کوالکام در ازای حل اختلاف خود با اپل حداقل ۴.۵ میلیارد دلار دریافت می‌کند

پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از اختلاف‌های طولانی بین اپل و کوالکام بر سر پتنت‌های کوالکام و پرداخت حق پتنت‌ها، اپل وادار شد کوتاه بیاید؛ ولی این عذرخواهی گران‌قیمت، میلیاردها دلار برای اپل هزینه دربر داشت.
تبلیغات

ارزش یک عذرخواهی چقدر است؟ البته، پاسخ به این پرسش به فرد عذرخواهی‌کننده بستگی دارد. اگر اپل مجبور به عذرخواهی باشد، این کار برای آن حداقل ۴.۵ میلیارد دلار آب خواهد خورد. این رقم را کوالکام در گزارش درآمدهای فصل دوم خود منتشر کرده و مدعی شده این مبلغ حاصل توافق بین این دو شرکت است که چند سال گذشته‌ را برای حل اختلافات خود بر سر پتنت‌های کوالکام صرف کرده‌اند.

توافق غیرمنتظره‌ی اپل و کوالکام در جریان دادگاهی رخ داد که به‌منظور بررسی اختلافات میان این دو برگزار شد. براساس گزارش منتشرشده در بلومبرگ، اپل به این نتیجه رسید که مودم‌های اینتل (که به‌دلیل اختلاف با کوالکام به‌طور موقت به آن‌ها روی آورده بود) برای نصب در آیفون 5G به‌موقع آماده نخواهند شد؛ بنابراین، کوپرتینویی‌ها مجبور شدند مبلغی بین ۴.۵ میلیارد تا ۴.۷ میلیارد دلار را برای جلب رضایت کوالکام به آن‌ها بپردازند. این پول علاوه‌بر حق امتیازهای دیگری است که اپل ازاین‌پس برای استفاده از تراشه‌های کوالکام در تولیدات آتی خود پرداخت خواهد کرد.

اپل با پرداخت این مبلغ گزاف موفق شد حق استفاده از پتنت‌‌های کوالکام را به‌مدت ۶ سال و برای همه‌ی بخش‌های جهان به‌دست بیاورد و این امکان را دارد که درصورت تمایل، آن را برای دو سال دیگر نیز تمدید کند. بدین‌ترتیب، آن‌ها بالاخره به دعوای حقوقی خود با این شرکت تولید‌کننده‌ی تراشه خاتمه بخشیدند و توانستند رضایت کوالکام را برای تأمین قطعات محصولات آتی خود جلب کنند. این تفاهم اتفاق مهمی برای اپل است؛ چراکه با عقب‌نشینی اینتل از بازار تولید مودم 5G برای تلفن‌های همراه، کوالکام اکنون تنها گزینه‌ی مطلوب باقی‌مانده برای اپل به‌شمار می‌آید؛ مگر اینکه اپل خودش تصمیم گیرد تراشه‌های موردنیازش را تولید کند.

استیو مولنکوف (Steve Mollenkopf)، مدیرعامل شرکت کوالکام، در بیانیه‌ای گفته است:

ما نیز از دست‌یافتن به تفاهم با اپل خشنودیم و همچنان به پشتیبانی‌های خود از آن‌ها به‌عنوان مشتری ادامه خواهیم داد.

اگر هنوز نمی‌دانید ۴.۵ میلیارد دلار برای اپل چقدر می‌ارزد؛ پس به این گزارش CNBC توجه کنید که می‌گوید:

اپل در‌حال‌حاضر تقریبا ۵۰ برابر این مبلغ، یعنی ۲۲۵.۴ میلیارد دلار، پول نقد دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات