درخواست پلیس برای داده‌های موقعیت مکانی از گوگل افزایش یافته است

سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
نیویورک تایمز گزارش کرده که درخواست مراجع قانونی برای دریافت اطلاعات موقعیت مکانی کاربران از گوگل اخیرا افزایش فراوانی داشته است.
تبلیغات

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که از زمان ظهور گوشی‌های هوشمند، پلیس این گجت‌ها را به‌عنوان گنجینه‌ای از اطلاعات بسیار ارزشمند به شمار می‌آورد. مجله‌ی نیویورک تایمز به این نتیجه رسیده که درخواست‌های مراجع قانونی برای به‌دست آوردن اطلاعات از پایگاه داده تاریخچه‌ی لوکیشن موبایل گوگل، که به‌صورت سازمان توسط گوگل با عنوان Sensorvault شناخته شده، در ۶ ماه گذشته به‌شدت افزایش یافته است. اما حجم دقیق درخواست‌ها مشخص نیست؛ ممکن است در یک هفته فقط ۱۸۰ درخواست وجود داشته باشد، حال آنکه در برخی موارد احتمال افزایش درخواست‌ها تا چند صد مورد نیز وجود دارد که البته این درخواست‌ها محدودیت‌هایی نیز دارند.

اکثر این درخواست‌ها از حکم نسبتاً جدید به‌نام «geofence» پیروی می‌کنند و از گوگل می‌خواهد اطلاعات مکانی هر دستگاهی را که از یک منطقه‌ی معین طی یک دوره‌ی معین گذر کرده است، منتقل کند. گوگل در ابتدا داده‌ها را شناسایی می‌کند، اما اگر اطلاعات پلیس با اطلاعات دریافتی مطابقت کند و فرد یک مظنون یا شاهد باشد، سپس نام و سایر اطلاعات حساس او نمایش داده می‌شود.

موقعیت مکانی مشخصه‌ی پنهانی نیست و از سال ۲۰۰۹ در دسترس کاربران بوده است و حتی قبل از اینکه گوگل شروع به جمع‌آوری داده‌ها کند، از آن استفاده می‌کردند. اما مردم نمی‌دانند که گوگل اطلاعات را به‌صورت نامحدود نگه‌داری می‌کند و اینکه تاریخ بسیار دقیقی برایش در نظر گرفتند تا تصویر حرکت از یک خیابان به خیابان دیگر را نیز به محققان ارائه کند.

هرچه وابستگی مراجع نظارتی به تاریخچه‌ی موقعیت مکانی افزایش پیدا می‌کند، نگرانی‌های قانونی و فنی نیز بیشتر می‌شود. متمم چهارم قانون اساسی ایالات متحده‌ی آمریکا خواستار محدودیت هرچه بیشتر جستجوها شده است، اما قانونی مشخص در مورد اینکه آیا جستجوهای geofenced با این استانداردها مطابقت دارد یا خیر، حتی با فرایند محدود شدن گوگل، در دسترس نیست. هنوز برخی ادارات پلیس نمی‌تواند اطلاعات را به‌درستی شناسایی کنند و با این کار اطلاعات افراد بی‌گناه را آشکار می‌کنند.

اما باید گفت اطلاعات به‌صورت صد در صدی مورد اعتماد نیست. زیرا تنها مشخص می‌کند که تلفن همراهی که حساب کاربری گوگل را فعال کرده است در این منطقه حضور دارد و به‌معنای حضور قطعی فرد در آن منطقه نیست. این موضوع برای کاربرانی که از گوشی همراه آیفون استفاده می‌کنند، پیچیده‌تر است، زیرا تنها برخی از کاربران از برنامهٔ گوگل مپ استفاده می‌کنند و در اکثر موارد برنامه را اجرا نمی‌کنند. اگرچه داده‌های موقعیت مکانی به پلیس کمک می‌کند تا مسائل سخت و پیچیده را حل کند، اما هنوز آنقدر کامل نشده است تا افراد اشتباه را تشخیص ندهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات