معرفی کتاب Radical Candor اثر کیم اسکات

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
برای اکثر ما شنیدن و گفتن انتقاد کار سختی است؛ اما بدون انتقاد هم رشدی صورت نمی‌گیرد و نقص‌ها برطرف نمی‌شوند. کتاب «رک و راست باشید» در همین زمینه است.
تبلیغات

یافته‌ها و تجربیات کیم اسکات از سال‌ها کار با شرکت‌های بزرگی چون گوگل، در کتاب «رک و راست باشید» (به‌انگلیسی: Radical Candor) آمده که مخاطب اصلی آن مدیران شرکت‌ها هستند. نویسنده بیش از هرچیز بر ارتباطات افراد در سازمان، کارمند با رئیس و کارمندان با یکدیگر تأکید دارد. او معتقد است می‌توان هم‌زمان با داشتن رابطه‌ای سالم، انتقادهای تند را بیان کرد. حتی اگر این شخص رئیستان باشد. از نظر او بهترین عملکرد مدیریتی وقتی اتفاق می‌افتد که محیط برای ابراز بازخوردهای منفی و هرگونه نقد آماده باشد.

خلاصه‌ی کتاب

اصلی‌ترین مطلب کتاب در این جمله خلاصه می‌شود: «هم رک و روراست باش و هم توجه کافی نشان بده.» کیم اسکات می‌گوید انتقادها باید گفته شوند، حتی اگر کارمندان را برنجانند؛ اما در عین حال باید به‌اندازه‌ی کافی به کارمندان توجه نشان داد.

کتاب Radical Candor به مدیران و کارمندان می‌آموزد چطور بهترین کارایی را در مدیریت و عملکرد خود داشته باشند. کیم اسکات با نوشتن این کتاب مجموعه‌ای کامل و غنی از واقعیت‌ها و توصیه‌های روشن‌گرانه و کاربردی بر پایه‌ی سال‌ها تجربه‌ی کاری را ارائه داده است. او در بسیاری از مطالب کتاب از تجربه‌های کاری‌اش در گوگل و اپل، خاطره‌های جذابی تعریف می‌کند.

کتاب رک و روراست باشید/radical candor/کیم اسکات

اپل: افرادی را استخدام می‌کنیم که به‌ما بگویند چکار کنیم، نه اینکه ما به آن‌ها بگوییم چکار کنند

نویسنده برای اینکه مفاهیم مورد نظرش را به‌وضوح انتقال دهد، در سرتاسر کتاب از اتفاقاتی گفته که در شرکت‌های گوگل و اپل با آن‌ها مواجه شده است. او بعد از کار در گوگل و درک قانون رک باش و توجه نشان بده، در آموزش‌های خود به مدیران اپل، آموزش‌های تازه‌ای در مدیریت ارائه داد. کیم اسکات بعد از چند سال کار در گوگل گفت: «در گوگل، مدیران نمی‌توانند صرفا با تکیه بر قدرت یا اختیار، کارها را انجام دهند، بلکه باید روش بهتر و متفاوتی را ارائه کنند.» در حالی‌که تا قبل از همکاری با گوگل، چنین دیدگاهی نداشت.

کیم اسکات در کتاب Radical Candor، مهم‌ترین بخش کار هر رئیس یا مدیر را در هر شرکتی روابط خوب می‌داند. او این مسئله را با بیان مثال‌هایی از تجربه‌هایش در مقدمه شرح می‌دهد. سپس در قسمتی از کتاب تحت عنوان: «چگونه از کتاب استفاده کنیم؟» در دو بخش برای کاربر نهایی توضیح می‌دهد که این کتاب چطور به او کمک خواهد کرد:

کتاب رک و روراست باشید/radical candor/کیم اسکات

در بخش اول آزادسازی ذهن مطرح می‌شود. مدیران نباید فکر کنند که در مشکلاتشان تنها هستند و رسیدن به عملکرد بهتر آنقدرها هم سخت نیست. این بخش تلاش می‌کند ذهن خواننده را از فکر نمی‌توانم و نمی‌شود آزاد کند. در بخش دوم خودآموزی برای استفاده از قانون رک و صادق بودن در جهت بهبود روابط شرح داده می‌شود. در این بخش کیم اسکات به مدیران توصیه می‌کند ۱۵ ساعت از هفته را به پیشرفت و انجام کارهایی در حیطه‌‌ی تخصصی خود اختصاص دهند.

سخن اصلی کیم اسکات در متن کتاب این است که برای یک رئیس خوب بودن، باید در کار خود و در سه ناحیه‌ی کلیدی سرآمد باشید: راهنمایی کردن، ایجاد تیم و کسب نتایج. برای سرآمد بودن در این کارها نیاز به ارتباطی مبنی بر اعتماد با کارمندان مستقیم خود دارید. برای ایجاد چنین ارتباطی باید رک و روراست باشید. رک‌گویی بیش از حد که به نتایج مطلوبی منجر شود، از نظر کیم اسکات دارای دو بعد است: 

۱. از نظر شخصی کاملا مراقب و متوجه کارمندتان باشید.۲. به‌طور مستقیم و شفاف او را به چالش بکشید.

مخاطب کتاب Radical Candor، بیشتر مدیران سازمان‌ها و رهبرانی هستند که می‌خواهند محیط پویا و روبه‌رشدی در سازمان خود ایجاد کنند و بدون آسیب زدن به ارتباطات تیمی، فضایی را برای نقد کردن فراهم کنند.

بخش‌های کتاب

کتاب رک و راست باشید دارای دو بخش اصلی است. بخش اول به فلسفه‌ی مدیریتی جدیدی می‌پردازد. بخش دوم درباره‌ی ابزارها و تکنیک‌های پیاده‌سازی این نوع مدیریت صحبت می‌کند.

بخش اول خود به ۴ فصل تقسیم‌بندی شده است. این فصل‌ها را به‌اختصار مرور می‌کنیم:

کتاب رک و روراست باشید/radical candor/کیم اسکات

فصل اول درباره‌ی ایجاد روابط رک، شفاف و روراست است. این نکته بیان شده که راستی و صداقت کاملا جنبه‌ انسانی دارد و به فرهنگ کاری گوگل و اپل و غیره محدود نمی‌شود؛ اما از لحاظ میان‌فردی و فرهنگی نسبی است. 

فصل دوم ایجاد روابط باز را آموزش می‌دهد؛ روابطی که بتوان در آن انتقاد کرد و انتقاد شنید و در عین حال صمیمیت کاری را حفظ کرد. راهنمایی دادن و راهنمایی گرفتن و تشویق دیگران به این‌کار محور اصلی فصل دوم را تشکیل داده است.

فصل سوم شناخت افراد و کمک به آن‌ها برای قدم برداشتن در جهت رؤیاهای شخصی‌شان است. این فصل به مدیران گوشزد می‌کند که به کارمندانشان کمک کنند در جهت رویاهای خود گام بردارند. درک این موضوع که چه چیزی برای هر فرد انگیزه‌ی خوبی برای ادامه‌ی کار است، می‌تواند مدیران را در این مسیر هدایت کند.

فصل چهارم بر همکاری و کار گروهی تاکید دارد. اینکه صرفا به کارمندان بگویید چه کنند، نتیجه‌بخش نیست. افراد باید در عمل در کسب نتایج دخیل باشند و کار را به‌صورت گروهی پیش ببرند. مدل ۷ مرحله‌ای کیم اسکات در این فصل توضیح داده شده است که عبارت‌اند از: گوش دادن، شفاف‌سازی، بحث کردن، تصمیم‌گیری، متقاعد کردن، انجام دادن و آموختن.

در بخش دوم کتاب ابزارهایی برای عملی کردن مدیریت جدید ارائه شده است. این ابزارها عبارت‌اند از: 

ارتباطات: روشی برای ایجاد روابط بر مبنای اعتماد با کارمندان خودراهنمایی: ایده‌هایی برای ردوبدل کردن تشویق و انتقاد.تیم: روش‌هایی برای پیشگیری از کسالت و فرسودگی در تیم همکاران.نتایج: کارهایی که در اثر انجام دادن گروهی سریع‌تر انجام می‌شود.

در پایان، درباره‌ی آغاز کار و عملی کردن آموخته‌های این کتاب، مطالبی بیان شده است.

کتاب رک و روراست باشید/radical candor/کیم اسکات

درباره کتاب

کتاب Radical candor در تاریخ مارس ۲۰۱۷ و در ۲۷۲ صفحه به‌زبان انگلیسی چاپ شده و دارای جلد سخت است. البته در ویرایش‌های مختلف طرح جلد متفاوتی دارد. علاوه‌بر کتاب چاپی، کتاب صوتی آن نیز روی وب‌سایت آمازون قرار دارد. این کتاب تاکنون در ۱۲ ویرایش چاپ شده است.

ترجمه‌های کتاب

نشر نوین کتاب Radical Candor را با ترجمه حانیه‌سادات شریعتمداری در سال ۱۳۹۶ منتشر کرده که با عنوان کامل «رک و راست باشید؛ مدیریت افراد و تیم‌ها برای کسب بهترین نتایج» ترجمه شده است. کتاب در سال ۱۳۹۷ به‌چاپ دوم رسیده و به‌صورت چاپی روی سایت نشر نوین به‌صورت آنلاین به‌فروش می‌رسد. برای بررسی روان بودن ترجمه می‌توانید توضیحات بیشتر و قسمت‌هایی از متن کتاب را روی این سایت مطالعه کنید. نسخه PDF این کتاب از طاقچه و کتابراه قابل دریافت است. در صورت تمایل می‌توانید نسخه‌ی کاغذی کتاب رک و راست باشید را با استفاده از کد تخفیف ۲۰ درصدی zoomit، این کتاب را از وب‌سایت نشرنوین خریداری کنید.

رک و راست باشید

کتاب Radical Candor در موضوع مدیریت سازمان و افراد و رهبری دسته‌بندی شده است. این کتاب با عناوین دیگری نیز چون «صراحت بیان» ترجمه حسین وظیفه‌دوست و ابوالحسن خادمی‌مقدم و فرید غروی از انتشارات سپیدبرگ و همینطور «مدیر عالی باشید» ترجمه حدیثه رضائیان و روشنک زمان‌پور از انتشارات جنگل در سال ۱۳۹۷ فیپا گرفته است. 

درباره نویسنده

کیم مالون اسکات (انگلیسی: Kim Malone Scott) متولد سال ۱۹۵۷، رمان‌نویس استرالیایی و در حال حاضر موسس و مدیرعامل شرکت کاندور است. او مدتی فروش آنلاین یوتیوب و دبل‌کلیک و گوگل را هدایت می‌کرد و سپس به‌منظور آموزش مدیران به تیم اپل پیوست. او در شرکت‌های نام‌آشنای زیادی مدیر بوده است. اسکات فارغ‌التحصیل مدرسه کسب‌وکار هاروارد و دانشگاه پرینستون است. 

کتاب رک و روراست باشید/radical candor/کیم اسکات

نظرات دیگران

راشل هالیس نویسنده پرفروش نیویورک تایمز، درباره‌ی کتاب Radical candor می‌گوید:

من فکر می‌کنم این یک کتاب شگفت‌انگیز برای تمام کسانی است که می‌خواهند روابط باکیفیت‌تری را در فضای کاری‌شان ایجاد کنند. چه مدیر یک نفر باشید و چه مدیر تمام سازمان، این کتاب برای شما است.

جف کینی، یکی دیگر از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز، اینطور اظهارنظر کرده است:

تجربه‌های مدیریتی اسکات در شرکت‌های گوگل و اپل به نوشتن این کتاب منجر شد. محتوای کتاب از فرهنگ کاری خاصی طرفداری می‌کند که در آن رهبران به‌شدت به کارمندانشان توجه نشان می‌دهند و در عین حال سخت به‌چالش می‌کشند تا کارمندان بتوانند بهترین خودشان باشند.

شانا براون، از کارکنان سابق گوگل، کتاب Radical Candor را گشاینده‌ی بعضی از رازهای موفقیت گوگل می‌داند و می‌گوید اسکات این رازها را با دنیا به‌اشتراک گذاشته است.

Booklist (انتشارات انجمن کتابخانه امریکا) می‌نویسد: 

صحبت کنید. فقط صادقانه و شفاف صحبت کنید. حتی در محیط کار، گفت‌وگوهای مستقیم از دادن هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند. از تمام مدیران و کارمندان بخواهید این‌گونه باشند. در این زمینه، کیم اسکات، از مدیران سابق گوگل، راهکاری عملی و ساده را به‌طور ماهرانه‌ای در کتابش ارائه کرده است. روش ۷ مرحله‌ای او راهی است برای مدیران و کارمندانشان تا کارها را به بهترین نحو ممکن به سرانجام برسانند. روشی فوق‌العاده که اگر به‌درستی درک و اجرا شود، حتما جواب می‌دهد.

این کتاب جزو پرفروش‌‌ترین‌های نیویورک تایمز و وال‌استریت ژورنال بوده است.

به‌نظر شما برای یک مدیر داشتن صراحت لهجه مهم‌تر است یا رعایت کردن حال دیگران؟ در مقام مدیر، اگر بدانید انتقاد یا بازخورد منفی کارمندتان را می‌رنجاند، از گفتن آن خودداری می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات