راهکارهایی مخصوص افراد درونگرا برای آمادگی مصاحبه شغلی

پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
افراد درونگرا تفاوت‌های رفتاری متعددی با دیگر مردم دارند. آن‌ها برای ارتباط مستقیم مانند مصاحبه‌های شغلی، باید راهکارهای خاصی را به کار بگیرند.
تبلیغات

مصاحبه‌های شغلی، برای همه‌ی افراد استرس‌زا و حساس هستند، اما اگر فردی درونگرا باشد، استرس و چالش‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد. صحبت‌های کوتاه درباره‌ی خود و تبلیغ کردن توانایی‌ها و استعدادها، برای آن دسته از افراد دشواری‌های خاص خود را دارد. با‌این‌حال، درونگراها خصوصیات ذاتی قابل توجهی دارند که می‌تواند در موفقیت مصاحبه‌های شغلی، به آن‌ها کمک کند.

جین فینکل، نویسنده‌ی کتاب The Introvert's Complete Career Guide اعتقاد دارد افراد درونگرا تنها باید استعدادهای رفتاری خود را کشف کنند و آن‌ها را در مصاحبه‌ها به‌کار گیرند. او دراین‌باره می‌گوید:

تصور اشتباهی وجود دارد که درونگراها، در مصاحبه‌های شغلی هیچ توانایی ندارند. آن‌ها مزیت‌های قابل‌توجهی در مصاحبه دارند؛ چرا که توانایی مشاهده و گوش دادن آن‌ها، بسیار قوی‌تر از دیگران است. همین خصوصیت، در طول مصاحبه می‌تواند به موفقیت آن‌ها کمک کند.

مزایای درونگرا بودن

افراد درونگرا، توانایی تمرکز عمیق دارند. به‌علاوه، آن‌ها پاسخ‌های معنادارتری به سوالات می‌دهند. فینکل اعتقاد دارد این دسته از افراد به‌خوبی به سؤال‌ها گوش می‌دهند و درباره‌ی آن‌ها فکر می‌کنند. مزیت آن‌ها، دقت بیشترشان نسبت به برونگراها است. البته، درونگراها چالشی دارند که به‌صورت وسواس زیاد برای کامل بودن و صحیح بودن پاسخ‌ها، خود را نشان می‌دهد.

راهنمای سفر افراد درونگرا

همان‌طور که گفته شد، درونگراها مشاهده‌کننده‌های خوبی هستند. آن‌ها با دقت فرایندها را در نظر می‌گیرند و روند مصاحبه را درک می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر مصاحبه‌کننده به ساعتش نگاه کند، یعنی علاقه‌ی او نسبت به متقاضی کم می‌شود. در آن صورت، فرد درونگرا متوجه می‌شود که زمان تزریق موضوعی جذاب به فرایند رسیده است تا انرژی بیشتری به جلسه وارد شود.

افراد درون‌گرا، دقت و سیاستمداری بیشتری دارند

سیاستمداری نیز در میان درونگراها بیشتر دیده می‌شود. آن‌ها وسواس زیادی دارند تا به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به فردی توهین نکنند. آن‌ها حساسیت و درک متقابل بالاتری دارند و به‌نوعی، احساسات مصاحبه‌کننده‌ها را به‌خوبی می‌فهمند. به‌عنوان مثال، اگر مصاحبه‌کننده در حال توضیح چالش‌ها باشد، یک فرد درونگرا می‌تواند بهتر آن‌ها را تشخیص داده و راهکار بهینه ارائه دهد.

از مزیت‌های دیگر درونگراها، می‌توان به توانایی بررسی عمیق و تحقیقات اشاره کرد که در زمان بحث با مصاحبه‌کننده، بسیار مفید خواهد بود. به‌عنوان مثال، آن‌ها احتمالا قبل از مصاحبه، با یک جستجوی گوگل، اطلاعاتی را درباره‌ی مصاحبه‌کننده کسب می‌کنند. به‌علاوه، فرد درونگرا احتمالا بررسی دقیقی از پروفایل لینکدین مصاحبه‌کننده و پروژه‌های آتی و در حال اجرای شرکت هدف نیز انجام می‌دهد. داشتن آن اطلاعات، همگی در جریان مصاحبه به متقاضی درونگرا کمک می‌کند.

چگونه آماده‌ی مصاحبه شویم؟

آماده بودن برای مصاحبه‌ی کاری، برای همه‌ی افراد اهمیت دارد و اهمیت آن برای درونگراها چندبرابر می‌شود. آمادگی، بیش از همه به افزایش اعتمادبه‌نفس می‌انجامد که همیشه فاکتوری مهم برای افراد درونگرا است. برای اولین قدم‌ها در آمادگی برای مصاحبه، می‌‌توان پاسخ‌هایی را برای سؤال‌های احتمالی جلسه‌های مصاحبه آماده کنید. سؤال‌های تکراری زیادی در مصاحبه‌ها وجود دارند که بخش عمده‌ای از آن‌ها، با هدف بررسی شخصیت شما پرسیده می‌شوند. با جستجویی ساده، می‌توانید برخی از آن‌ها را بیابید.

مصاحبه برای شغل

یکی از نمونه‌های تکراری و همیشگی سؤال‌های مصاحبه، پرسیدن درباره‌ی تجربه‌های شکست در کار است. پیش از حضور پیدا کردن در شرکت مورد نظر، درباره‌ی چند شکست قبلی خود و راهکارهایتان برای خروج از آن شرایط فکر کنید. شما چه اقدام منحصربه‌فردی در آن رخداد انجام دادید؟ چگونه از مهارت و استعدادهای خود استفاده کردید؟ از آن رخداد، چه مواردی در حوزه‌ی تصمیم‌گیری شخصی آموختید؟

فینکل در ادامه‌ی توصیه‌های خود، می‌گوید که درونگاراها باید روش پاسخ دادن خود را نیز برنامه‌ریزی کنند:

فرهنگ عمومی در جوامع، داستان‌گویی و روایت‌گری را می‌پسندد. تعریف کردن داستانی که شروع، میانه و پایان مناسب داشته باشد، اهمیت بالایی دارد. پایان داستان، مهم‌ترین بخش آن محسوب می‌شود و نتیجه و برایند پروژه را نشان می‌دهد.

تمرکز و توانایی افراد درونگرا در تحقیقات، بیشتر از برون‌گراها است

درونگراها می‌توانند روی حوزه‌ی خاصی از فرایند کاری خود تمرکز کنند. به‌عنوان مثال، به‌دنبال نتایج مثبتی باشید که در پی تأثیرگذاری در پروژه‌ای به‌دست آورده‌اید. از خود بپرسید که آیا تاکنون برای حل مشکلی خاص، نوآوری‌های متعدد از خود نشان داده‌اید؟ مصاحبه‌کننده‌ها، بیش از همه به همین نوآوری‌‌ها علاقه‌مند هستند. اظهار آن نوآوری‌ها و تعریف کردن داستانی خلاصه درباره‌ی چگونگی دستیابی به آن‌ها، اهمیت بالایی در جلسه‌ی مصاحبه دارد.

سبک رفتاری یک فرد درونگرا، قطعا تفاوت‌های عمده‌ای با فردی برونگرا دارد. آن‌ها ساکت‌تر هستند و تحرک و جنب‌وجوش کمتری از خود نشان می‌دهند. فینکل می‌گوید آن افراد لزوما نباید شخصیت خود را تغییر دهند؛ بلکه کافی است کمی هیجان به جریان مصاحبه تزریق کنند. آن هیجانات را می‌توان با سؤال پرسیدن درباره‌ی صنعت فعالیت شرکت یا صحبت پیرامون موارد جذابش نشان داد.

مصاحبه شغلی

تمرین را فراموش نکنید

درونگراها پس از آماده‌سازی اولیه، باید تمرین را در دستور کار خود قرار دهند. این فرایند، به شما کمک می‌کند که پاسخ‌ها و عملکرد خود را به‌خوبی درک کنید و با آن راحت باشید. برای تمرین، می‌توان از دوستی تقاضا کرد تا جلسه‌ی مصاحبه‌ای ساختگی با شما انجام دهد. فینکل درباره‌ی این جلسه‌ی ساختگی می‌گوید:

از یک نفر بخواهید تا سؤال‌های مورد نظر را از شما بپرسد و درباره‌ی زبان بدن و پاسخ‌‌های ارائه‌شده، بازخورد بدهد. افراد درونگرا، عموما رویکردی فروتنانه دارند و به‌نوعی در صندلی خود قفل می‌شوند. به‌علاوه، آن‌ها ارتباط چشمی خوب هم برقرار نمی‌کنند که قطعا در جلسه‌ی تمرین، می‌توان اکثر آن مشکلات را  شناسایی و برطرف کرد.

در بدترین حالت که دوستی هم برای جلسه‌ی تمرینی نداشته باشید، بهتر است فیلم مصاحبه‌ی خیالی خود را ضبط کنید. با تماشای این فیلم، قطعا متوجه اشتباهات رفتاری، خصوصا زبان بدن و نحوه‌ی نگاه کردن می‌شوید. با بررسی همان فیلم و تمرین‌های بیشتر، می‌توان بسیاری از کمبودهای رفتاری را جبران کرد.

تصویرسازی، راهکاری است که فینکل برای روز مصاحبه پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید با بستن چشمان و تصور رفتن به دفتر مصاحبه، سلام و احوال‌پرسی و پاسخ دادن به سؤال‌ها، می‌توان تصویری کلی از جلسه پیدا کرد. همین تصویرسازی، به افزایش اعتماد به نفس هم کمک می‌کند. تمرین کردن در زمان نزدیک به مصاحبه نیز موجب ترشح اندورفین می‌شود که نگرانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

درنهایت، به‌ یاد داشته باشید که جلسه‌ی مصاحبه، زمان معرفی کردن خود و مهارت‌هایتان است تا مصاحبه‌کننده‌ها، شخصیت شما را هرچه بهتر بشناسند. ابتدا به این نتیجه برسید که درونگرا بودن، می‌تواند دارایی باارزش شما باشد. طبیعت خود را درک کرده و حتی به آن افتخار کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات