لرزش‌گیر الکترونیکی در ثبت فیلم عملکرد بهتری از لرزش‌گیر اپتیکال دارد

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سیستم‌های لرزش‌گیر اپتیکال و لرزش‌گیر دیجیتال تفاوت‌ها و مزیت‌هایی دارند که در این مطلب، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

دوربین همیشه یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در موبایل‌ها بوده و ازجمله مهم‌ترین قابلیت‌هایی که افراد هنگام خرید گوشی‌ هوشمند جدید به‌ آن توجه می‌کند، پشتیبانی از سیستم لرزش‌گیر است. احتمالا افراد زیادی به شما گفته‌اند سیستم لرزش‌گیر اپتیکال عملکرد بهتری دارد؛ اما اگر با دوربین گوشی‌های هوشمند خود زیاد فیلم می‌گیرید، این گفته صحت نخواهد داشت. درحقیقت، باید توجه کنید که سیستم لرزش‌گیر دیجیتال هنگام ثبت ویدئو عملکرد بهتری درمقایسه‌با لرزش‌گیر اپتیکال دارد.

اگرچه قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال در ثبت تصاویر حرف اول را می‌زند، نمی‌توان این گفته را در شرایط فیلم‌برداری نیز تأیید کرد. البته، افرادی که بیشتر فیلم‌برداری می‌کنند، از مزایای لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند؛ اما باید گفت لرزش‌گیر دیجیتال با جابه‌جاکردن تصاویر در یک توالی، عملکردی بهتر برای این دسته از کاربران به‌ارمغان خواهد آورد. هر دو روش لرزش‌گیر به کاهش اثر‌های لرزش دست هنگام عکاسی و فیلم‌برداری کمک می‌کنند؛ ولی به‌دلیل شیوه‌ی عملکرد متفاوت این دو سیستم، لرزش‌گیر دیجیتال برای ویدئوها انتخاب بهتری است.

لرزش‌گیر اپتیکال چگونه کار می‌کند؟

لرزش‌گیر اپتیکال در گوشی‌ها با معلق‌کردن لنز روی ماژول دوربین با استفاده از فنر و آهن‌رباهای الکترومغناطیسی کار می‌کند. گوشی مجهز به این قابلیت فرکانس و جهت هر لرزش را تشخیص می‌دهد و سپس لرزش را با استفاده از آهن‌رباهای الکترومغناطیسی هماهنگ و زاویه‌ی لنز را تنظیم می‌کند. لنز در جهت خلاف لرزش‌ها حرکت می‌کند و درنتیجه، باعث می‌شود تصویر همواره در مرکز لنز قرار بگیرد. تمام این مراحل پیش از رسیدن عکس به حسگر تصویر انجام می‌شوند و این، یعنی تصویر نهایی بدون لرزش ثبت می‌شود. تثبیتگر اپتیکال برای شناسایی لرزش از حسگرهای ژیروسکوپ گوشی استفاده می‌کند. حسگرهای ژیروسکوپ میزان حرکت‌ها را اندازه‌گیری و این اطلاعات را به میکروسنتر ارسال می‌کند تا لرزش‌ها از تصویر نهایی حذف شود.

ois

به‌طورخلاصه لرزش‌گیر اپتیکال حسگر تصویر را به‌ روش مکانیکی جابه‌جا می‌کند تا لرزش‌های شناسایی‌شده در گوشی خنثی شوند. به‌هرحال، این حرکت‌های فیزیکی زمان‌بر هستند و این مورد مولفه‌‌ی مهمی هنگام ثبت ویدئوهایی با نرخ فریم زیاد محسوب می‌شود. عامل دیگر که باعث می‌شود لرزش‌گیر اپتیکال در فیلم‌برداری عملکرد ضعیف‌تری درمقایسه‌با لرزش‌گیر دیجیتال داشته باشد، این است که حرکت لنز هنگام ثبت فیلم باعث می‌شود در ویدئو نهایی جلوه‌ی ژله‌ای به‌خود بگیرد.

لرزش‌گیر الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

لرزش‌گیر الکترونیکی عملکرد متفاوتی دارد. در ابن سیستم، میزان حرکت و لرزش دوربین با استفاده از حسگر‌ها تشخیص داده می‌شود؛ اما تنطیمات خنثی‌کردن اثر این لرزش‌ها پس از رسیدن عکس به حسگر تصویری انجام می‌شوند. این فرایند با بزرگ‌نمایی تصویر انجام می‌شود. درواقع، بزرگ‌نمایی تا وقتی تصویر بزرگ‌تر از حسگر تصویر شود، ادامه می‌یابد و عکس برای شناسایی جابه‌جایی‌ها بررسی می‌شود. این فرایند سپس با حرکت‌دادن عکس در جهت مخالف ادامه پیدا می‌کند‌. البته، این روش باعث می‌شود کیفیت ویدئو نهایی تولیدشده و وضوحش در نتیجه‌ی بزرگ‌نمایی تصویر کاهش یابد.

eis

روش دیگر استفاده از حسگر تصویر بزرگ‌تر است که در این شرایط، تصویر نهایی فقط از ۹۰ درصد ناحیه‌ی دید دوربین بهره می‌برد و ۱۰ درصد دیگر از فضای تصویر به‌منظور متمرکزکردن عکس بدون ایجاد برش در آن استفاده می‌شود.

چرا لرزش‌گیر الکترونیکی بهتر است؟

ازآنجاکه در روش تثبیت الکترونیکی تصویر لنز هیچ حرکتی ندارد، سرعت فرایند ثبت هر فریم در ویدئو شما به‌دلیل استفاده‌نکردن از اجزای مکانیکی کاهش نمی‌یابد. لرزش‌گیر الکترونیکی فقط به تنظیم تصویر نیاز دارد؛ به‌همین‌دلیل، ویدئوهایی که با استفاده از این روش ثبت می‌شوند، ثبات بالاتر و لرزش بسیار کمتری دارند. علاوه‌براین، سیستم‌های لرزش‌گیر دیجیتال این قابلیت را دارند که حرکت فریم بعدی را پیش‌بینی کنند و همین ویژگی باعث می‌شود ویدئو نهایی تفاوت بسیار زیادی ازلحاظ کیفیت داشته باشد.

هنگام حرکت، دوربین جهت حرکت شما را شناسایی می‌کند و اگر  تشخیص دهد در یک جهت حرکت می‌کنید (مثل زمانی‌که دوربین را در یک جهت اطراف سوژه حرکت می‌دهید)، می‌تواند نوع حرکت فریم‌های بعدی را پیش‌بینی و تصویر نهایی را تنظیم کند. استفاده از این ویژگی باعث می‌شود حرکت دوربین بسیار نرم‌تر و درنتیجه ویدئو نهایی لرزش بسیار کمتری داشته باشد.

ois

بنابر اعلام گوگل، وقتی تیم پیکسل قصد داشت یکی از روش‌های لرزش‌گیر اپتیکال یا لرزش‌گیر الکترونیکی را برای اولین گوشی هوشمند سری پیکسل انتخاب کنند، آن‌ها استفاده از لرزش‌گیر الکترونیکی را ترجیح دادند؛ زیرا ویدئوهای ثبت‌شده با استفاده از این روش کیفیت خیره‌کننده‌ای دارند. ایساک رینولدز، مدیر محصول دوربین گوگل می‌گوید:

لرزش‌گیر‌های دیجیتال و اپتیکال اهداف بسیار متفاوتی دنبال می‌کنند؛ بنابراین، نمی‌توانید آن‌ها را باهم مقایسه کنید تا بهتر یا بدتر بودن یکی مشخص شود. لرزش‌گیر اپتیکال تصویربرداری در نور کم را با روش‌های مکانیکی بهبود می‌بخشد و لرزش دست را در هر فریم خنثی می‌کند و لرزش‌گیر الکترونیکی کیفیت ویدئوهای لرزش‌دار را با نگه‌داشتن مداوم فریم‌بندی بین فریم‌های آن ویدئو بهبود می‌دهد. لرزش‌گیر اپتیکال اساسا برای عکاسی است و لرزش‌گیر الکترونیکی فقط برای ثبت فیلم کاربرد دارد.

اگرچه گوگل لرزش‌گیر اپتیکال را به گوشی هوشمند پیکسل ۲ اضافه کرد، این شرکت با استفاده از لرزش‌گیر الکترونیکی در اولین نسل گوشی پیکسل و استفاده از الگوریتم‌های مخصوص خود، توانست دوربینی ارائه دهد که عملیات تثبیت تصویر را با کیفیت درخورتوجه انجام می‌دهد.

مزیت دیگر لرزش‌گیر الکترونیکی این است که می‌توان عملکرد آن را با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به‌مرور بهبود بخشید. بدین‌ترتیب، الگوریتم‌ها تشخیص می‌دهند برای هر حرکت خاص، سیستم چه اصلاحاتی انجام دهد. از‌آنجا‌که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌کنند، امکان بهبود قابلیت‌ها در‌این‌زمینه برای آن‌ها فراهم است.

دیدگاه شما درباره‌ی سیستم‌های لرزش‌گیر اپتیکال و لرزش‌گیر دیجیتال چیست؟ شما از کدام روش برای ثبت تصویر و ویدئو استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات