نوکیا فصل اول ۲۰۱۹ را با ضرر مالی پشت سر گذاشت

پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نوکیا در جدیدترین گزارش مالی خود خبر از خسارت غیرمترقبه‌ی مالی داد که سقوط ارزش سهام آن را به‌دنبال داشت.
تبلیغات

نوکیا، شرکت فنلاندی تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی گزارش مالی فصل اول ۲۰۱۹ خود را منتشر کرد. در جزئیات گزارش منتشر شده، ضرر مالی در سه‌ماهه‌ی اول سال به چشم می‌خورد که در پیش‌بینی‌های شرکت وجود نداشت. فنلاندی‌ها تأخیر در پرداخت‌های پروژه‌های 5G را یکی از دلایل اصلی ضرر مالی در دوره‌ی گذشته بیان کردند. به‌علاوه چالش‌های پیش آمده برای رقیب دیرینه یعنی هواوی نیز موجب سرمایه‌گذاری‌های شتاب‌دهنده در پروژه‌های آن‌ها شد.

غول فنلاندی صنعت مخابرات در ادامه‌ی گزارش خود به احتمال پیش آمدن چالش‌های بیشتر در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. درنتیجه‌ی انتشار گزارش مالی نوکیا، سهام شرکت با ۱۰ درصد سقوط به پایین‌ترین حد خود در ۶ ماه گذشته رسید.

پروژه‌های 5G نوکیا در آمریکایی شمالی، ۲۰۰ میلیون یورو درآمد احتمالی به‌همراه داشته‌اند که هنوز به شرکت پرداخت نشده است. عدم توانایی در نقد کردن همین درآمدها، موجب ضرر مالی برای فنلاندی‌ها شد. به‌هرحال هزینه‌های مذکور احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۹ پرداخت می‌شود.

کسب‌وکار نوکیا در بخش شبکه در فصل اول سال ۲۰۱۹ ضرری بالغ بر ۲۵۴ میلیون یورو را تجربه کرد. آن‌ها در دوره‌ی مشابه سال گذشته، ۴۶ میلیون سود کسب کرده بودند. به‌هرحال سرمایه‌گذاری‌های شرکت در فناوری‌های جدید خصوصا 5G هزینه‌هایی را به‌همراه داشت و نوکیا هنوز منتظر بازگشت آن سرمایه‌ها است. آن‌ها در بیانیه‌ای پیرامون گزارش مالی اعلام کردند:

شروع ضعیف ابتدای سال ۲۰۱۹ و فشارهای پیش رو در ادامه‌ی نیمه‌ی اول سال، فشارهای زیادی را در نیمه‌ی دوم سال به مدیریت شرکت وارد خواهد کرد.
نوکیا

شرکت سوئدی اریکسون و شرکت چینی هواوی، رقبای اصلی نوکیا در صنعت مخابرات هستند. کارشناسان اعتقاد دارند پس از چالش‌های ایجاد شده برای هواوی از سوی واشنگتن و اتهام آن‌ها به جاسوسی برای دولت چین، فنلاندی‌ها شانس بیشتری برای پیشروی در بازار مخابرات خواهند داشت. آمریکا چندی پیش به همه‌ی متحدانش اعلام کرد که تجهیزات مخابراتی هواوی را خریداری نکنند. نوکیا در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود با اشاره به مشکلات پیش آمده برای هواوی و نگرانی‌های امنیتی در صنعت می‌گوید که برخی از مشتریان، فشارهایی را به شرکت وارد می‌کنند و با سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به‌دنبال نتایج بلندمدت بهینه هستند.

بحران هواوی موجب افزایش فشار بر نوکیا نیز شد

نوکیا در ماه ژانویه گفته بود که احتمالا عملکرد ضعیفی در فصل اول سال ۲۰۱۹ داشته باشد. در ادامه‌ی مسیر، آن‌ها ضرر عملیاتی ۵۹ میلیون یورویی را ثبت کردند که در مقایسه به سود ۲۳۹ میلیون یورویی در دوره‌ی مشابه سال گذشته، اختلاف قابل توجهی محسوب می‌شود. تحلیل‌گران نیز قبلا بازه‌ای بین ۱۷۵ میلیون تا ۴۵۷ میلیون یورو را برای سوددهی شرکت پیش‌بینی کرده بودند که محقق نشد.

صنعت شبکه‌های مخابراتی در میانه‌ی دهه‌ی کنونی به‌خاطر به اوج رسیدن شبکه‌های 4G با کاهش سرعت رشد روبه‌رو شد. البته برنامه‌های جدید شرکت‌ها برای به‌روزرسانی تجهیزات و ورود به دنیا 5G فرصت‌هایی را برای تولیدکننده‌های تجهیزات مخابرات به‌همراه خواهد داشت.

نوکیا که ادعا می‌کند ۳۶ قرارداد تجاری در حوزه‌ی 5G ثبت کرده است، پیش‌بینی‌های خود برای ادامه‌ی سال ۲۰۱۹ را نیز مانند ماه ژانویه بیان کرد. آن‌ها درآمد هر سهم را در ادامه‌ی سال ۲۰۱۹ بین ۰.۲۵ تا ۰.۲۹ یورو و برای سال ۲۰۲۰ بین ۰.۳۷ تا ۰.۴۲ یورو پیش‌بینی کردند.

اریکسون برخلاف نوکیا فصل موفقی را پشت سر گذاشت. آن‌ها گزارش مالی خود را هفته‌ی پیش منتشر کردند که سودی بهتر از پیش‌بینی‌ها را برای شرکت سوئدی بیان می‌کرد. برای دلایل رشد نیز مواردی همچون رشد سریع در آمریکای شمالی و کاهش هزینه‌ها بیان شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات