باشکوه‌ترین کاخ‌های استانبول که باید ببینید

پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
بخش مهمی از بناهای تاریخی استانبول را کاخ‌ها شکل می‌دهند که جزو هویت شهر محسوب می‌شوند و هر یک از آن‌ها مانند صفحه‌ای از کتاب تاریخ استانبول است.
تبلیغات

معماری در استانبول از سنتی گرفته تا مدرن، از حماسی تا پر زرق و برق ولی سطحی، بسیار متنوع است. در این مقاله می‌خواهیم ۸ کاخ زیبای استانبول را که اکثر آن‌ها توسط خانواده مشهور بالیان (Balyan family) طراحی شده است، به شما معرفی کنیم. هنگام برنامه‌ریزی سفر خود در تور استانبول، حتما این کاخ‌ها را در اولویت قرار دهید و حتما از آن‌ها بازدید کنید. 

معمولا در استانبول می‌توانید با پرداخت هزینه، در گشت شهری شرکت کنید؛ خوشبختانه اکثر این کاخ‌ها در برنامه‌‌ی بازدید این تورها قرار دارند و به‌راحتی می‌توانید با راهنما از آن‌ها دیدن کنید. برای انتخاب تورهای ارزان و متنوع استانبول، می‌توانید به کمک کجارو، تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه‌جا برنامه‌ریزی کنید.

کاخ عادله سلطان (Adile Sultan Palace)

کاخ عادله سلطان که در بالای تپه در بخش آسیایی استانبول قرار دارد، قبلا اقامتگاه تابستانی عادله سلطان، دختر سلطان محمود دوم بود. این کاخ در سال ۱۸۶۱ توسط معمار مشهور، سرکیس بالیان (Sarkis Balyan) ساخته شده است.

عادله سلطان که همسر، فرزندان و برادرش را از دست داده بود، زندگی‌اش را وقف امور خیریه کرد. در سال ۱۹۱۶ کاخ را به خوابگاه دبیرستان دخترانه تبدیل کرد. ۷۰ سال بعد، این کاخ در اثر آتش‌سوزی آسیب جدی دید؛ اما بعدا بازسازی شد. امروزه کاخ عادله سلطان محل برگزاری رویدادها، جلسات و مراسم عروسی است. 

کاخ بیلربیی (Beylerbeyi Palace)

کاخ های استانبول

این قصر باشکوه تابستانی در بخش آسیایی استانبول نیز اثری از سرکیس بالیان است و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. این کاخ در ابتدا در سال ۱۸۲۹ به فرمان سلطان محمود اول ساخته شد؛ در سال ۱۸۵۱ بود که کاخ طعمه‌ی حریق شد و بالیان در دوران حکومت سلطان عبدالعزیز دوم در سال ۱۸۶۱، بنا را بازسازی کرد. سلطان عبدالحمید دوم در سال‌های بین ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸، یعنی تا زمان مرگش در این کاخ در اسارت زندگی کرد. ملکه اوژنی فرانسه، محمدرضا پهلوی و فرانز ژوزف اول از اتریش، از برخی از سران حکومت‌ها هستند که در گذشته از این کاخ دیدن کردند. شما هر روزه، به جز روزهای دوشنبه، از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر می‌توانید از کاخ بیلربیی بازدید کنید. اگرچه دیگر ورود به قصر از سمت دریا امکان‌پذیر نیست، ولی می‌توانید با سوار شدن بر قایق‌هایی که در بسفر در حال رفت‌و‌آمد هستند، از نمای بیرونی و چشم‌انداز زیبای کاخ دیدن کنید. 

کاخ چراغان کمپینسکی (Ciragan Palace Kempinski)

کاخ چراغان شاهد آخرین سال‌های حکومت امپراطوری عثمانی بود

کاخ چراغان (چیراغان پالاس) یکی دیگر از گوهرهای گران‌بهای سرکیس بالیان است که در محله‌ی بشیکتاش و سواحل بسفر قرار دارد و مشرف به بخش آسیایی استانبول و شهر قدیمی است. این کاخ که به فرمان سلطان عبدالعزیز ساخته شد و تکمیل آن تا سال ۱۸۷۱ طول کشید، شاهد آخرین سال‌های حکومت امپراطوری عثمانی بود.

بااین‌حال در سال ۱۹۱۰ کاخ دچار آتش‌سوزی شد و اکثر بخش‌های داخلی آن نابود شد؛ بعدا این خرابی‌ها را بازسازی و مرمت کردند. این کاخ در سال ۱۹۹۱ به‌طور رسمی با نام کاخ چراغان کمپینسکی افتتاح شد. امروزه می‌توانید با پرداخت چند صد یورو، یک اتاق امپریال در این کاخ رزرو کنید و اقامتی به یادماندنی داشته باشید. 

کاخ دلما باغچه (Dolmabahce Palace)

کاخ های استانبول

بعد از تشکیل جمهوری ترکیه، این کاخ به‌عنوان محل اقامت رئیس جمهوری مورد استفاده قرار گرفت

کاخ دلماباغچه به دستور سلطان عبدالمجید، توسط معمار گارابت بالیان و نیکوگوس بالیان طراحی و در سال ۱۸۵۶ ساخته شد. این کاخ اقامتگاه ۶ شاه عثمانی و آخرین خلفای این امپراطوری بود.

معماری دلماباغچه برخلاف کاخ توپکاپی، گرایش بیشتری به معماری غربی دارد. بعد از تشکیل جمهوری ترکیه، این کاخ به‌عنوان محل اقامت رئیس جمهوری مورد استفاده قرار گرفت.

شاید مشهورترین اتاق در میان کل اتاق‌های دلماباغچه، جایی بود که مؤسس جمهوری ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک درگذشت. شما می‌توانید همه روزه به جز روزهای دوشنبه، از ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر از این کاخ دیدن کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات