راه‌های افزایش نصب اپلیکیشن؛ پارس ادوردز

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
اگر در‌حال‌خواندن این مطلب هستید، احتمالا قصد دارید اپلیکیشنی جدید روانه‌ی اپ‌استورها کنید.
تبلیغات

شاید ایده‌ی جذابی برای ساخت اپلیکیشن دارید و می‌خواهید بدانید برای موفقیت آن، به چقدر تلاش نیاز دارید. شاید هم در‌حال‌حاضر اپلیکیشنی را منتشر کرده‌اید و به فکر افزایش نصب آن هستید. فرقی نمی‌کند چه هدفی دارید، استراتژی‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، روش‌هایی هستند که از آن‌ها می‌توانید برای افزایش نصب اپلیکیشن خود استفاده کنید. این به‌معنای جذب مخاطب بیشتر است.

با وجود میلیون‌ها اپلیکیشن در اپ‌استورهای اپل و گوگل، راضی‌کردن مخاطب به دانلود و نصب یک اپلیکیشن، کار بسیار سختی است و به تلاش فراوانی نیاز دارد. جذب کاربر یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل برای بازاریابی اپلیکیشن‌ها است. از ژوئن سال ۲۰۱۶، اپ‌استورهای گوگل‌پلی و اپل درمجموع چهارمیلیون اپلیکیشن را فروخته‌اند. با وجود اپلیکیشن‌هایی که هر روز در اپ‌استورها عرضه می‌شوند، جلب نظر مخاطبان، اصلا کار ساده‌ای نیست.

خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که کاربران را برای دانلود یک اپلیکیشن تشویق می‌کند. بسیاری از روش‌هایی که عنوان می‌شوند، در عین سادگی، بسیار تأثیرگذار هستند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. اگر به‌طورهم‌زمان چند مورد از این روش‌ها را امتحان کنید، نتایج چشمگیری مشاهده خواهید کرد.

۱. اولویت قراردادن بهینه‌سازی اپ‌استور یا ASO

بهینه‌سازی اپ‌استور یا ASO یکی از متدهای ساده و حیاتی برای تأثیرگذاری در آمار دانلود اپلیکیشن‌ها است. فراموش نکنید که این متد در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد؛ ولی نیازمند تلاش مداوم و برنامه‌ریزی شده تا به نتیجه برسد و موفقیت‌آمیز باشد. رتبه‌بندی اپ‌استور به متا دیتا، یعنی کلمات کلیدی، توضیحات اپلیکیشن، رتبه‌بندی و امتیازدهی و نقد و نظر کاربران بستگی دارد؛ اما بهینه‌سازی اپ‌استور به این موارد محدود نمی‌شود.

علاوه‌بر این موارد، باید بررسی کنید که کلمات کلیدی چطور در هر دسته‌بندی اپلیکیشن، رتبه‌بندی می‌شوند؛ مثلا دسته‌بندی بازی‌های نامرتب (Casual Games) یکی از رقابتی‌ترین دسته‌بندی‌ها برای کلمات کلیدی است؛ درحالی‌که رتبه‌بندی در دسته‌بندی موسیقی راحت‌تر است. می‌توانید از آزمون‌های A/B کمک بگیرید تا متوجه شوید کدام ویژگی اپ‌استور، باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان به اپلیکیشن شما می‌شود. سپس، روی ارتقای همان بخش از صفحه اپ‌استور خود تمرکز کنید.

بهینه‌سازی اپ‌استور بدون شک مهم‌ترین قدمی است که باید برای افزایش نصب اپلیکیشن بردارید. بهینه‌سازی اپ‌استور فرایندی است که قابلیت دیده‌شدن اپلیکیشن در اپ‌استورها را افزایش می‌دهد. این کار ازطریق بهینه‌سازی متادیتا مثل عنوان اپ، توضیحات، کلمات کلیدی، اسکرین‌شات‌ها و... انجام می‌شود.

با بهینه‌سازی اپ‌استور، اپلیکیشن شما بیشتر دیده می‌شود و احتمال نصب آن افزایش می‌یابد. با وجود اینکه تکنیک ASO روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شود، هنوز بسیاری از توسعه‌دهندگان و بازاریابان دیجیتال به آن توجه نمی‌کنند. اکنون بیشتر از هر زمان دیگری، وقت سودبردن از مزایای این تکنیک است. با این تکنیک، با صرف کمترین هزینه نصب اپلیکیشن را افزایش می‌دهید. درست مثل سئو، این ترفند هم آموزش داده می‌شود و ابزارهای خاصی برای پیداکردن کلمات کلیدی دارد. برای نمونه، کی‌ورد پلنر گوگل (Keyword Planner) یا Apple Search Ads ابزارهایی هستند که کلمه‌های کلیدی مرتبط و کلمه‌های کلیدی توصیه‌شده را پیشنهاد می‌کنند.

۲. تشویق مخاطبان به نظردادن و رتبه‌بندی

بیشتر دیده‌شدن اپلیکیشن در اپ‌استور یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی است که برای افزایش نصب اپلیکیشن باید بردارید. وقتی کاربران اپلیکیشن شما را پیدا می‌کنند، باید بتوانید آن‌ها را متقاعد کنید که نرم‌افزار مربوطه ارزشمند و قابل‌اعتماد است که آن را دانلود کنند. در همین مرحله است که نقد و نظر دیگر کاربران، مفید واقع می‌شود. کاربران معمولا ارزش زیادی برای توصیه‌های دهان‌به‌دهان قائل‌اند. درواقع نقد و نظر، کاربران را به سایر روش‌های تبلیغاتی ترجیح می‌دهند.

ازطریق پیام‌های درون‌برنامه‌ای می‌توانید کاربران را به نظردادن تشویق کنید. البته دقت کنید که از فرستادن تعداد زیادی نوتیفیکیشن برای کاربران خودداری کنید. این کار درنهایت ممکن است به آزرده‌کردن مخاطب بینجامد. نظرات کاربران نه‌تنها کیفیت و ارزش اپلیکیشن‌ را به دانلودکننده‌های احتمالی ثابت می‌کند؛ بلکه فرصتی عالی برایتان فراهم می‌کند که با کاربران و مشتریان خود تعامل داشته باشید.

اگر کاربران، شکایت یا پیشنهادی دارند، می‌توانید به آن‌ها پاسخ و به کاربران احتمالی نشان دهید که برای بازخورد مشتریان و کاربران خود ارزش قائل‌اید. با انجام این کار به‌طورمرتب، نوعی اطمینان و اعتماد در کاربران ایجاد می‌کنید که به افزایش تعداد نصب اپلیکیشن منجر می‌شود. داشتن نقد و نظر مثبت در اپ‌استور نه‌تنها باتوجه‌به الگوریتم اپ‌استورها، رتبه‌بندی اپلیکیشن را ارتقا می‌دهد؛ بلکه باعث شهرت بیشتر اپلیکیشن و دانلود و نصب بیشتر آن می‌شود؛ چون اعتماد مخاطب را جلب می‌کند.

معمولا کاربران اپلیکیشن‌ها به نظرات کاربران دیگر قبل از دانلود، توجه و اطمینان می‌کنند. اگر نظرات منفی دریافت کرده باشید یا تعداد نظرات و رتبه‌بندی اپلیکیشن کم باشد، نرخ تبدیل اپلیکیشن شما بسیار کم خواهد شد. علاوه‌براین، الگوریتم‌های اپ‌استور و پلی‌استور برای نقدها و نظرات و امتیازدهی کاربران برای‌ رتبه‌بندی اپلیکیشن اهمیت زیادی قائل است. اگر تعداد امتیازدهی‌ها و نظرات منفی اپلیکیشن زیاد باشد، اپ‌استور اپلیکیشن مربوطه را جریمه می‌کند. درمقابل، اگر تعداد نظرات و امتیازهای بالا و مثبت بیشتر باشد، اپ‌استور اپلیکیشن را در نتایج جست‌و جو در رده‌بندی بالاتر قرار می‌دهد.

برای پیشگیری از دریافت نظرات و امتیازهای منفی، باید بهترین تجربه‌ی ممکن را از کارکردن با اپلیکیشن برای مخاطبان خود رقم بزنید. با اصلاح باگ‌ها شروع کنید و مشکلات را در اسرع وقت حل کنید. همچنین، روشی برای برقراری ارتباط با کاربران در نظر بگیرید تا به‌راحتی بتوانند شکایات و انتقادات خود را مطرح کنند و مشکلاتشان را به گوش شما برسانند.

۳. اطمینان از سالم‌بودن اپلیکیشن

اگر کاربران هر نوع مشکلی در اپلیکیشن ببینند، معمولا شکایت خود را در فضای آنلاین منتقل می‌کنند و به‌راحتی ازطریق این پیام‌ها می‌توانید مشکلات اپلیکیشن را پیدا کنید. بعد از اینکه به شکایات آن‌ها پاسخ دادید، توسعه‌دهندگان باید به‌سرعت این مشکل را حل کنند تا برای بار دوم دچار چنین مشکلی نشود. البته بهترین و موثرترین راه این است که اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. اپلیکیشن شما قبل از انتشار باید مراحل مختلف تست و بازبینی را توسط توسعه‌دهندگان طی کند. هر باگ و مشکل احتمالی باید حل شود و اپلیکیشنی آماده و بدون مشکل را روانه اپ‌استور کنید.

۴. تشویق کاربران به معرفی اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن توسط افراد دیگر، یکی دیگر از راه‌های جلب نظر مخاطب و افزایش نصب اپلیکیشن است. این روش قابل‌اطمینان و باکیفیت بودن اپلیکیشن شما را نشان می‌دهد و برای کاربران جدید، اطمینان و اعتماد ایجاد می‌کند. می‌توانید کاربران فعلی اپلیکیشن خود را به سفیران تبلیغاتی خود تبدیل کنید. به این کاربران انگیزه کافی بدهید تا اپلیکیشن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. به‌عنوان مثال، اگر یک اپلیکیشن مبتنی بر فضای نگه‌داری ابری دارید، می‌توانید درقبال معرفی اپلیکیشن، به کاربران خود فضای رایگان بیشتری بدهید. همچنین، برای معرفی اپلیکیشن درخواست تاکسی، می‌توانید سفر رایگان را به مخاطبان خود در قبال معرفی اپ پیشنهاد کنید.

۵. سرمایه‌گذاری روی محتوا

تهیه‌ی محتوای جذاب و مفید و مرتبط، یکی از روش‌های عالی برای افزایش تعداد نصب اپلیکیشن است. محتوای خوب باعث می‌شود کاربران بیشتری برای نصب آن ترغیب شوند. این محتوا ممکن است در قالب مقاله‌های آنلاین، رپورتاژ، مقاله‌های دارای اسپانسر، ویدئو، اینفوگرافیک و... باشد. نوع محتوایی که انتخاب می‌کنید، به عادات و علایق مخاطبان هدف شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال، برای اپلیکیشن بازی می‌توانید ویدئویی تهیه کنید که زیبایی‌های بصری بازی را نشان دهد و از این طریق، مخاطب را تحت‌تأثیر قرار دهید. سپس، از تبلیغات ویدئویی می‌توانید برای انتشار هرچه‌بیشتر این ویدئو و معرفی آن به کاربران هدف استفاده کنید. همچنین، می‌توانید محتواهای مخاطبان را منتشر کنید که نشانی از اعتماد کاربر به اپلیکیشن است.

پارس ادوردز

۶. حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای آنلاین

محتوا به شبکه‌های اجتماعی قدرت می‌دهد. حضور قوی و مؤثر در فضای آنلاین، روشی بسیار مؤثر برای دستیابی به مخاطبان بیشتر، معرفی اپلیکیشن به مشتریان جدید و به‌دنبال آن افزایش نصب اپلیکیشن است. دلایل زیادی باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری در پلتفرم بگذراند و اپلیکیشنی را به دیگری ترجیح دهد. بنابراین قبل از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، باید اطلاعات کافی درباره‌ی مخاطبان خود و علایق و سلیقه آن‌ها داشته باشید. برای اینکه توجه مخاطب را جلب کنید، باید فعالیتی فراتر از اطلاع‌رسانی درباره‌ی تخفیف‌ها انجام دهید. دربرابر دنبال‌کنندگان خود پاسخ‌گو باشید. توجه به سؤالات و نظرات و انتقادات آن‌ها در فضای مجازی، نشان می‌دهد برای نظر مخاطبان احترام قائل‌اید.

حتما در شبکه‌های اجتماعی مختلفی حضور پیدا کنید که فکر می‌کنید مخاطبان هدف شما در آن‌ها عضویت و فعالیت دارند. این شبکه‌های اجتماعی رایگان هستند و می‌توانید به بهترین شکل ممکن از امکانات و ویژگی‌های هر کدام بهره ببرید. برای هر شبکه‌ی اجتماعی باید استراتژی و محتوای متفاوتی داشته باشید. همچنین، باید تلاش کنید محتوای شما از رقبا متمایز باشد. برای اینکه تعداد دانلود و نصب اپلیکیشن خود را افزایش دهید، ابتدا باید آگاهی از برند را ارتقا ببخشید. هر جایی از وب که می‌توانید اپلیکیشن خود را معرفی کنید.

برای حضور در فضای آنلاین، علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی، ابتدا وب‌سایت یا لندینگ‌پیج برای اپلیکیشنتان طراحی کنید. نگران نباشید چون برای این کار نیاز نیست توسعه‌دهنده‌ی وب و طراح سایت باشید. حتی با سرویس‌های رایگان مثل وردپرس می‌توانید برای خودتان لندینگ‌پیج ایجاد کنید. فقط باید برای ثبت دامنه و هاست هزینه کنید. ایجاد وب‌سایت یا لندینگ‌پیج فرصت خوبی برایتان فراهم می‌کند که محتوای مفید درباره‌ی اپلیکیشن خود منتشر کنید. داشتن نقطه‌ی مرکزی برای یادگیری بیشتر درباره‌ی اپلیکیشن، یکی از نکات مهم در جلب نظر مخاطب است.

طراحی وب‌سایت شما باید خلاقانه و جذاب باشد و ویژگی‌های اپلیکیشن را در این صفحه به‌نمایش بگذارید. برای نمونه، می‌توانید از پالت رنگی مشابه اپلیکیشن در طراحی آن استفاده کنید. هویت بصری اپلیکیشن خود را در وب‌سایت تکرار کنید و اگر هویت بصری ندارید، حتما فکری برای طراحی آن بکنید. هر جایی که می‌توانید آدرس لندینگ‌پیج یا وب‌سایت خود را قرار دهید. در وب‌سایت، بخشی به‌عنوان بلاگ داشته باشید و اخبار و اطلاعات مربوط‌به اپلیکیشن را منتشر کنید. همچنین می‌توانید محتوای جذاب و مفید برای معرفی اپلیکیشن خود تولید کنید. برای مثال، اگر اپلیکیشن مرتبط با سفر و گردشگری دارید، می‌توانید محتوای جذاب مربوط‌به مقصدهای سفر تهیه کنید؛ مثلا راهنمای کامل انتخاب کوله‌پشتی کوهنوردی. این محتوا اطلاعات موردنیاز مخاطبانتان را دراختیار آن‌ها می‌گذارد؛ محتوایی که ممکن است آن‌ها به‌اشتراک بگذزند و درنتیجه، روشی برای معرفی بیشتر اپلیکیشن شما باشد.

۷. معرفی ازطریق اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها می‌توانند روی الگوی خرید مخاطبان هدف شما تأثیرگذار باشند. نقد و بررسی اپلیکیشن شما به‌وسیله‌ی متخصص یا اینفلوئنسر فعال در‌این‌زمینه، نه‌تنها اپلیکیشن را به تعداد زیادی از مخاطبان هدف معرفی می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود اپلیکیشن شما قابل‌اعتمادتر به‌نظر برسد. برای این کار ابتدا باید درباره‌ی بهترین اینفلوئنسر که در بین مخاطبان هدف شما تأثیر فراوانی دارد، تحقیق کنید. با این کار، علاوه‌بر ارتقای برند، تعداد نصب و دانلود اپلیکیشن را افزایش می‌دهید.

۸. بررسی و تجزیه‌و‌تحلیل و بهینه‌سازی

برای اینکه مطمئن شوید کاربران اپلیکیشن از آن استفاده می‌کنند، باید به‌طورمرتب آن را تحلیل و بررسی کنید. باید دقیقا رفتار کاربران را زیرنظر بگیرید. آیا آن‌ها همان‌طورکه باید از این اپلیکیشن به‌نحو احسن استفاده می‌کنند؟ آیا مانعی وجود دارد که از درآمدزایی اپلیکیشن جلوگیری می‌کند؟ می‌توانید با آمارهای به‌دست‌آمده از مخاطبان کمپین‌های آتی خود را بهینه‌سازی کنید. ممکن است متوجه شوید بعضی از کاربران بعد از یکی‌دو روز، دیگر از اپلیکیشن شما استفاده نمی‌کنند. شاید این کاربران، کاربران هدف شما نبوده باشند. درنتیجه باید کمپین‌های بعدی خود را با درنظرگرفتن مخاطبان هدف دوباره برنامه‌ریزی کنید.

۹. توجه به جنبه‌های دیگر بازاریابی

اپ‌استورها روز‌به‌روز بیشتر از قبل اشباع می‌شوند. برای اینکه در این صنعت روبه‌رشد و شلوغ بتوانید جایگاه خوبی داشته باشید، نباید بازاریابی خود را به اپلیکیشن محدود کنید. تمرکزتان را روی بخش‌های مختلف بگذارید و بازاریابی ازطریق کانال‌های متعدد را پی بگیرید. نه‌تنها باید از طرق مختلف بازاریابی کنید؛ بلکه باید تأثیرگذاری کمپین‌ها و متدهای بازریابی را تحلیل و بررسی کنید.

۱۰. رایگان‌کردن اپلیکیشن در روزهای خاص

می‌توانید اپلیکیشن خود را در دوره‌های زمانی مختلف برای چند روز به‌رایگان دراختیار کاربران قرار دهید یا اینکه بخشی از خدمات و ویژگی‌های آن را رایگان کنید. این کار، ساده به‌نظر می‌رسد؛ ولی تأثیر زیادی در افزایش تعداد دانلود دارد. اگر اپلیکیشنی مفید و کارآمد و عالی داشته باشید، کاربران بعد از امتحان‌کردن آن به‌صورت رایگان، از کارکردن با آن لذت می‌برند. درنتیجه، اگر خدمات و محصولات غیررایگان داشته باشید یا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای برای برخی ویژگی‌های آن در نظر بگیرید، مخاطبان شما با کمال میل این هزینه‌ها را می‌پردازند. می‌توانید در ابتدای انتشار اپلیکیشن، آن را رایگان کنید. اگر قبلا آن را با پرداخت هزینه ارائه کرده‌اید، می‌توانید برای چند روز نصب اپلیکیشن یا بخشی از آن را رایگان کنید.

پارس ادوردز

۱۱. طراحی آیکون جذاب برای اپلیکیشن

آیکون اپلیکیشن اولین چیزی است که درمقابل چشم کاربر به‌نمایش درمی‌آید و اولین برخورد کاربر با اپلیکیشن است. همیشه اولین برخورد مهم‌ترین برخورد است. آیکونی طراحی کنید که در نگاه اول، نظر مخاطب را جلب کند. طراحی آیکون باید آینه‌ی تمام‌نمای اپلیکیشن باشد. در نگاه اول، باید تاحدودی هدف و محتوای اپلیکیشن را نشان دهد و تاحدممکن واضح باشد. این نکته را فرموش نکنید که زیبایی در سادگی است. دنبال طرح‌های عجیب‌وغریب نباشید. یک آیکون ساده و خلاقانه، بهترین گزینه برای جلب توجه مخاطبان است.

۱۲. دقت در انتخاب نام و نوشتن توضیحات مناسب

نام خوب و متمایز بسیار اهمیت دارد؛ چون مخاطبان اپلیکیشن را با نامش می‌شناسند و با نام به دیگران معرفی می‌کنند. اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما در ذهن مخاطبان باقی بماند، در انتخاب اسم خوش‌آهنگ و خلاقانه دقت کنید. پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب اسم به این نکات توجه کنید:

  • از اسم‌های تکراری استفاده نکنید. قبل از انتشار اپلیکیشن خود، در اپ‌استورها جست‌وجو کنید تا اسم تکراری و مشابه انتخاب نکنید.
  • اسم‌هایی کوتاه و خلاقانه انتخاب کنید که تلفظ آن راحت و به‌یادماندنی باشد.
  • اسمی انتخاب کنید که محتوا و هدف کلی اپلیکیشن شما را نشان دهد. با شنیدن اسم، باید تاحدودی به هدف اپلیکیشن پی برد.

بخش توضیحات بهترین جایی است که می‌توانید از آن برای بهینه‌سازی اپ‌استور استفاده کنید. این قسمت درست مثل تگ متادیسکریپشن برای وب‌سایت عمل می‌کند؛ ولی در اپ‌استور جست‌وجوکردنی نیست. لازم نیست این قسمت را با کلمات کلیدی پر کنید؛ ولی برای نوشتن متن آن باید استراتژیک عمل کنید. در این قسمت، اطلاعات مهم و مزایا و ویژگی‌های اپلیکیشن خود را دقیق و کامل بنویسید.

۱۳. بازاریابی آگاهانه اپلیکیشن

اگر بتوانید بودجه و زمان کافی برای بازاریابی اپلیکیشن خود در نظر بگیرید، می‌توانید به میزان درخورتوجهی نصب اپلیکیشن را افزایش دهید. همه‌ی ابزارها و استراتژی‌های بازاریابی خود را معطوف اپلیکیشن کنید. برای داشتن استراتژی عالی و کمپین‌های موفق بازاریابی تلاش کنید و وقت بگذارید. از ابزارهای زیر برای بازاریابی مؤثر بهره ببرید:

  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل مارکتینگ
  • اس‌ام‌اس مارکتینگ
  • بازاریابی محتوایی
  • بلاگ مرتبط با اپلیکیشن
  • تبلیغات در گوگل

۱۴. تمرکز بر مخاطب

تعداد دانلودها مهم است؛ ولی موضوع مهم‌تر این است که اپلیکیشن شما چطور و از کدام منبع و به‌وسیله‌ی چه‌ کسانی دانلود می‌شود. تجزیه‌و‌تحلیل آمار مربوط‌به کاربران، بسیار مهم است. ازطریق این آمار متوجه می‌شوید بیشتر از همه چه کسانی از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند. درنتیجه می‌توانید بهتر و با آگاهی کامل نظرشان را جلب کنید.

درمجموع، با به‌کاربستن همه‌ی این نکات و توجه به نیاز و درخواست مخاطب، می‌توانید تعداد نصب و دانلود اپلیکیشن را افزایش دهید. همیشه آمارهای خود را به‌روز نگه دارید و آن‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنید. هرزمان که نیاز بود، تغییرات لازم را ایجاد و مشکلات را برطرف کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید همواره در صدر فهرست اپلیکیشن‌های اپ‌استور قرار بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات