گزارش مالی اینتل در فصل اول ۲۰۱۹: درآمد ثابت، افزایش درآمد بخش PC و افت درآمد بخش سرور

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل گزارش مالی فصل اول ۲۰۱۹ را منتشر کرد که براساس آن با وجود افزایش درآمد بخش پی‌سی و کاهش در بخش سرورها، درآمد شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت‌ چندانی نداشته است.
تبلیغات

روز گذشته، اینتل گزارش درآمد فصل اول سال ۲۰۱۹ میلادی خود را منتشر کرد. براساس گزارش منتشرشده، درآمد سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ اینتل رقمی درحدود ۱۶.۱ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تغییر نکرده و ثابت باقی مانده است. اما باتوجه‌به گزارش، حاشیه‌‌‌ی سود عملیاتی اینتل با کاهش ۴ درصدی به ۵۶.۶ درصد رسیده است. 

براساس گزارش اینتل، سود عملیاتی شرکت با کاهش ۷ درصدی به رقمی برابر ۴.۲ میلیارد دلار و سود خالص شرکت با کاهش ۱۱ درصدی به رقمی برابر با ۴ میلیارد دلار اعلام شده است. ارزش هر سهم اینتل در فصل اول ۲۰۱۸ برابر ۰.۹۳ دلار بود که این رقم نیز با افت ۶ درصدی به ۰.۸۷ دلار در فصل اول سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

باوجود تمام مشکلاتی که در بازار پی‌سی دیده می‌شود، اینتل موفق شده تا طی سه‌ماهه‌ی اول سال جاری در این حوزه شاهد رشد باشد. فروش اینتل در هر دو بخش نوت‌بوک، به‌ترتیب با افت ۷ درصد و ۸ درصد مواجه بود. اما به‌لطف میانگین قیمت فروش (ASP) بالاتر، درآمد در بخش PC‌ با رشد رو‌به‌رو بوده است. میانگین قیمت فروش پردازنده‌ی نوت‌بوک در فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، درحدود ۱۳ درصد افزایش و میانگین قیمت فروش پردازنده‌ی دسکتاپ نیز درحدود ۷ درصد افزایش داشته است. افزایش درآمد این بخش با رشد ۴ درصدی به ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است.

اوایل سال جاری میلادی، اینتل نخستین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری آیس لیک را معرفی کرد. فصل پاییز، لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های آیس‌لیک اینتل به بازار عرضه می‌شوند و بی‌شک تغییراتی در افزایش سود این شرکت شاهد خواهیم بود.

در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹، بخش دیتاسنتر اینتل با کاهش ۶ درصدی، موفق به کسب درآمدی برابر با ۴.۹ میلیارد دلار شد. اما درآمد بخش فضای ابری درحدود ۵ درصد رشد داشت. بااین‌حال این رشد درآمد نتوانست کاهش درآمد ۲۱ درصدی مربوط‌به درآمدهای بخش اینترپرایز و بخش دولتی را جبران کند. البته انتظار نمی‌رود که اینتل بتواند هم بخش فضای ابری و هم سرورهای معمولی را داشته باشد و در هر دو بخش نیز رشد مالی را تجربه کند. بی‌شک یکی از بخش‌ها، سهم بخش دیگر را از آن خود خواهد کرد.

درآمد حاصل از بخش اینترنت اشیا نیز با رشد ۸ درصدی به رقمی برابر با ۹۱۰ میلیون دلار رسید. این بخش در هر فصل در حدود یک میلیارد دلار برای اینتل سود درآمد ایجاد می‌کند. درآمد بخش MobileEye نیز با رشد ۳۸ درصدی به رقمی برابر با ۲۰۹ میلیون دلار رسید که برای این بخش رکورد خوبی محسوب می‌شود. اما درآمد بخش کسب‌‌وکار ذخیره‌سازی غیرمستقیم اینتل با افت ۱۲ درصدی به ۹۱۵ میلیون دلار رسید که افزایش رقابت در قیمت‌گذاری NAND را نشان می‌دهد. 

درنهایت، Programmable Solutions Group اینتل که شامل Altera FPGA می‌شود نیز کاهش درآمد ۲ درصدی را برای خود به‌ثبت رسانده است. پیش‌بینی می‌شود در فصل دوم ۲۰۱۹، اینتل با حاشیه‌ی سود عملیاتی ۲۷ درصد، موفق به کسب درآمدی درحدود ۱۵.۶ میلیارد دلار شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که درآمد سال ۲۰۱۹ اینتل با حاشیه‌ی سود عملیاتی ۳۰ درصد به رقمی درحدود ۶۹ میلیارد دلار برسد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات