پیش‌بینی‌ها از کاهش درآمد اپل در فصل دوم ۲۰۱۹ حکایت می‌کنند

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
وال‌استریت می‌گوید درآمد اپل در فصل دوم سال ۲۰۱۹ درمقایسه‌با مدت مشابه در سال گذشته، ۵ تا ۶ درصد کاهش یافته است. شاید کاهش قیمت آیفون و برنامه‌ی معاوضه‌ی گوشی‌های نو با کهنه دلیل این موضوع باشد.
تبلیغات

وب‌سایت اپل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت فردا، ۳۰آوریل، گزارشی از درآمد خود را برای فصل دوم سال مالی ۲۰۱۹ (برابر با اولین فصل تقویمی سال) منتشر و متعاقب آن، کنفرانسی برای ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی جزئیات آن برپا خواهد کرد. وال‌استریت ژورنال معتقد است رقمی که در این گزارش اعلام خواهد شد، به‌احتمال زیاد میانگین ارقام پیش‌بینی‌شده در راهنمای درآمدی AAPL برای سه‌ماهه‌ی مالی دوم سال ۲۰۱۹ است.

در این گزارش، درآمد ۵۵ تا ۵۹ میلیارد دلاری پیش‌بینی شده که نشان‌دهنده‌ی کاهش ۵ تا ۶ درصدی در‌مقایسه‌با مدت زمان مشابه در سال گذشته است؛ چراکه اپل در فصل دوم سال مالی ۲۰۱۸، درآمدی برابر با ۶۱.۱ میلیارد دلار داشت. سایر هزینه‌هایی که این شرکت چندملیتی آمریکایی برای فصل دوم خود پیش‌بینی کرده بود، عبارت است از: ۸.۵ تا ۸.۶ میلیارد دلار مخارج عملیاتی و ۳۰۰ میلیون دلار سایر درآمدها و مخارج و درحدود ۱۷ درصد مالیات.

میانگین حاصل از چهار نظرسنجی متفاوت درباره‌ی درآمدهای این شرکت فناوری آمریکایی، از پیش‌بینی‌های متنوعی حکایت می‌کند که از ۵۷.۴۴ تا ۵۸.۲۷ میلیارد دلار متغیر هستند و سه مورد از آن چهار نظرسنجی، برآوردهایی بین ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند. وب‌سایت PED30 میانگین آمار برآوردشده در نظرسنجی‌های شرکت‌های زیر را محاسبه کرده است:

اپل ۳.۰ (Apple 3.0) (نظرسنجی را همین سایت انجام داده است)

شرکت ویزیبل آلفا (Visible Alpha) (کنسرسیومی متشکل از چندین بانک مختلف)

شرکت تامسون رویترز (Thomson Reuters) (منبعی که بیش از دیگران به آن ارجاع داده شده است)

شرکت استیمایز (Estimize) (نظرسنجی با بیشترین تعداد منابع)

فیلیپ المر دیویت (Philip Elmer-DeWitt)، روزنامه‌نگار و گرداننده‌ی وب‌سایت PED30 است که به‌طور اختصاصی به اخبار اپل می‌پردازد. وی می‌گوید حال که وال‌استریت انتظار تغییر چشمگیری در درآمد فصل دوم اپل را نمی‌کشد، همه‌ی چشم‌ها به راهنمای این شرکت برای فصل سوم سال دوخته شده است. سه مورد از این چهار پیش‌بینی به‌شدت به فصل بعدی بدبین هستند و می‌گویند نقطه‌ی میانی برآوردشده در این راهنما، ۱.۳۹ تا ۲.۶۲ درصد کمتر از نتایج فصل سوم سال گذشته خواهد بود. تنها استیمایز است که امیدوارانه اعلام می‌کند درآمدی که اپل برای خود پیش‌بینی خواهد کرد، ۱.۳۹ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته خواهد بود.

درآمد سه‌ماهه‌ی اول اپل در سال مالی ۲۰۱۹، نشان داد این شرکت بازهم عملکردی کمتر از انتظارات خود داشته و با همین فرض، تصمیماتی اتخاذ کرده تا مطمئن باشد دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد.

همان‌طورکه پیش‌ازاین گفته شد، اپل برای آنکه فروش محصولات خود را تضمین کند، مجبور شد قیمت محصولاتش را کاهش و برنامه‌ی معاوضه‌ی آیفون‌های کهنه با آیفون‌های نو را اجرا کند. ابتدا گفته می‌شد تخفیف‌ها و برنامه‌ی معاوضه‌ی آیفون کهنه با نو در چین و ژاپن و سایر کشورها، تنها تا انتهای ژانویه اجرا خواهد شد؛ ولی این برنامه تا پایان فوریه تمدید شد و در مارس، بازهم اجرا شد و حالا به‌نظر می‌رسد که این، برنامه‌ای دائمی است.

آیفون ایکس

ابتدای هفته‌ی جاری، اپل بازهم قیمت برخی از محصولات خود را کاهش داد و ظاهرا برای این کار، از مالیات فروش کاسته است. در ایالات متحده، اپل در دسامبر سال گذشته برنامه‌ی معاوضه‌ی گوشی‌های نو و کهنه را «برای مدت زمان محدودی» اجرا کرد؛ ولی این برنامه از آن زمان تا‌به‌امروز، همچنان ادامه دارد و علاوه‌برآن، قیمت محصولات اپل نیز کاهش یافته است. به‌عنوان مثال، اپل یک دستگاه گوشی آیفون XR اپل (iPhone XR) را تنها به قیمت ۴۴۹ دلار می‌فروشد و قیمت هر دستگاه هوم پاد (HomePod) نیز ۵۰ دلار ارزان‌تر شده است.

باتوجه‌به درآمد کوپرتینونشین‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹، تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مالی Wedbush معتقد هستند این شرکت به‌احتمال زیاد بازهم قیمت محصولات خود را حداقل برای گوشی‌های آیفون XR کاهش خواهد داد.

طبق تجزیه‌وتحلیل‌ها، بیش از ۹۰۰ میلیون دستگاه آیفون فعال در بخش‌های مختلف جهان وجود دارد و حدود ۳۵۰ میلیون دستگاه از آن‌ها این فرصت طلایی را دارند که در بازه‌ی زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، ارتقا پیدا کنند و جای خود را به گوشی جدیدتری بدهند. تخمین زده می‌شود بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون از آیفون‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در این طرح تعویض یا خریده می‌شوند، به سرزمین پهناور چین تعلق دارد که منطقه‌ای بسیار مهم برای اپل به‌شمار می‌آید. این آمار بیانگر اهمیت جایگاه کشور چین در ارزیابی‌های مالی شرکت اپل است و برهمین‌اساس، می‌توان فهمید چرا پیش‌بینی می‌شود آیفون XR بازهم کاهش قیمت چشمگیر را در ماه‌های آتی تجربه خواهد کرد.

اپل همچنان با وضعیت قرمز در چین رو‌به‌رو است و استراتژی قیمت‌گذاری صحیح درباره‌ی آیفون XR و نسخه‌های آتی آن، نقشی تأثیرگذار در محافظت از جایگاه اپل در چین، مهم‌ترین مشتری این شرکت در منطقه دارد. این شرکت که به‌دلیل رقابت بر سر کاهش قیمت محصولات از طرف رقبایی مانند هواوی و شیائومی به‌شدت زیرفشار است، باید طوری عمل کند تا حتی یکی از مشتریان فعلی آیفون‌های خود را از دست ندهد و درنتیجه، به‌دنبال یافتن راهکاری برای کاهش بیشتر قیمت در این منطقه طی ماه‌های آتی باشد. کوپرتینویی‌ها اصرار دارند این کار را پیش از سپتامبر انجام دهند که زمان آغاز سیکل بعدی تولید عمده‌ی بعدی اپل است.

اپل می‌گوید اطمینان‌یافتن از اینکه کاربران فعلی آیفون به‌ استفاده از دستگاه‌های اندرویدی روی نمی‌آورند، عاملی حیاتی برای افزایش درآمد این شرکت از سرویس‌های خود است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات