عملکرد مالی کوالکام در فصل اول ۲۰۱۹ فراتر از پیش‌بینی‌ها بود

پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کوالکام نیز مانند دیگر شرکت‌های دنیای فناوری، گزارش مالی خود را منتشر کرد که تحت‌تأثیر توافق با اپل، رشد مناسبی تجربه کرده است.
تبلیغات

ارزش سهام کوالکام با وجود افزایش‌های چند وقت اخیر با ۳.۵ درصد افت روبه‌رو شد. کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه‌گذارهای غول پردازنده‌های موبایلی، به‌مرور متوجه عواقب توافق با اپل شده‌اند؛ توافقی که شامل پرداخت یک‌باره به کوالکام و نیز پرداخت‌‌های کمتر در حق پتنت خواهد بود.

سهام کوالکام در هفته‌های گذشته رشدی تا ۵۰ درصد را تجربه کرد. این افزایش از خیال راحت سرمایه‌گذاران از مسیر آتی شرکت برای تأمین پردازنده‌های آیفون حکایت می‌کند. البته، پیش‌بینی‌های کوالکام نشان می‌داد اپل با دریافت کارمزدهای مجوز تأثیر آن‌چنان زیادی بر درآمد شرکت نخواهد گذاشت؛ درآمدی که به‌خاطر مسائل ایجادشده در بازار گوشی‌های هوشمند، تهدیدهایی حس می‌کرد.

کوالکام در جریان توافق حاصل‌شده با اپل، حدود ۴.۵ میلیارد تا ۴.۷ میلیارد دلار را در فصل سوم سال مالی کنونی دریافت خواهد کرد. هزینه‌ها شامل حق مجوزهایی می‌شوند که اپل در جریان دعوای حقوقی پرداخت آن‌ها را متوقف کرده بود. غول آمریکایی پردازنده‌های موبایلی علاوه‌بر حق مجوز مذکور، درآمد ۴.۷ میلیارد تا ۵.۵ میلیون دلاری را پیش‌بینی کرده بود. البته، داده‌های تحلیلگران درآمد ۵.۲۹ میلیارد دلار را پیش‌بینی می‌کرد که بیشتر از پیش‌بینی خود شرکت بود.

بخشی از کاهش پیش‌بینی‌های کوالکام به‌خاطر ضعیف‌شدن بازار گوشی‌های هوشمند در چین بود. این شرکت اعتقاد دارد مصرف‌کنندگان در آن منطقه تا پیش از عرضه‌ی محصولات جدید در شبکه‌ی 5G، خرید را متوقف کرده‌اند. کریستیانو آمون، مدیر بخش تراشه‌های کوالکام، نیز در کنفرانسی با سرمایه‌گذاران گفت پیش‌بینی رونمایی گسترده‌ی فناوری 5G تا پیش از کریسمس سال جاری دورازانتظار نیست.

کوالکام می‌‌گوید تفاهم‌نامه‌ی اپل که مجوز پتنت به‌مدت ۶ سال و نیز تعهد به عرضه‌ی تراشه را شامل می‌شود، احتمالا درآمدی دو دلاری را برای هر سهم از کوالکام به‌همراه دارد. البته، جزئیات مالی توافق و موضوعات مرتبط منتشر نشده‌اند؛ اما شاید همین اتفاق به شرکت آمریکایی کمک کند جایگاه درخور خود در تراشه‌های موبایلی را به وضعیت سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۲۰۱۰ برساند.

کوالکام

کوالکام برای کسب‌وکار خود در حوزه‌ی اهدای مجوز تولید، درآمد ۱.۲۳ میلیارد تا ۱.۳۳ میلیارد دلاری برای فصل سوم سال پیش‌بینی می‌کند؛ درحالی‌که اجماع تحلیلگران، درآمد مذکور را ۱.۲۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود.

درآمد مجوزهای کوالکام شامل دریافت سهم از فروش محصولات اپل هم می‌شود. اپل ادعا کرد سود کنونی شرکت توافق با کوالکام هم را دربر می‌گیرد. حاشیه‌ی سود کوپرتینویی‌ها از چند فصل پیش ثابت بوده است. درنتیجه‌ی چنین آمارهایی می‌توان پیش‌بینی کرد قراردادهای حوزه‌ی پتنت، تأثیرات کوتاه‌مدت زیادی برای کوالکام به‌همراه نخواهد داشت.

استیسی راسگان، از تحلیل‌گران Bernstein اعتقاد دارد توافق با اپل در مسیر پیش‌بینی‌های کوالکام بود؛ اما چشم‌انداز درآمدی آن‌ها، ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. او دراین‌باره می‌گوید:

اخبار منتشرشده می‌گوید یا اپل چنین پرداخت‌های زیادی به کوالکام نخواهد داشت یا بازار به‌صورت کلی وضعیت خوبی ندارد. شاید هم ترکیبی از هر دو درحال‌وقوع باشد.

به‌هرحال سهام‌داران کوالکام از توافق با اپل استقبال کردند. به‌عنوان مثال، هال ادینز، اقتصاددان ارشد Capital Investment Counsil و سهام‌دار اپل و کوالکام در پورتفولیو می‌گوید:

خوشحالم که اپل به جمع مشتریان کوالکام بازگشت. تصور می‌کنم هر دو شرکت، دستاورد مناسبی با توافق داشتند و تحت‌تأثیر تصمیم تیم کوک برای اجرای توافق هستم.

سهام کوالکام در روز چهارشنبه با افتی ۳.۵ درصدی به ارزش ۸۳.۳۵ دلار رسید؛ درحالی‌که ارزش آن در روز ۱۵آوریل و پیش از اعلام خبر همکاری با اپل، ۵۷.۱۸ دلار بود. مدیران اجرایی شرکت ضعف در بازار چین را به‌عنوان یکی از دلایل فروش کمتر از انتظار شرکت می‌دانند. درمقابل، اپل هم ادعا کرد با پایان‌یافتن فصل دوم سال مالی و عواملی همچون کاهش قیمت محصولات،‌ رشدی نسبی را در بازار چین تجربه کرد.

کوالکام

کوالکام علاوه‌بر اپل با شرکت‌های دیگر هم درگیری‌های قانونی داشت. مشکلات مجوز محصول با هواوی یکی از درگیری‌ها محسوب می‌شود. البته، شرکت چینی در جریان مذاکره‌ها پرداخت‌های موقتی به کوالکام دارد. درگیری دیگر با سامسونگ الکترونیکس بود که در سال گذشته‌ی میلادی به‌پایان رسید.

الکس راجرز، مدیر بخش مجوزهای پتنتی کوالکام، در کنفرانسی با حضور سرمایه‌گذاران درباره‌ی مشکلات حقوقی شرکت صحبت کرد. او درباره‌ی توافق با اپل گفت:

اعتقاد داریم توافق با اپل، شرایط را برای حل مشکلات موجود با هواوی آسان‌تر می‌کند.

کوالکام هنوز درگیر پرونده‌ای حقوقی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و رأی قاضی فدرال است؛ پرونده‌ای که در جریان ادعاهای اپل و با اتهام تلاش برای انحصارگرایی کوالکام مطرح شد. به‌هرحال، آینده‌ی این پرونده هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در گزارش مالی کوالکام برای فصل منتهی به ۳۱مارس۲۰۱۹، سود خالص شرکت به ۶۶۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرد که به‌معنای درآمد ۵۵ سنتی برای هر سهم تفسیر می‌شود. آمارهای مذکور در دوره‌ی مشابه سال گذشته‌ی میلادی، ۳۳۰ میلیون، یعنی ۲۲ سنت برای هر سهم بود. درآمد شرکت نیز با وجود کاهش به ۴.۸۸ میلیارد دلار، بیش‌ از پیش‌بینی ۴.۸ میلیارد دلاری تحلیلگران مالی بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات