تویوتا دسترسی به پتنت‌های خودروهای هیبرید را آزاد می‌کند

پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
تویوتا در جدیدترین اقدامش، دسترسی به ۲۴,۰۰۰ پتنت خودروهای هیبریدی تولیدی‌اش را برای دیگران آزاد کرده است.
تبلیغات

شرکت تویوتا اخیرا در اقدامی جالب استفاده از تمامی حق اختراع‌های (Patent) خودروهای هیبریدی خود را تا سال ۲۰۳۰ برای سایر خودروسازان آزاد کرده است. تویوتا این اقدام را به‌منظور افزایش فناوری در خودروهای هیبریدی سبز انجام داده است. این دومین‌باری است که تویوتا نوآوری‌های خود را دراختیار عموم خودروسازان قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب، با استفاده از نوآوری و فناوری‌های شرکت تویوتا در ساخت خودروهای هیبریدی، باردیگر پیشرفت خودروهای این کلاس و رقابت جذاب آن‌ها با خودروهای تمام الکتریکی را شاهد خواهیم بود.

تویوتا کمری

تویوتا اعلام کرده دسترسی به بیش از ۲۴,۰۰۰ ثبت اختراع مختلف در خودرو پریوس را برای سایر خودروسازان بازمی‌گذارد. همچنین، تویوتا به خودروسازانی که تمایل داشته باشند تجهیزاتی مانند موتورها و کانورتر‌های قدرتی و باتری‌های مختلف را می‌فروشد که در خودروهای با ‌آلایندگی اندک خود استفاده کرده است. شیجکی تراشی، قائم‌مقام شرکت تویوتا، دراین‌باره می‌گوید:

می‌خواهیم ورای خودروهای آماده و ساخته‌شده نگاه کنیم. ما با دراختیار قراردادن فناوری و قطعاتمان به سایر خودروسازان، می‌خواهیم در افزایش مقبولیت خودروهای الکتریکی در بازار نقش ایفا کنیم.
تویوتا

به‌گفته تراشی، دسترسی به حق‌ اختراع‌ها مستثنی از دسترسی به فناوری باتری‌های لیتیوم‌یون تویوتا خواهد بود. آزادسازی دسترسی به نوآوری‌های تویوتا بر این موضوع تأکید می‌کند که خودروهای هیبریدی راه همواری برای خودروهای تمام‌الکتریکی هستند و درمقایسه‌با خودروهای بنزینی مصرف سوخت کمتری دارند. همچنین، قیمت مقرون‌به‌صرفه و بی‌نیازی به ایستگاه شارژ هم از دیگر مزیت‌های این نوع خودروها است. تویوتا به‌تنهایی بیش از ۸۰ درصد فروش جهانی خودروهای هیبریدی را دراختیار دارد. جنت لوئیس، سرپرست بخش تحقیقات حمل‌و‌نقل آسیا در سازمان Macquarie Securities، دراین‌زمینه می‌گوید:

تویوتا به‌تنهایی توانایی کسب مقبولیت فناوری‌های مدرن به جامعه ندارد؛ اما اگر سایر خودروساز‌ها از آن استفاده کنند، بخت گسترش این فناوری‌ها بیشتر می‌شود.
تویوتا پریوس

از زمان ساخت و معرفی پریوس در سال ۱۹۹۷ تاکنون، تویوتا بیش از ۱۳ میلیون خودرو هیبریدی فروخته است. در این نوع خودروها، از دو موتور بنزینی و الکتریکی استفاده می‌شود که از انرژی و گرمای ناشی از ترمز‌گیری برای نیرو‌دهی به موتور استفاده می‌شود. به‌گزارش نشریه‌ی LMC Automotive، خودروهای هیبریدی درحدود ۳ درصد فروش کلی خودرو در جهان را ازآنِ خود کرده است. این درحالی است که سهم خودروهای تمام‌الکتریکی از بازار جهانی خودرو تنها ۱.۵ درصد است.

Camry hybrid

پارلمان اروپا با تصویب قانون کاهش آلایندگی خودروها تا نصف مقدار فعلی تا سال ۲۰۳۰، بسیاری از خودروسازان متعهد شدند نمونه‌های الکتریکی را هم به سبد محصولات خود اضافه کنند؛ اما بسیاری عقیده دارند جا‌به‌جایی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی هزینه و زمان زیادی در ساخت باتری‌های موردنیاز را دربر خواهد داشت. اکنون با آزادسازی استفاده از پتنت‌های مختلف تویوتا، این بهترین فرصت برای ساخت خودروهای هیبریدی ارزان‌قیمت برای آن دسته از خودروسازان اروپایی و آسیایی است که از توانایی ساخت خودروهای الکتریکی گران‌قیمت بی‌نصیب هستند.

hybrid car

افزون‌براین، تویوتا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در ساخت خودروهای پیل سوختی با سوخت هیدروژنی انجام داده و از آن‌ها به‌عنوان خودروهای بدون آلایندگی یاد کرده است. همین موضوع باعث شده این شرکت در رقابت با خودروسازان الکتریکی عقب بماند. در سال ۲۰۱۵ نیز، تویوتا دسترسی به حق‌ اختراع‌های خودروهای هیدروژنی (FCV) را تا سال ۲۰۲۰ آزاد کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات