب بودن ایده‌ها و عملکرد، به ابزارهایی برای پیروزی در رقابت بدل شده‌اند. برخی شرکت‌ها و سازمان‌های جهانی، اتوماسیون و استفاده از هوش مصنوعی را به‌عنوان راهکار چابک‌تر شدن تیم‌های خود انتخاب کرده‌اند. درحالی‌که اتوماسیون می‌تواند بسیاری از رویکردهای کنونی را با سرعت بالاتری انجام دهد، همه‌ی منابع انسانی را نمی‌توان با ربات و هوش مصنوعی جایگزین کرد.

با وجود ظهور انواع فناوری‌های اتوماسیون و افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها، نیروی انسانی و تیم‌های چابک هنوز به‌عنوان برگ برنده‌ی شرکت‌ها شناخته می‌شوند. صرف‌نظر از صنعت، برای پیشرفت در مسیر پیش‌ رو و هماهنگ شدن با تغییرات بازار، باید افرادی مناسب را درکنار خود داشته باشد. دراین‌میان فرایند استخدام اهمیت بالایی پیدا می‌کند و برای جذب بهترین نیروها، باید روش‌هایی را برای بهینه‌سازی کسب‌وکار به‌کار گرفت. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی راهکارهایی برای بهبود جذب نیرو در سازمان می‌پردازیم.

فضای فیزیکی را بهبود دهید

محیط کار اولین بازخوردها را به متقاضیان شغلی می‌دهد. آن‌ها در مرحله‌ی اول و پیش از آشنایی با فرهنگ سازمانی و اهداف شما، با محیط کار روبه‌رو می‌شوند و از آن تأثیر می‌گیرند. درنتیجه محیط کار را می‌توان بازتابی از توانایی سازمان در ایجاد یک تجربه‌ی عالی برای کارمند آتی نامید.

محیط کار مناسب

علاوه‌بر متقاضیان آتی پیوستن به گروه، اعضای کنونی نیز تأثیر زیادی از محیط کار می‌گیرند. همه‌چیز از الگوی چیدمان تا نورپردازی، روی عملکرد کارمندان تأثیر می‌گذارد. دراین‌میان انتخاب نوع فضای کاری (مثلا بسته یا باز بودن) نیز باید باتوجه‌به فرهنگ سازمانی مورد نظر و انتظار از اعضای گروه انجام شود. جف لمب، مدیر عملیات استارتاپ Variedesk است که در حوزه‌ی تولید میزهای ایستاده‌ی کاری فعالیت می‌کند. او در مصاحبه‌ای پیرامون چیدمان محیط‌های کاری کفت:

فضای کاری خود را منعطف طراحی کنید تا تیم‌ها بتوانند با طراحی‌های متنوع کار کنند. به‌علاوه بازخورد دادن را در سازمان تسهیل کنید تا بهترین تصمیم‌گیری درباره‌ی طراحی لحاظ شود. تیم‌ها به فضاهای کاری عمومی و خصوصا به‌صورت هم‌زمان نیاز دارند تا هم تمرکز و هم فعالیت‌هایی شبیه به طوفان فکری را به‌راحتی اجرا کنند.

فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند نیازهای همه‌ی نیروها را برآورده کند

پارتیشن‌ها و دیوارهای قابل جابه‌جایی، نمونه‌های از فضاهای کاری انعطاف‌پذیر را ایجاد می‌کنند که به‌سرعت قابلیت تغییر طراحی دارند. شرکت‌های متعددی وجود دارند که به‌خاطر طراحی‌های ثابت و ضعیف (که مثلا به محیط‌هایی شلوغ و بدون تمرکز می‌انجامد) بهترین کارمندان خود را از دست داده‌اند. درحالی‌که می‌توان با استفاده از ابزارهایی ساده، تغییر طراحی را برای راحتی هر دسته از کارمندان انجام داد.

افزایش مهارت گروه

فناوری قطعا بسیاری از شغل‌ها را از بین می‌برد، اما شغل‌هایی هم در سایه‌ی همین فناوری ایجاد می‌شوند که تنها نیاز به مهارت‌های جدید دارند. افزایش مهارت دیگر ابزاری برای توسعه‌ی حرفه‌ای سازمانی نیست، بلکه در دنیای کنونی کسب‌وکار به الزام تبدیل شده است. افزایش مهارت امروز نقش ابزاری الزامی برای پیشرفت در کار کارمندان را ایفا می‌کند.

مهارت های آیتی

رهبران و مدیران سازمان‌ها تصور می‌کنند افزایش مهارت کارمندان، فرصت پیدا کردن شغل‌های جدید را به آن‌ها می‌دهد و شاید منجر به ترک سازمان شود. ازطرفی مطالعات نشان می‌دهد که آموزش و اهمیت دادن به مهارت‌های شخصی، شانس باقی ماندن افراد را در گروه‌ها افزایش می‌دهد. درواقع سرمایه‌گذاری در مهارت‌های کارمندان، امروزه به یکی از مزیت‌های اصلی در جذب و نگه‌داری استعدادها بدل شده است.

یادگیری به رویکردی الزامی در کسب‌وکارها تبدیل شده است

کارمندان با استعداد به‌دنبال چالش و فرصت‌هایی برای یادگیری هستند اگر شما بتوانید چنین شرایطی را برای آن‌ها فراهم کنید، کل گروه پیشرفت خواهند کرد. برنامه‌های داخلی برای آموزش مهارت‌های پایه‌‌ای همچون کدنویسی و تشویق کارمندان به شرکت در دوره‌های داخلی و خارجی، انگیزه‌های لازم برای یادگیری را افزایش می‌دهد.

AT&T یک نمونه‌ی مناسب از سازمانی است که در آموزش کارمندان سرمایه‌گذاری کرد. معاون ارشد منابع انسانی این شرکت می‌گوید:

شما می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز سازمان را استخدام کنید، اما همه می‌دانیم که استعدادهای فنی امروز کمیاب هستند. همه‌ی شرکت‌ها به‌دنبال افراد ماهر در زمینه‌های خاص می‌گردند. بهترین رویکرد این است که قدمی رو به جلو بردارید و مهارت مورد نیاز را در کارمندان کنونی ایجاد کنید.

راهکارهای ارتباطی بهینه‌تر

امکان کار از راه دور، مزیتی مهم برای افراد با استعداد امروزی به شمار می‌رود. کارمندان جوان امروزی، با فناوری رشد کرده‌اند و دیگر فاصله‌های فیزیکی را به‌عنوان مانعی بر سر راه کار کردن نمی‌بینند. به‌هرحال حتی اگر امروز هم کارمندان دورکار ندارید، قطعا در آینده بخشی از نیروهای شما به‌صورت دورکار فعالیت خواهند کرد. آن‌ها یا به‌عنوان نیروهای تمام‌وقت یا افراد فریلنسر در سازمان فعال خواهند بود.

فریلنسر / Freelancer

تغییر ماهیت نیروی کاری تنها در نیازهای کارمندان و اعضای گروه‌ها خلاصه نمی‌شود. کارفرماها نیز امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای قراردادی، کارمندان موقت و موارد مشابه می‌توانند علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، هزینه‌های سازمان را نیز کاهش دهند. شرکت‌های بزرگ همچون آمازون، IBM و اپل نیز استفاده از چنین نیروهایی را به‌کار گرفته‌اند.

برای تغییر مسیر به سمت رویکردهای مدرن کنونی همچون کارمندان دورکار، باید تغییراتی در استراتژی‌های سازمان ایجاد شود و همچنین، مدیران اصلی با روندهای جدید آشنایی پیدا کنند. قانون‌گذاری و تنظیم مقررات نیز باید پیش از استخدام نیروهای جدید انجام شود تا هماهنگی آن‌ها با ساختارهای موجود، با حداکثر سرعت انجام شود.

درنهایت همه می‌دانیم که هیچ کسب‌وکاری از آینده‌ی صنعت خود اطلاع ندارد. تنها راهکار پیش روی فعالان دنیای کسب‌وکار، آمادگی حداکثری برای رویدادهای آتی است که می‌توان با تشکیل تیم‌هایی چابک و رو به رشد، آن را به بهترین نحو انجام داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات