معرفی کتاب «اول سود» اثر مایک میخالوویچ

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
چه می‌شود اگر به‌جای اینکه در خدمت کسب‌وکارتان باشید، کسب‌وکار در خدمتتان باشد؟ اگر می‌خواهید سوددهی کسب‌وکارتان را تضمین کنید، با قانون اول سود آشنا شوید.
تبلیغات

تفاوت میان کسب پول (درآمد) و برداشت پول (سود) را می‌دانید؟ این دو بسیاری باهم تفاوت‌اند. مایک میخالوویچ در کتاب «اول سود» درس‌های زیادی ازنظر مالی به‌ویژه برای کارآفرینان دارد. او می‌خواهد این حقیقت را به افراد کارآفرین بنمایاند که برای بقایشان به پول نیاز دارند و باید مفهوم سودرسانی را به‌درستی درک کنند. ممکن است آن‌ها جمع‌کردن پول را به‌خوبی بلد باشند؛ اما دانش نگه‌داری یا کنترل یا افزایش آن‌ را ندانند. دراین‌صورت، خیلی زود گرفتار چک‌های برگشت‌خورده و مالیات‌های گزاف و هزینه‌های سرسام‌آوری خواهند شد که هم‌چون هیولایی تمام نتایج کسب‌وکار آن‌ها را خواهد بلعید.

درباره‌ی کتاب اول سود

کتاب «اول سود» (Profit first) اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ و سپس در ژانویه‌ی۲۰۱۷، نسخه‌ی جدیدتری از آن در ۲۲۲ صفحه چاپ و منتشر شد. این کتاب اولین کتاب پرفروش آمازون در دسته‌بندی مالی بین‌المللی است. کتاب «اول سود» راهنمایی عملی دراختیار افراد قرار می‌دهد تا با کمک آن بر مدیریت مالی‌شان به‌درستی نظارت کنند و از‌این‌طریق به سلامت مالی برسند. این کتاب ۱۱ فصل و ۳ ضمیمه دارد. ضمیمه‌ی اول راهنمای برپاسازی سریع اول سود را نشان می‌دهد که چکیده‌ای از کل مراحل انجام قانون اول سود را شامل می‌شود. ضمیمه‌ی دوم فرم ارزیابی سریع است که با کمک آن ارزیابی مالی‌تان را ثبت می‌کنید. ضمیمه سوم نیز عبارات کلیدی مهم استفاده‌شده در سراسر کتاب به‌همراه مفهوم آن‌ها را دربر دارد.

کتاب اول سود/profit first book

دلیل تشبیه کسب‌وکار به هیولا 

عنوان کامل کتاب «اول سود؛ کسب‌وکار خود را از هیولایی پول‌خوار به دستگاهی پول‌سازی تبدیل کنید» ترجمه‌ی عبارت «Profit First: A Simple System To Transform Any Business From A Cash-Eating Monster To A Money-Making Machine» است. دلیل تشبیه کسب‌وکار به هیولا استعاره‌ای است که نویسنده از داستان کلاسیک دکتر فرانکشتاین نوشته‌ی ماری شلی در آغاز کتاب شرح می‌دهد. در این داستان، دکتر با پیوندزدن اندام‌های نامتجانس به‌گونه‌ای معجزه‌آسا موجودی را از هیچ خلق کرد؛ اما بعدها، متوجه شد این موجود شبیه هیولاست؛ درست مثل کسب‌وکاری که از هیچ ساخته می‌شود. مایک می‌گوید در ابتدا، این‌ کار بسیار معجزه‌وار و تأثیرگذار است؛ اما در طول زمان، متوجه می‌شوید هیولا خلق کرده‌اید.

کتاب اول سود برای چه کسانی مفید است؟

اگر کسب‌وکاری راه انداخته‌اید یا در فکر راه‌اندازی کسب‌وکاری (هرچقدر کوچک) هستید یا اگر در جریان نقدینگی کارهایتان مشکل دارید، کتاب اول سود برایتان نوشته شده است. حتی از این کتاب می‌توانید به‌عنوان راهنما برای سروسامان‌دادن به امور مالی شخصی‌تان استفاده کنید؛ به‌گونه‌ای که سبک زندگی‌تان را تغییر دهد. افزون‌براین، کتاب اول سود می‌تواند استراتژی مدیریت مالی را به حسابداران بیاموزد.

خلاصه‌ی کتاب

کتاب اول سود راهکاری معرفی می‌کند که نه‌تنها در کسب‌وکار، بلکه در سایر حوزه‌های مالی زندگی می‌تواند کارآمد باشد. این فرمول می‌گوید سود را اول در نظر بگیرید؛ یعنی به‌شکل درآمد - سود = هزینه‌ها. این درحالی‌ است که نگرش قدیمی به سود بدین‌شکل است: درآمد - هزینه‌ها = سود

صحبت از فرار کارآفرینان از رویارویی با وضع مالی واقعی کسب‌وکارشان، توجه مخاطب را به این موضوع جلب می‌کند که بسیاری از کسب‌وکارها برای حفظ ظاهرشان نگاه درست و دقیقی به‌وضعیت مالی خود ندارند. به‌همین‌دلیل، اکثر کسب‌وکارها پول‌ساز نیستند یا به‌زحمت خود را سرپا نگه می‌دارند. آن‌ها صرفا با هدف بقا به‌کار خود ادامه می‌دهند نه رسیدن به سوددهی فراوان. نویسنده معتقد است اگر کسب‌وکارها از همان ابتدا روی سود تمرکز کنند، سلامت روانی‌، حساب بانکی و جانی‌شان حفظ خواهد شد. او می‌گوید اول سود جواب می‌دهد؛ زیرا سعی نمی‌کند شما را اصلاح کند؛ بلکه با به‌کارگرفتن آن، سیستم خودبه‌خود اصلاح می‌شود.

کتاب اول سود/profit first book

در مقدمه‌ی کتاب اول سود، مایک داستانی درباره‌ی دوستش شرح می‌دهد که در کسب‌وکار ۱۰ ساله‌اش با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی و وقف زندگی‌اش برای کار، هیچ موفقیتی کسب نکرده است. در خلال این داستان، وی دیدگاه‌هایش درباره‌ی دلایل ناکامی کسب‌وکارها را بیان می‌کند. مایک در جایی از کتابش می‌گوید:

کارکردن بسیار زیاد به‌مدت طولانی ممکن است راهکار ساده‌ای برای کسب‌وکار بیمار باشد. با خود فکر می‌کنیم اگر سخت‌تر و بهتر و بیشتر کار کنیم، بالاخره اتفاق خوبی خواهد افتاد؛ درحالی‌که واقعیت این را نشان نمی‌دهد. مواجهه با حقیقت واقعی کسب‌وکار و موفقیتی که سخت برای آن تلاش کرده‌ایم، گاهی بسیار سخت می‌شود.

افزون‌براین، مایک داستان‌هایی واقعی از کسب‌وکار خودش و سایر افراد بازگو کرده که قانون اول سود برایشان به‌شدت کاربردی و تأثیرگذار بوده و سوددهی آن‌ها را چند برابر کرده است. او با بیان مشکلات آشنایی که تقریبا تمام کارآفرینان با این مسائل دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خواننده را کاملا درگیر صحبت‌هایش می‌کند. باور او این است که چندبرابرشدن سود از تغییر نگرش از نگاهی سنّتی و قدیمی به نگاهی نو به سود نشئت می‌گیرد. او از صاحبان کسب‌وکارها می‌خواهد با راهنمایی‌های عملی و انجام‌شدنی او در کتاب اول سود پیش بروند و نتیجه را به‌شرط اجرای درست تمام مراحل تضمین می‌کند. در کتاب اول سود، از دانش پیچیده و محاسبات مالی سخت خبری نیست؛ بلکه مفاهیم ساده‌ی مالی و سیستمی که اجرای آن بسیار راحت و شدنی است، در این کتاب آورده شده است. این راهکاری است که انجام آن برای هرکس حتی در زندگی شخصی نیز ممکن و برای مدیریت اموال مفید است.

نگرشی تازه به سود

سود اتفاق نیست. سود موفقیتی نیست که در انتهای سال یا در انتهای برنامه‌ای ۵ ساله یا روزی خاص حاصل شود. سود موضوعی نیست تا فردا منتظرتان بماند. سود باید اکنون و همیشه اتفاق بیفتد. سود باید در دل کسب‌وکارتان جا بیفتد؛ هرروز و در هر تراکنش و هرلحظه. سود رویدادی یک‌باره نیست؛ بلکه عادتی همیشگی است.

مایک با این نگاه به سود، روش اول سود را از دل تجربه‌های خود بیرون آورده و سعی می‌کند آن را به کسب‌وکارها و تمام مردم سراسر دنیا آموزش دهد. او رسالت خودش را در بهبود وضعیت مالی کسب‌وکارها می‌داند و اعتقاد دارد روش اول سود راه‌حل خلاص‌شدن از شرّ بدهی‌ها و مشکلات مالی کسب‌وکار و افزایش سوددهی آن برای همیشه است. با تمرکز بر سود به این نتیجه می‌رسیم که برای رسیدن به آن لازم نیست منتظر رشد بمانیم؛ بلکه از همان روز اول سود می‌کنیم. اگر رشد پایدار و سالم می‌خواهیم، باید سود را مهندسی معکوس کنیم و سود را اول در نظر بگیریم.

کتاب اول سود/profit first book

تله‌ی بقا

روشی که در کتاب اول سود با عنوان GAAP از آن یاد می‌شود، همان روش حسابداری قدیمی پذیرفته‌شده‌ی عموم است که سود را نتیجه‌ی کاهش هزینه‌ها از درآمد می‌داند. کاستی این روش اینجا است که GAAP علیه ذات بشری عمل می‌کند. فرقی نمی‌کند چقدر درآمد کسب کنید، همیشه راهی برای خرج‌کردن آن وجود دارد. اغلب هم دلایل قانع‌کننده‌ای برای خرج‌کردن آن داریم و هزینه‌های ضروری به‌نظر می‌رسند. اینجا است که خودمان را در تله‌ی بقا می‌بینیم. تلاش می‌کنیم بیشتر کار کنیم تا درآمد بیشتری به‌دست آوریم و کسب‌وکار را رشد دهیم؛ اما بازهم هرچه درآمد افزایش می‌یابد، هزینه‌هایمان هم متناسب با آن بیشتر می‌شود. این روش کاری می‌کند که سود را نبینیم و روی فروش و هزینه‌ها تمرکز کنیم. درضمن، GAAP پیچیدگی‌های زیادی دارد. مایک آن‌ را «فرمول فرانکشتاین» می‌داند.

اول سود

برای اداره‌ی موفقیت‌آمیز کسب‌وکار به سیستمی ساده نیاز داریم که در چندثانیه و بدون نیاز به حسابدار درک‌کردنی باشد؛ سیستمی که برای انسان‌ها و هم‌جهت با ذات انسانی طراحی شده باشد. اول سود چنین سیستمی است. وقتی این سیستم ساده را بیاموزید، کسب‌وکارتان دیگر هیولا نخواهد بود؛ بلکه به گاوی مطیع و پول‌ساز و سودده برای همیشه تبدیل خواهد شد.

سلامت مالی کسب‌وکار نتیجه‌ی تعدادی کارهای کوچک روزمره است، نه اتفاقی بزرگ.

فقط یک راه برای حل مسائل مالی وجود دارد و آن مواجهه با مسائل مالی و نادیده‌نگرفتن آن‌ها است. باید مسئولیت آن را برعهده بگیرید و به کس دیگری نسپارید؛ اما راه ساده‌ای برای آن وجود دارد و آن روش اول سود است. مایک از روش اول سود به‌عنوان راهی برای تعویق بحران در کسب‌وکار نیز یاد می‌کند.

کتاب اول سود/profit first book

اول سود رشد سریع‌تر را موجب می‌شود؛ چون وقتی اول سود را کنار می‌گذارید، کسب‌وکارتان باتوجه‌به آنچه در دست دارید، فورا به شما می‌گوید توان تحمل گسترش و هزینه‌های وارده را دارد یا خیر. محدوده‌های صحیح و بازدهی را نیز نشانتان خواهد داد. اینجا است که فرمول حسابداری جدیدی خلق می‌شود و آن این است که هزینه‌ها حاصل درآمد منهای سود خواهد بود. نحوه‌ی اعمال این روش بر چهار اصلی استوار است که رژیم‌های غذایی موفق از آن استفاده می‌کنند:

  • از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید: پول ورودی به حساب درآمد را در حساب‌های بانکی کوچک‌تر پخش کنید که هرکدام هدف خاصی دارند (۵ حساب برای درآمد، سود، سهم مالک، هزینه‌های اجرایی و مالیات).
  • به‌ترتیب مصرف کنید: پول را براساس درصدهای مشخص به حساب‌های مختلف اختصاص دهید. هیچ‌گاه اول صورت‌حساب‌ها را پرداخت نکنید. ابتدا، پول را طبق بند ۱ تقسیم کنید و سپس، فقط از حساب مخصوص به‌خود هزینه کنید. این‌کار باعث می‌شود هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید.
  • وسوسه را کنار بگذارید: حساب سود را از دسترس خارج کنید تا نتوانید از آن برداشت کنید؛ مگر در جای درست.
  • ضریاهنگی واحد به‌کار گیرید: تخصیص پول و پرداختی‌های خود را دوبار در ماه انجام دهید.

برای مدتی با همین گام کوچک همراه شوید. به فرایند اعتماد کنید و اگرچه دربرابر آن مقاومت کنید، به انجام آن متعهد شوید. حتی می‌توانید از بازکردن حسابی ساده فقط برای سود آغاز کنید. مهم‌ترین قدم شروع این‌ کار است.

کتاب اول سود/profit first book

درباره‌ی نویسنده

مایک میخالوویچ کارآفرین و صاحب دو کسب‌وکار میلیون‌دلاری و مؤسسه‌ی Profit First Professionals و عضو انجمن حسابداران و مربیان کسب‌وکار است که قانون اول سود را به کسب‌وکارها آموزش می‌دهند. او نویسنده‌ی سه کتاب پرفروش درزمینه‌ی مدیریت مالی و کسب‌وکار است. کتاب اول او «کارآفرین دستمال توالت» نام دارد که آن‌هم جزو کتاب‌های پرفروش محسوب می‌شود. در این کتاب، وی درباره‌ی طرح «اول سود» که خودش طراحی کرده، درحد یک پاراگراف توضیح داده است. سپس، در کتاب دومش با عنوان «برنامه‌ی کدویی»، کمی بیشتر به این موضوع پرداخته و درنهایت، متوجه شده قانون اول سود را باید در کتاب جداگانه‌ای به‌صورت مفصل شرح دهد. کتاب «اول سود» درواقع حاصل تجربیات نویسنده در طول سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی کارآفرینی و اداره‌ی کسب‌وکارهای موفق است.

مایک در سخنرانی‌های عمومی‌اش در TEDx و CreativeLive و INCmty دیدگاه‌هایش را در حوزه‌ی کارآفرینی و کسب‌وکار شرح داده است. او به‌طور مکرر برای سخنرانی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها دعوت می‌شود. همچنین، نشریاتی چون کسب‌وکار هاروارد و مجله‌ی کارآفرینی ستون‌هایی برای نوشته‌هایش در نظر گرفته‌اند.

کتاب اول سود/profit first book

ترجمه‌های کتاب

کتاب «اول سود» با عنوان «اول سود؛ کسب‌وکار خود را از هیولایی پول‌خوار به دستگاهی پول‌سازی تبدیل کنید» را به‌تازگی انتشارات آوین با ترجمه‌ی منصور بیگدلی منتشر کرده است. البته در سال ۱۳۹۷، نشر نوین این کتاب را اولین‌بار با همین عنوان و ترجمه‌ی هادی بهمنی چاپ شده است. کتاب کاغذی را می‌توانید از وب‌سایت نشر نوین و نسخه‌ی الکترونیکی آن‌ را از کتابراه یا طاقچه دریافت کنید.

دیدگاه‌های دیگران

از میان حدود ۱,۳۰۰ امتیاز‌دهی کاربران آمازون، کتاب اول سود در ۹۵ درصد از آراء ۵ ستاره را از‌آنِ خود کرده است. دیدگاه‌های فراوانی که کاربران به‌صورت متنی و ویدئویی به آمازون ارسال کرده‌اند، مفید و منحصربه‌فرد بودن این کتاب را از دیدگاه خوانندگان تأیید می‌کند. ازجمله دیدگاه‌های آن‌ها، مهم‌بودن مباحث کتاب در حوزه‌ی کسب‌وکار و روان‌بودن متن و ضروری‌دانستن آن برای تمام کارآفرینان است. نویسندگان و کارآفرینان زیادی درباره‌ی این کتاب دیدگاه‌های مثبتی ارائه داده‌اند. یکی از آن‌ها سوفیا ماسیاس نویسنده است که درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

مدیریت مالی درصدر کارآفرینی قرار دارد. کتاب اول سود، کتابی است که باید حتما بخوانید تا از ورشکستگی مالی در ایده‌های عالی کسب‌وکار جلوگیری کنید. علاوه‌براینکه از خواندنش لذت می‌برید، بسیار هوشمندانه و ساده و مؤثر نوشته شده است.

کلام آخر

برای فهم دقیق‌تر اول سود و مراحلی که در این روش طی می‌شود، این ویدئو را مشاهده کنید. در این ویدئو، با نمودارها و توضیح‌های کافی به‌طورکامل مفهوم اول سود را به‌خوبی شرح می‌دهد. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اول سود چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات