نگاه عمیق به فورد موستانگ Roush Stage 3

دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
فورد موستانگ Stage 3 را به‌تازگی Roush تیونینگ کرده که ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت دارد. قیمت این خودرو بیش از ۷۸,۰۰۰ دلار است.
تبلیغات

جو روجرلو، قهرمان سابق مسابقات خیابانی در آمریکا، به‌تازگی جدیدترین نمونه از فورد موستانگ (با تلفظ صحیح انگلیسی ماستنگ)، Roush Stage 3 را بررسی کرده که ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت دارد. بعد از چندین‌بار سرعت‌گیری و تعویض دنده در دور ۷,۵۰۰، روجرلو احتمالا عقیده داشته که جک راش هنوزهم دانش ساخت موستانگ سریع را دارد. در سال ۱۹۷۵ وقتی جک راش قهرمان کلاس Pro Stock در مسابقات درَگ بود، برای روجرلو یکی از موستانگ‌های قدرتمند‌ خیابانی را ساخت. آن خودرو نمونه‌ی موستانگ II بود که با بدنه‌ی کوچکش، از موتور ۸.۲ لیتری (۵۰۵ اینچ‌برمکعب) بهره می‌برد و مرگ ناگهانی لقب گرفته بود.

فورد موستانگ 2

این هاچ‌بک نقره‌ای‌رنگ با لاستیک‌های بزرگ ۳۳۰ میلی‌متری درَگ، مسیر ۴۰۰ متری را در ۱۰ ثانیه پیمود. هنگامی‌که موستانگ II روجرلو در مجله‌ی Car and Driver آزمایش شد، به افسانه‌ی مسابقات درَگ تبدل شده بود. در آن سال‌ها، بروک یتس درباره‌ی موستانگ II نوشته بود:

اگر دیترویت پایتخت مسابقات خیابانی باشد که خیلی‌ها این موضوع را قبول دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند موستانگ II را شکست دهد؛ پس، این خودرو سریع‌ترین خودرو شهری نیست؟

جک راش بیشتر به‌‌دلیل تقویت نمونه‌های مختلف از فورد موستانگ شناخته می‌شود و با مسابقات نسکار همکاری می‌کند. در سال ۱۹۹۵، وی کارگاه تقویت خودروهای فورد به‌نام Roush Performance را راه‌اندازی کرد. مانند شلبی و سالین که قبل‌تر از راش خودروهای فورد را تقویت می‌کردند، راش هم خودروهای کاملا تقویت‌شده و قطعات تیونینگ را عرضه کرد.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

امروزه، نمونه‌های Stage 1 و Stage 2 و Stage 3 فورد موستانگ راش را می‌توان در نمایندگی‌های فورد در سراسر آمریکا و کانادا سفارش داد. علاوه‌براین، تیونر راش به ساخت موتور‌های قدرتمند و لوازم تیونینگ هم مشغول است.

Stage 3 به‌همراه سوپرشارژر

قبل از اینکه خودرو قرمزرنگ آزمایش‌شده به نمونه‌ی راش Stage 3 تبدیل شود، با فورد موستانگ GT 2019 سروکار داریم که از جعبه‌دنده ۶ سرعته‌ی دستی بهره می‌برد که قیمتش ۴۸,۳۳۵ دلار است. کیت Stage 3 جذاب‌ترین و قدرتمند‌ترین بسته‌ی عرضه‌شده‌ی راش محسوب می‌شود که از سوپرشارژر ۲.۶۵ لیتری TVS بهره می‌برد. این سوپرشارژر را فورد به‌صورت آپشن برای موتور ۵ لیتری در نظر گرفته و از قطعات Eaton برخوردار است که با روتور‌های ۱۷۰ درجه به‌همراه واشرها و یاتاقان‌های بزرگ‌تر، دوام بیشتری دارد.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

این سوپرشارژر می‌تواند بوست 12 PSI تولید کند و قوانین فنی ۵۰ ایالت را پشت‌سر بگذارد. تیونر Roush می‌گوید استفاده از سوپرشارژر مذکور، قدرت موتور را از ۴۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۵۶۹ نیوتن‌متر به ۷۱۰ اسب‌بخار در دور ۷,۲۵۰ و ۸۲۷ نیوتن‌متر در دور ۴,۵۰۰ رسانده است. نکته‌ی جالب این است که کلاچ کارخانه بدون تغییر باقی مانده است؛ اما Roush شفت خروجی جعبه‌دنده را تقویت کرده تا هنگام سرعت‌گیری، آسیبی به آن وارد نشود. پیشرانه‌ی این خودرو بسیار قدرتمند است و می‌توانید بدون نگرانی و تا قبل از اینکه بخواهید به‌سراغ ضمانت ۵ ساله با مسافت ۹۶,۰۰۰ کیلومتر بروید، بیشترین قدرت را از آن به‌دست آورید.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

گشتاور خودرو به‌حدی است که رینگ‌های ۲۰ اینچی با لاستیک‌های کانتیننتال در دنده‌های ۱ و ۲ هرزگردی خواهند داشت. عکس‌العمل پدال‌گاز سریع است و قدرت موتور ۵ لیتری بدون هیچ‌گونه تأخیری دراختیار خواهد بود. سوپرشارژر استفاده‌شده شخصیت موتور را تغییر نداده و فقط قدرت بیشتری دراختیار قرار می‌دهد. در سال‌های گذشته، علاقه‌مندان موتور ۵ لیتری با محدودیت دور ۷,۴۰۰ را پیشرانه‌ی بلوک کوچک قدرتمندی می‌دانستند؛ اما اکنون با تغذیه‌ی هوا به داخل موتور ازطریق سوپرشارژر TVS، گشتاوری همچون موتور بلوک بزرگ دراختیار است.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

گشتاور فوق‌العاده موتور به موستانگ راش Stage 3 چابکی‌ای می‌بخشد که در شلبی GT350 نخواهید یافت؛ اما اگر به‌دنبال شتابی مانند دوج چلنجر هلکت باشید، آن را در موستانگ راش نخواهید یافت. با وجود سوپرشارژر عظیم و قدرتی بیش از ۷۰۰ اسب‌بخار، موستانگ راش کمی کُندتر از چلنجر هلکت با موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ است. مانند هلکت، موستانگ راش هم با بهره‌گیری از نسبت دنده‌های کوتاه‌تر و جعبه‌دنده ۱۰ سرعته‌ی اتوماتیک، چالاک‌تر خواهد بود. افزون‌براین، موستانگ Stage 3 از هلکت کم‌سروصداتر است.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

صدای جیغ سوپرشارژر موجود در هلکت بسیار بیشتر از موستانگ راش است و این صدا در خودرو مذکور به‌سختی شنیده می‌شود. خودرو آزمایش‌شده از سیستم اگزوز تنظیم‌‌شدنی بهره ‌می‌برد که صدای جذابی دارد؛ اما حتی در حالت مسابقه‌ای هم نمی‌توانید صدای اگزوز را بشنوید.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

در حالت مسابقه‌ای، تمامی مجاری صدای اگزوز بازمی‌شوند. اگر بخواهید همسایه‌های خود را اذیت کنید، می‌توانید با اتصال به اپلیکیشن راش ازطریق درگاه WiFi OBD2، صدای اگزوز را افزایش دهید. به‌گفته‌ی راش، انتخاب‌های بی‌شماری برای صدای اگزوز وجود دارد و راننده می‌تواند با تنظیم سوپاپ‌های موجود در منبع، باتوجه‌به دور موتور صدای اگزوز را تنظیم کند.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

سواری خشک، فرمان‌پذیری پایدار

با بهره‌گیری از ضریب دیفرانسیل ۳.۷۳، سرعت‌گیری در دنده ۳ بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شتاب موتور درحدی است که در جاده‌های پر پیچ‌وخم به تعویض دنده نیازی نخواهید داشت و همواره با حجم زیادی از گشتاور رو‌به‌رو هستید. قدرت درخورتوجه و ضریب مناسب دنده‌ها، سرعت موستانگ راش را در دنده ۳ به بیش از ۱۶۰ کیلومتربرساعت می‌رساند. ترمز‌های برمبو هم عملکرد سریع و نرمی در پیچ‌ها دارند.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

رینگ‌های ۲۰ اینچی و کویل‌اور‌های تنظیم‌شونده هم در کیت Stage 3 راش موجود هستند؛ اما خودرو آزمایش‌شده از رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج و کویل‌اور‌های تنظیم‌شونده‌ی ارتفاع و میزان باند و ریباند فنر بهره می‌برد. به‌روزرسانی سیستم تعلیق ارتفاع خودرو در قسمت جلو و عقب را کمتر می‌کند. درنتیجه‌ی این تغییرات سواری موستانگ راش درمقایسه‌با فورد موستانگ بولیت و شلبی GT350 خشک‌تر است. این دو خودرو از رینگ‌های ۱۹ اینچی بهره می‌برند. راش جزئیات فنی ضربه‌گیر‌ها و فنر‌ها را نیز تغییر داده تا درمقایسه‌با نسخه‌ی استاندارد سختی بیشتری داشته باشند.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

باوجوداین، موستانگ راش Stage 3 به‌اندازه‌ی کافی خصوصیات شهری دارد تا بتوان از آن هرروز استفاده کرد. هنگام پیچیدن لرزشی در بدنه احساس نمی‌‌کنید و فرمان‌پذیری پایدار، اما با اندکی کم‌فرمانی انجام می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد فرمان خودرو چندان با لاستیک‌های بزرگ کانتیننتال ارتباط برقرار نمی‌کند و همین موضوع در پیچ‌ها موجب کم‌فرمانی می‌شود.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

اگر در استفاده از پدال گاز بی‌محابا باشید، با بیش‌فرمانی و دریفت بیش‌ازحد روبه‌رو خواهید شد. موستانگ راش جزو آن دسته خودروهایی نیست که بخواهید همه‌جا سیستم کنترل پایداری را خاموش نگه دارید.

ویژگی‌های ظاهری

برخلاف موستانگ II روجرلو، عضله‌های به‌کار‌رفته‌ی راش برای موستانگ Stage 3 تزیینی هستند. تغییرات اعمال‌شده در بدنه عبارت‌اند از: جلوپنجره، بادشکن عریض قسمت جلو، ورودی‌های هوای جانبی، بال عقب کوچک، خروجی هوای گرم از کاپوت و برچسب‌های به‌کاررفته روی بدنه به‌همراه برچسب روی آفتاب‌گیر.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

در بدنه‌ی این خودرو، درمجموع ۲۴ بار نام Roush به‌کاررفته و تمامی نشان‌های فورد حذف شده‌اند. تزیین شیاری روی شیشه‌ی عقب هم آپشنی ۳۷۰ دلاری است. در قسمت داخلی، پلاک مخصوص راش به‌همراه عقربه‌های آنالوگ فشار روغن و بوست دیده می‌شوند. پدال‌های CNC و صندلی‌های چرمی با دوخت نقره‌ای‌رنگ و سر‌دنده‌ی قرمزرنگ همگی جزو آپشن‌های اضافه‌ی در نظر گرفته شده برای این نمونه هستند.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

مسئولان شرکت راش از جواب به این سؤال امتناع و آن را خصوصی اعلام کرده‌اند: «استفاده از قطعات اضافه چقدر به وزن این خودرو اضافه کرده است؟» نسخه‌ی فول‌آپشن موستانگ راش Stage 3 قرمزرنگ ۷۸,۱۲۳ دلار قیمت دارد که این خودرو را درمقایسه‌با شلبی GT350 R حدودا ۱۱,۰۰۰ دلار و درمقایسه‌با چلنجر هلکت تقریبا ۱۰,۰۰۰ دلار گران‌تر می‌کند.

فورد موستانگ راش / Ford Mustang Roush Stage 3

علاوه‌براین، شلبی GT500 جدید هم تا اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود؛ اما مقایسه‌ی قیمت این خودروها، هدف اصلی معرفی موستانگ راش را پنهان می‌کند. موستانگ راش Stage 3 معرفی‌نشده تا خودرویی مقرون‌به‌صرفه باشد؛ زیرا اقتصادی‌بودن از خصوصیات خودروهایی همچون کمری و آکورد است. بنابراین، وقتی فورد موستانگ می‌خرید، تنها به قدرت و سرعت فکر خواهید کرد. احتمالا جو روجرلو نیز با ما هم‌عقیده خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات