معرفی کتاب «فروشگاه همه‌چیز» اثر برد استون

پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اگر دوست دارید بدانید آمازون چطور به چنین فروشگاه بزرگی تبدیل شده و جف بزوس چه مسیری برای تبدیل به ثروتمندترین فرد دنیا پیموده است، کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را بخوانید.
تبلیغات

آمازون بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی در دنیا محسوب می‌شود و اخیرا جف بزوس، صاحب این شرکت بزرگ اینترنتی، ثروتمندترین فرد در دنیا شناخته شده است. در کتاب «فروشگاه همه‌چیز» مطالب جالبی درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این غول خرده‌فروشی آنلاین و سرگذشت جف بزوس می‌خوانید.

اگر بخواهیم کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم مستندی عالی از زندگی‌نامه‌ی جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون است که با استناد به بیش از ۳۰۰ مصاحبه با کارمندان و مدیران سابق و فعلی آمازون و اعضای خانواده‌ی مؤسس و حقایقی آشکار نوشته شده است. البته نوشتن این کتاب کار ساده‌ای نبوده است. آمازون یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های دنیا است و قطعا مصاحبه با مؤسس چنین شرکتی و اطرافیان و اعضای خانواده‌اش برای جمع‌آوری اطلاعات غیرممکن به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، برد استون این‌ کار سخت را به سرانجام رساند و موفق شد کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را با کمک مصاحبه‌ها بنویسد.

آمازون کتاب فروشگاه همه چیز/everything store amazon book

خلاصه‌ی کتاب

کتاب «فروشگاه همه‌چیز» درباره‌ی رؤیاهای جف بزوس و چگونگی دنبال‌کردن آن‌ها است. در کتاب می‌خوانیم که چطور جف بزوس تیم همراهش را برای تحقق رؤیاهایش زیرفشار قرار می‌دهد. او در کار فوق‌العاده جدی و سخت‌گیر است و اعتقاد دارد اگر چشم‌انداز بزرگی در سر می‌پرورانید، باید برای آن کار کنید و سخت بکوشید. پیچیدگی و طرزفکری که پشت آمازون نهفته است، به‌خوبی می‌توان در این کتاب فهمید.

بیش از ۲۰ سال پیش، آمازون فروشگاه معمولی آنلاین کتاب در دریای عمیق اینترنت بود. بارها‌وبارها ورشکستگی آن را پیش‌بینی کرده بودند و اعتقاد داشتند شرکت‌هایی مثل وال‌مارت آن را زمین خواهند زد و طرفداران گوگل و Ebay هرگز به آن نخواهند پیوست. بااین‌حال، این پیش‌بینی‌ها درست از آب درنیامد؛ چرا که جف بزوس چشم‌انداز وسیع‌تری داشت و فقط به فروش کتاب قانع نشد. او می‌خواست فروشگاه آنلاینش را به مکانی برای فروش همه‌چیز تعمیم بدهد. این دوراندیشی و نگرش ژرف به آینده‌ی اینترنت، دنیای خرده‌فروشی آنلاین را تکان داد. آمازون به بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی تبدیل شد که علاوه‌بر کتاب، هر چیزی را در آن می‌توان خرید‌و‌فروش کرد.

مسیر کار با آمازون بدین‌شکل است که فروشندگان مراحل فروش وسایلشان را خودشان انجام می‌دهند. همچنین، تمام مراحل خرید از ابتدا تا انتها برعهده‌ی خریدار است. آمازون بستری را فراهم کرده که در آن خرید برای خریدار و فروش برای فروشنده راحت و بی‌دردسر باشد. علاوه‌براین، با کمک نظر کاربران و خریداران، کاربر سایت بهتر می‌تواند برای انتخاب کالای دلخواهش تصمیم بگیرد. در آمازون برای هر محصول یا کالایی که برای فروش قرار داده می‌شود، تعداد زیادی بازخورد ثبت می‌شود. این بازخوردها به تصمیم درست سایر کاربران کمک فراوانی می‌کند. اصل مشتری‌مداری در آمازون محور تمام فعالیت‌ها قرار گرفته است.

آمازون کتاب فروشگاه همه چیز/everything store amazon book

به‌طورکلی اصولی که جف بزوس در تأسیس و اداره‌ی شرکت آمازون به‌کار برده، می‌توان در سه اصل خلاصه کرد:

۱. خدمت به مشتریان نباید هیچ محدودیتی داشته باشد

برای مثال، زمانی‌که آمازون فقط فروش آنلاین کتاب را انجام می‌داد، تصمیم گرفت بخشی از کتاب‌ها را برای مرور کتاب، پیش از خرید دراختیار مشتری قرار دهد. ناشران کتاب‌ها با این‌ کار مخالف بودند؛ بااین‌حال مخالفت ناشران مانعی برای آمازون نبود. آمازون به‌هرحال این استراتژی را در پیش گرفت؛ چون می‌دانست به مشتریان کمک می‌کند تصمیم درست‌تری بگیرند. ازآنجاکه رصدکردن رفتار مشتریان به‌صورت آنلاین کار راحتی است، می‌توان گفت درباره‌ی هر محصول، همیشه بهترین توصیه‌ها را ازطریق دیدگاه‌های مشتریان دریافت می‌کنید. این موضوعی است که آمازون برای بهینه‌سازی آن سخت تلاش می‌کند. آمازون هیچ‌گاه ادعای روشنی نکرده که می‌خواهد بزرگ‌ترین شرکت مشتری‌محور در جهان باشد؛ اما درعمل، اداره‌ی شرکت براساس اصل مشتری‌مداری از اهداف اصلی جف بزوس است و این همان عامل اصلی موفقیت آمازون به‌شمار می‌آید. این امر پیرو فلسفه‌ی فکری است که بسیاری از صاحبان شرکت‌های بزرگ قبول دارند: همه‌چیز برای مشتری.

۲. نباید به فردا یا یک ماه آینده فکر کرد؛ بلکه باید به ۲۰ سال آینده اندیشید

جف بزوس یکی از سرسخت‌ترین طرفداران تفکر بلندمدت در دنیا است. او بارها در کارهایش این نوع تفکر را منعکس کرده است. زمانی‌که سرمایه‌گذاران آمازون نگران کمبود بودجه برای حجم سنگین کارهای شرکت بودند، جف بزوس چشم به آینده دوخته بود؛ چون معتقد بود داشتن اولین خرده‌فروشی آنلاین در جهان، یعنی چاپ پول و حق هم با او بود. چه در زندگی و چه در کار، تمرکز خود را بر کوتاه‌مدت (چه یک روز یا یک ماه یا حتی یک سال) نگذارید و بدانید آنچه امروز انجام می‌دهید، بر آینده‌ی شما در ۱۰ یا ۲۰ سال بعد تأثیر خواهد گذاشت. با این نگرش می‌توانید در طولانی‌مدت به موفقیت برسید و در کوتاه‌مدت هم قدم‌های مثبت و پیروزمندانه‌ای بردارید.

آمازون کتاب فروشگاه همه چیز/everything store amazon book

۳. DIY (خودت انجامش بده)

آمازون قوانین خاص خودش را درباره‌ی اصل DIY دارد. این اصل که در زبان انگلیسی به‌صورت DIY (مخفف کلمات Do It Yourself) گفته می‌شود، حاکی از آن است که آمازون به خودکفایی اعتقاد راسخی دارد. این تفکر بعد از آن جرقه زده شد که آمازون به‌دلیل سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های درمعرض ورشکستگی، میلیون‌ها دلار از دست داد؛ اتفاقی که بعد از آن دیگر هرگز تکرار نشد.

به‌جای آنکه روی دیگران تمرکز کنید؛ چرا نوآوری را در خانه‌ی خودتان استفاده نمی‌کنید؟ جف بزوس متوجه شد باید تمرکز را روی ساختن محصول خودش قرار دهد، نه سرمایه‌گذاری روی کارهای دیگران. این اصل باعث ایجاد موفقیت‌های پی‌درپی برای آمازون شد.

امیدبستن به بلیت‌های طلایی و بخت‌آزمایی، سهام‌ها و حتی خریدن نرم‌افزاری خاص برای شرکت خود، امیدی واهی و اشتباه است. درعوض، سرمایه‌گذاری روی ساخت محصول منحصربه‌فرد خود با استفاده از خلاقیت‌های درونی اتفاقی بود که آمازون را به‌سمت غول‌شدن پیش برد.

حالا آمازون وقت و هزینه‌ی بسیار زیادی صرف ساختن محصولات موردنیازش می‌کند.  «فروشگاه همه‌چیز» درباره‌ی سرگذشت مردی شگفت‌انگیز است که نام شرکت قدرتمندش، آمازون را در چند دهه‌ی آینده به دامنه‌ی واژگان بسیاری از مردم جهان خواهد افزود.

درباره‌ی کتاب

کتاب «فروشگاه همه‌چیز؛ جف بزوس و عصر آمازون» (The everything store, Jeff Bezos and the Age of Amazon) در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز و مجله‌ی وال‌استریت است که به ۲۶ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده است. در همان سال، «فروشگاه همه‌چیز» برنده‌ی جایزه‌ی گلدمن ساکس از فایننشیال‌تایمز در دسته‌بندی کتاب‌های کسب‌وکار شد. انتشارات نوین توسعه (نشر نوین) این کتاب را به‌تازگی با ترجمه‌ی امیر بیرانوند چاپ و منتشر کرده است. این کتاب در دسته‌بندی کتاب‌های کسب‌وکار و کارآفرینی و سرگذشت‌نامه قرار دارد.

آمازون کتاب فروشگاه همه چیز/everything store amazon book

درباره‌ی برد استون

برد استون (Brad Stone) در وب‌سایت شخصی‌اش، خود را نویسنده و روزنامه‌نگار سیلیکون‌ولی معرفی کرده است. او نوشتن کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را در سال ۲۰۱۳ به‌پایان رساند. اخیرا برد استون درباره‌ی شرکت‌های نوپا مانند اوبر که با ظهور خود دنیا را تغییر دادند، کتاب تازه‌ای منتشر کرده است. درحال‌حاضر، او مدیر ارشد گروهی ۵۰نفره از گزارشگران مجله‌ی بلومبرگ است که اخبار فناوری را از شرکت‌های بزرگ فناوری و شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها در سراسر جهان پوشش می‌دهند.

راحت‌تر این است که آینده را خلق کنیم تا اینکه پیش‌گویی کنیم (جف بزوس)

در سال‌های اخیر، برد استون به‌عنوان نویسنده‌ی هفته‌نامه‌ی کسب‌وکار بلومبرگ، مقاله‌هایی نوشته که درباره‌ی برندهای معتبری چون اپل، گوگل، آمازون، فیسبوک و توییتر صحبت می‌کند. مقاله‌های او همگی مطلب اول مجله است و به‌عنوان مطلب اصلی با عکس روی جلد مرتبط است.

دیدگاه‌های دیگران درباره‌ی فروشگاه همه‌چیز

کتاب «فروشگاه همه‌چیز» را مجله‌های معروف زیادی مانند فوربز ستوده‌ و آن‌ را جزو بهترین‌ کتاب‌ها درزمینه‌ی تجارت و کسب‌وکار دانسته‌اند. این کتاب بهترین کتاب سال واشنگتن‌پست شده است. کاربران آمازون بیش از ۴.۵ ستاره از ۵ ستاره را به آن داده‌ و حدود ۱۴۰۰ دیدگاه درباره‌‌اش ثبت کرده‌اند. خوانندگان کتاب در گودریدز هم به‌طورمشابهی به این کتاب واکنش نشان داده‌اند.

بسیاری از خوانندگان کتاب «فروشگاه همه‌چیز» آن را مفید و جالب توصیف کرده‌اند و از آشنایی با تاریخچه و فرهنگ سازمانی آمازون خوشحال‌اند. در صفحه‌ی کتاب در وب‌سایت آمازون، خواندن دیدگاه‌هایی درباره‌ی آمازون و دیدگاه‌های کاربرانی که خودشان کارمند آمازون بوده یا هستند، موضوع جذابی است. نکته‌ای که در این کتاب به آن اشاره می‌کنند، انعکاس آن وجه از شخصیت جف بزوس است که او را مدیری بسیار سخت‌گیر و بی‌توجه به سایر جنبه‌های انسانی و احساسات فردی‌اش نشان می‌دهد؛ مردی که فقط به کار اهمیت می‌دهد و رویکرد بی‌رحمانه‌ای به تجارت و کسب‌وکار دارد. او پیشرفت در کار را حاصل تلاش زیاد و توجه صِرف به کار می‌داند و کارمندانش را زیرفشار قرار می‌دهد تا مشتریان را به‌ هر شکل ممکن راضی نگه دارد.

یکی از سؤالاتی که حول کتاب «فروشگاه همه‌چیز» مطرح می‌شود، این است که درباره‌ی مدیری مثل جف بزوس چه فکر می‌کنید؟ تمایل دارید کارمند چنین مدیری باشید؟ باتوجه‌به اطلاعاتی که درباره‌ی مدل مدیریتی و شخصیتی جف بزوس به‌دست آورده‌اید، چه نظری درباره‌ی او دارید؟ دیدگاه خود را با خوانندگان زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات