سیستم نظارت بر کارگران انبار آمازون مجوز اخراج خودکار دارد

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
آمازون از سیستم کنترل هوشمند برای کارگران انبارهای خود استفاده می‌کند که مجوز اخراج خودکار براساس بررسی‌های عملکردی را دارد.
تبلیغات

آمازون فرهنگی مبتنی‌بر حداکثر بهره‌وری کارمندان دارد. آن‌ها روش‌های متعددی برای اجرای فرهنگ مدنظر خود دارند و حتی برخی از آن‌ها نیز هدف بررسی‌های قانونی از این شرکت بوده‌اند. گزارش جدید از انبارهای غول تجارت الکترونیک نشان می‌دهد مدیران فقط به ردگیری بهره‌وری کارگران در انبارها اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه سیستمی در شرکت راه‌اندازی کرده‌اند که درصورت تشخیص کاهش بهره‌وری، اخراج را نیز به‌صورت خودکار انجام دهد.

آمازون در یکی از مجموعه‌های خود در بالتیمور، تنها در یک سال، ۳۰۰ کارگر را اخراج کرد. آن‌ها دلیل اصلی اخراج را کاهش بهره‌وری عنوان کردند. گزارش اخراج‌ها اولین‌بار در وب‌سایت ورج (The Verge) منتشر شد. مدرک قابل‌استناد نویسنده‌ی آن وب‌سایت نیز سندی بود که وکیل آمازون در پرونده‌ای با هیئت نظارت بر قانون کارگری آمریکا ارائه کرد.

بیزینس‌اینسایدر برای تأیید ادعاهای عنوان‌شده، با سخن‌گوی آمازون مصاحبه‌ای ترتیب داد که به‌صورت ضمنی، اخراج ۳۰۰ نفر از کارگران بالتیمور را در دور‌ه‌ی‌ زمانی اوت‌۲۰۱۷ تا سپتامبر‌۲۰۱۸ تأیید کرد. او هم عامل بهره‌وری را دلیل اخراج‌ها دانست. البته، سخن‌گوی آمازون ادعا می‌کند تعداد اخراجی‌های شرکت در دو سال گذشته در آمریکای‌شمالی کاهش یافته است.

سیستم ردگیری کارگران در آمازون از تکنیکی به‌نام Time off Task استفاده می‌کند که به‌نوعی زمان استراحت یا توقف فعالیت کارگران را بررسی می‌کند. قبلا در گزارش‌هایی ادعا شده بود برخی کارگران آمازون به‌حدی زیرفشار هستند که حتی از سرویس بهداشتی هم استفاده نمی‌کنند. 

اگر سیستم خودکار تشخیص دهد کارگری توانایی هماهنگی با اهداف بهره‌وری را ندارد، می‌تواند اخطارهای لازم را به او اعلام کند. در مراحل بعدی، سیستم توانایی اجرای فرایندهای قانونی برای اخراج نیروی مودنظر را نیز دارد. آمازون ادعا می‌کند بازرس انسانی می‌تواند تصمیم‌گیری‌های سیستم را تغییر دهد؛ اما نکته‌ی مهم آن است که فرایند اخراج بدون نظارت نیروی انسانی هم انجام‌دادنی خواهد بود. به‌علاوه، شرکت ادعا می‌کند برنامه‌های آموزشی نیز برای افرادی با بهره‌وری دورازانتظار ترتیب می‌‌دهد.

آمازون

یک روز پس از انتشار اخبار و ادعاها درباره‌ی اخراج خودکار کارگران، سخن‌گوی آمازون با وب‌سایت منبع این اخبار و ادعاها مصاحبه کرد. او جزئیاتی از نحوه‌ی کار سیستم خودکار و ارائه‌ی هشدار و اخراج خودکار بیان کرد. البته، وی در پایان گفت بازرس انسانی باید درنهایت اخراج کارمند را تأیید کند. در مرحله‌ی پایانی نیز، خبر اخراج را نیروی انسانی به کارمند اعلام می‌کند.

آمازون می‌گوید کارمندان و کارگران اخراج‌شده می‌توانند برای تجدیدنظر در حکمشان درخواست بدهند. آن‌ها می‌توانند به‌همراه همکاران و مدیر سایت خود به فرایند اعتراض کنند. سخن‌گوی آمازون دراین‌باره می‌گوید:

این ادعا صحیح نیست که کارمندان را سیستم خودکار اخراج می‌کند. ما هیچ کارمندی را بدون اطمینان از دریافت بهترین پشتیبانی‌ها، از فهرست خود خارج نمی‌کنیم؛ پشتیبانی‌هایی که آموزش بیشتر برای افزایش بهره‌وری را شامل می‌شوند.

همه‌ی کارمندان در سرتاسر جهان می‌دانند درصورت کاهش بهره‌وری، با خطر اخراج روبه‌رو می‌شوند. البته اکثر آن‌ها را سیستم‌های خودکار کنترل نمی‌کنند؛ سیستم‌هایی که قابلیت هشداردادن و حتی اخراج نیز به‌صورت خودکار دارند. به‌علاوه، انسان‌ها ربات نیستند و روزی بهره‌وری بیشتر و روز دیگر بهره‌وری کمتری دارند. مزیت اصلی استفاده از نیروی انسانی این نیست که آن‌ها را مانند چرخ‌دنده وارد چرخ تولید کنیم؛ بلکه باید انسان‌هایی خلاق با قابلیت حل‌مسئله و یادگیری را به‌کار بگیریم.

آمازون

انسان‌ها ربات نیستند که همیشه بهره‌وری ثابتی نشان دهند

با وجود توضیحات مذکور، مکانیزم سخت‌گیرانه‌ی آمازون در حوزه‌ی بهره‌وری در بسیاری از فرایندهای عملیاتی شرکت دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، رانندگانی که کالاهای آمازون را تحویل می‌دهند، فشارهای زیادی تحمل می‌کنند. آن‌ها می‌گویند به‌‌دلیل فشار کاری فراوان، حتی برخی اوقات مجبور می‌شوند در مناطق شهری با سرعت زیاد رانندگی یا قوانین را نقض کنند. با رشد دائمی کسب‌وکار آمازون نیز، نیاز به تحویل کالاها بیشتر می‌شود که با وضعیت موجود قطعا فشار بر رانندگان را افزایش خواهد داد.

سخن‌گوی آمازون در ادامه‌ی مصاحبه‌‌اش با بیزینس‌اینسایدر درباره‌ی وضعیت کاری کارمندان می‌گوید:

ازآنجاکه شرکتی همیشه در‌حال‌رشد هستیم، هدف کسب‌وکار ما این است که فرصت‌های پیشرفت طولانی‌مدت برای همکاران خود ایجاد کنیم. ما نیز مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، از کارمندان خود در همه‌ی سطوح انتظاراتی داریم. ما از کارمندانی که به انتظاراتمان از بهره‌وری نمی‌رسند، با برنامه‌های گوناگون ازجمله آموزش‌های متنوع پشتیبانی می‌کنیم تا پیشرفت کنند و به شغلی موفق در آمازون برسند.

دیدگاه شما درباره سیستم خودکار اخراج آمازون چیست؟ رویکرد آمازون در کنترل کارمندان و سخت‌گیری‌ها برای افزایش بهره‌وری را می‌پسندید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات